از زمان اعلام توافق آشتی فتح و حماس، اسرائیلی‌ها بارها نارضایتی خود را از آن، به عنوان اقدامی برای مشروع جلوه دادن جنبش اسلامی، اعلام کرده‌اند. نیروی هوایی اسرائیل بدون هیچ گونه شواهدی که ثابت کند حماس در ربودن و به قتل رساندن سه اسرائیلی شهرک نشین دست داشته است، اهداف خاص خود را بمباران کردند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه تحلیلی "المانیتور" در مقاله‌ای به قلم "داوود کوتاب" می‌نویسد: "ران پروسور"، نماینده رژیم صهیونیستی در سخنرانی 10 ژوئیه خود در شورای امنیت سازمان ملل گفت: «وقت آن رسیده است که جامعه بین الملل، اشتباه حاصل از توافق حماس و فتح را جبران کند... وحدت به معنای مصونیت برابر نیست.

*** هیچ یک از اعضای حماس، در دولت جدید فلسطینی حضور ندارند
در حالی که اسرائیل به طور علنی مخالفت خود را با دولت وحدت ملی حماس و فتح، اعلام کرده است، اما این رژیم مرتبا تکرار می‌کند که اقدامات اخیر آن، جنگی تدافعی برای متوقف ساختن حملات موشکی غزه است. از زمان اعلام توافق آشتی فتح و حماس، اسرائیلی‌ها بارها نارضایتی خود را از آن، به عنوان اقدامی برای مشروع جلوه دادن جنبش اسلامی، اعلام کرده‌اند. این در حالی است که هیچ یک از اعضای حماس، در دولت جدید فلسطینی حضور ندارند و برنامه آن این است که به شرایط تعیین شده توسط گروه چهارگانه که به دنبال پیروزی حماس در انتخابات مجلس فلسطین در سال 2006 تعیین شدند، پایبند بماند.

*** امضای توافق آشتی با حماس، فرصت دوباره‌ای برای احیای این جنبش
هنگامی که رهبری سیاسی حماس، تمامی شرایط سازمان آزادیبخش فلسطین را پذیرفت، دولت وحدت ملی بدون هیچ یک از اعضای حماس تشکیل شد. در پی این اقدام، اسرائیل احساس کرد که این اتفاق جان تازه‌ای به جنبش اسلامی خواهد بخشید.
جالب اینجاست که مخالفت با توافقنامه صلح، به رژیم صهیونیستی محدود نشده است. رهبران تندروی حماس، از جمله محمود زهار، وابسته به گردان «عزالدین قسام»، شاخه نظامی حماس نیز حمایت کامل خود را از این اقدام نشان نداده است.
به نظر می‌رسد که پس از سقوط محمد مرسی، رئیس‌جمهور سابق مصر و پس از آنکه خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس، دمشق را ترک کرد، حماس تاحدودی تضعیف شده بود. اسرائیلی‌ها گمان می‌کنند که عباس با امضای توافق آشتی با این جنبش، فرصت دوباره‌ای برای احیای حماس ایجاد کرده است. 

*** اسرائیل از اتهام آدم‌ربایی ، برای دستگیری مجدد فعالان حماس در کرانه غربی استفاده کرد
ناپدید شدن سه اسرائیلی بهانه خوبی برای اسرائیل فراهم کرد تا شرایط مناسب برای انجام حمله‌ای بزرگ به غزه و جنبش اسلامی را به وجود آورد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بدون ارائه هیچ مدرک و شاهدی برای اثبات مدعای خود، حماس را به دست داشتن در این اتفاق متهم کرد و دستگاه تبلیغاتی اسرائیل را به برانگیختن احساسات عمومی علیه این سازمان تشویق کرد.
با اینکه اسرائیل مطمئن بود که سه اسرائیلی ناپدید شده، بلافاصله به قتل رسیده‌اند، اما به خاطر مقاصد سیاسی خود، تصمیم گرفت تا با کمک رسانه‌ها، مردم را به طور خاص علیه حماس تحریک کند. اسرائیل از این اتهام برای دستگیری مجدد فعالان حماس در کرانه غربی، از جمله اعضای منتخب شورای قانونگذاری استفاده کرد. زندانیان سابقی که در طول تبادل اسرای فلسطینی با گیلعاد شالیت آزاد شده بودند نیز با زیر پا گذاشتن توافقنامه‌ای که به پشتیبانی مصر امضا شده بود، بار دیگر توسط نیروهای رژیم صهیونیستی دستگیر شدند. 

*** اسرائیلی‌ها به هیچ عنوان از تخریب خانه‌های دو فلسطینی که به دروغ متهم شده بودند، اظهار پشیمانی نکردند
نیروی هوایی اسرائیل بدون هیچ گونه شواهدی که ثابت کند حماس در ربودن و به قتل رساندن سه اسرائیلی شهرک نشین دست داشته است، اهداف خاصی را بمباران کردند. پس از افزایش فشارهای بین المللی، رژیم صهیونیستی اعلام کرد که دو فلسطینی ساکن شهر حبرون، در این ماجرا مظنون هستند. با این حال، تاکنون هیچ مدرک موثقی در این رابطه ارائه نشده است؛ این در حالی است که اسرائیلی‌ها خانه‌های این دو فسطینی مظنون را تخریب کردند. پس از مدتی نیز اسرائیلی‌ها شخص دیگری را دستگیر کردند. آنها به هیچ عنوان از تخریب خانه‌های این دوخانواده که به دروغ متهم شده بودند، اظهار پشیمانی نکردند.

*** فلسطینی‌ها در دور باطلی از خشونت و جنگ گرفتار شده‌اند
جنگی که در غزه جریان دارند، جنگی غیرضروری است. آرامش حاصل از آتش‌بس قبلی، تا زمانی که نتانیاهو و شرکایش تصمیم گرفتند که با جنایات شنیع خود، این آرامش را بر هم زنند، پابرجا بود. هدف آن‌ها این است که اهداف سیاسی دور و دراز خود را، از جمله نابودی یک جنبش سیاسی مشروع، به انجام برسانند.
جنبش‌های مبتنی بر ایدئولوژی مانند حماس، با قدرت نظامی از بین نمی‌روند. فلسطینی‌ها در دور باطلی از خشونت و جنگ گرفتار شده‌اند که تنها راه خارج شدن از این چرخه، یک راه حل سیاسی شامل پایان دادن به اشغال سرزمین‌های فلسطین به دست رژیم صهیونیستی است. فلسطینی‌ها همچنان به مقاومت خود در برابر اسرائیل ادامه خواهند داد؛ چرا که هیچ چیزی برای از دست دادن ندارند. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار