برخی افراد به دلیل کمبود املاح معدنی بدنشان احتیاج به ویتامین دارد اما گاهی اوقات مصرف بی‌رویه مکمل و ویتامین‌ها افراد را دچار مسمومیت ویتامینی می‌کند.

مصطفی رنجبر متخصص داخلی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: در گذشته بسیاری از بیماری‌ها به دلیل کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم رخ می‌داد مثلا به دلیل کمبود ویتامین C و کم خونی فقر آهن به وجود می‌آمد اما در این روزها با غنی شدن مواد غذایی و خوردن همزمان مولتی ویتامین‌ها و مواد معدنی بیش از پیش مواردی از مسمومیت با ویتامین‌ها را می‌بینیم در واقع مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی در آب خطر کمتری دارد و مسمومیت با آن به ندرت دیده می‌شود اما می‌تواند باعث آسیب رساندن به دستگاه گوارش شود. 

وی افزود: مصرف بیش از حد ویتامین A خطرات آسیب عصبی و آسیب کبدی را افزایش می‌دهد معمولا مسمومیت با ویتامین C کمتر رخ می‌دهد اما می‌تواند به آسیب کبدی بیانجامد، ویتامین K باعث مسمومیت نمی‌شود اما مصرف بیش از حد مکمل K می‌تواند به مسمومیت و علائمی چون آسیب کبدی منجر شود. 

وی اذعان داشت: مصرف بیش از حد آهن خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهد و نیز جذب بیش از حد روی باعث ضعیف شدن "دستگاه ایمنی بدن" انسان می‌شود. 

در واقع از علایم و نشانه‌های مسمومیت با انواع مکمل‌ها می‌توان به استفراغ، کاهش وزن، یبوست، سنگ کلیه و نیز کاهش اشتها اشاره کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار