ارتباط با کشورهاي آسيايي و اروپايي و ساير نقاط و بهره برداري مفيد از اين بازارها با استفاده از تسهيلات ترانزيت داخلي و خارجي صادرات وصادرات مجدد در سرخس فراهم است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛در راستاي اهداف برنامه توسعه اقتصادي – اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران و نيز بسط و گسترش روابط اقتصادي و فرهنگي با كشور هاي همسايه ، كشور هاي اسلامي و سازمانهاي منطقه اي نظير سازمان همكاريهاي اقتصادي، منطقه ويژه اقتصادي سرخس همزمان با واقعه مهم و تاريخي افتتاح راه آهن مشهد – سرخس – تجن با حضور رهبران و نمايندگان بيش از يكصد كشور جهان آغاز بكار كرد . همچنين بر اساس مصوبه سال 1375 هيات وزيران ، آستان قدس رضوي به عنوان سازمان مسئول منطقه تعيين گرديد. محدوده قانوني منطقه ويژه اقتصادي سرخس 5200 هكتار وسعت دارد.

آستان قدس رضوي ، يكي از بزرگترين بنيادهاي عام المنفعه مذهبي جهان و بزرگترين و مهم ترين نهاد غير دولتي و عمومي ايران است كه در راستاي حفظ ، احياي موقوفات و ايفاي تعهدات براساس نيات واقفان و نياز هاي جامعه بويژه زائرين مرقد مطهر و منور حضرت امام رضا (ع ) امام هشتم شيعيان و با تاكيد برامور فرهنگي به عنوان اصلي ترين وظيفه خود، فعاليت مي نمايد.

 مديريت عالي اين مجموعه مقدس و مذهبي بر عهده آيت الله واعظ طبسي نماينده ولي فقيه در خراسان و توليت عظماي آستان قدس رضوي مي باشد كه در سايه مديريت توانمند ايشان ، آستان قدس رضوي در سالهاي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ، شاهد تحولات عظيم و چشمگيري در زمينه هاي گوناگون بوده و در دوران سازندگي كشور نقشي با اهميت ايفا نموده است .

آستان قدس رضوي داراي 15 مؤسسه فرهنگي – اجتماعي – و همچنين پنجاه شركت و مؤسسه اقتصادي است .
 
فعاليت هاي مجاز در منطقه ویژه اقتصادی سرخس
 
• نگهداري اماني کالا
• تسريع و تسهيل در دستيابي به کالا، براي نزديک کردن صحنه فعاليت صاحبان کالا اعم از مواد اوليه ، ماشين آلات و ساير کالاهاي ساخته شده بامصرف کنندگان داخلي به منظور پشتيباني از توليد داخلي کشور.
• پردازش کالا يا ايجاد تغييرات در آن براي تحصيل ارزش افزوده با استفاده از امکانات بالقوه .
• فراهم نمودن تسهيلات لازم جهت دستيابي خريداران عمده داخلي به کالاهاي مورد نياز خود در اين مناطق، نزديک کردن بازارهاي تجاري منطقه اي و بسط و توسعه تجارت خارجي کشور.
• ايجاد عرصه فعاليت هاي تجاري منطقه اي با توجه به بازارهاي کشورهاي آسياي ميانه، قفقاز و ماوراء قفقاز.
• ارتباط با کشورهاي آسيايي و اروپايي و ساير نقاط و بهره برداري مفيد از اين بازارها با استفاده از تسهيلات ترانزيت داخلي و خارجي صادرات وصادرات مجدد.
 
• جذب سرمايه و امکانات داخلي و خارجي براي موارد فوق الذکر به منظور نيل به اهداف مورد نظر با رعايت قوانين و مقررات مربوط.
اين منطقه در منتهي اليه شمال شرق ايران در استان خراسان رضوی و در فاصله 165 كيلومتري شرق شهر مقـدس واقع شده است و از شمال وشمال شرق به كشور تركمنستان محدود مي باشد .
 
مزییتهای منطقه ویژه اقتصادی سرخس:

امكان اتصال به نقطه صفر مرزي کشور ترکمنستان
اتصال به راه آهن مشهد – سرخس – تجن كه از داخل منطقه ويژه مي گذرد و موجب گرديده تا ارتباط ريلي كشورهاي آسياي مركزي با كشورهاي اروپايي برقرار گردد.
 
-بهره مندي از فرودگاه بين المللي با ردهE 4 بنام فرودگاه بین المللی الماس سرخس
 
- وجود زمينه مناسب براي انجام معاملات حضوري و نقدي بين تجار ايراني ، آسياي مركزي ، و ساير كشورها .
 
-امكان استقرارواحدهاي توليدي صنعتي با هدف صادرات
-امكان خرده فروشي كالا به اتباع خارجي
-وجود منابع غني و انرژي
-همجواري با پالايشگاه شهيد هاشمي نژاد
-نزديكي با سد دوستي
-برخورداري از مجتمع سردخانه و سورتينگ با ظرفيت 4000 تن
-فراهم بودن زير ساختهاي حمل و نقل شامل بارانداز ، نگهداري و حمل و نقل كالا
-قرار داشتن در مسير جاده تاريخي ابريشم
 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار