نشست مشترک اعضای شورای شهر و شهردار تبریز با اعضای ستاد احیای دریاچه ارومیه برگزار شد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ، در این نشست اعضای شورای شهر و شهردار تبریز نگرانی هایشان را از خشک شدن دریاچه ارومیه و تبعات زیست محیطی آن را به گوش دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه رساندند.

شهرام دبیری، رییس شورای شهر تبریز حفر چاه و سدسازی را از جمله دلایل وضع کنونی دریاچه ارومیه دانست و گفت: باید با دید بیمار به دریاچه ارومیه نگاه کرد؛ بطوریکه ابتدا نوع بیماری تشخیص و سپس بهترین و کم هزینه ترین روش درمان انتخاب شود.

بهروز خاماچی، عضو شورای شهر تبریز و یکی از افراد فعال در عرصه آذربایجان شناسی، خشکسالی های پی در پی، استفاده بالادستی ها از آب رودخانه ها، سد سازی و قطع آب های زیر زمینی از طریق حفر چاه، همگی عامل مهم در خشک شدن دریاچه دانست.

وی افزود: مسئله ای که نمی توان چشم پوشی کرد و حتی یک محقق فرانسوی سال ها پیش به آن اذعان کرده، نقش اساسی آب های زیر زمینی در تأمین آب این دریاچه است.

رسول درسخوان، عضو شورای شهر تبریز خاطرنشان کرد: به عنوان یک محقق، مطالعات انجام شده برای احیای دریاچه در حد مطلوب است و از اعضای ستاد تقاضا می کنم، وضعیت دریاچه وان ترکیه را با دریاچه ارومیه مقایسه کنند، این دریاچه ها فاصله بسیار کمی با یکدیگر دارند.

وی افزود: نگرانی مردم آذربایجان، از مکانیسم اجرایی راه کارهای احیای دریاچه ارومیه است.

فریدون بابایی اقدم، عضو دیگر شورای شهر تبریز تلاش دولت تدبیر و امید را برای احیای دریاچه ارومیه ارزشمند دانست و گفت: حق مردم آذربایجان است تا دریاچه شان زنده شود، تاکنون همایش ها و جلسات زیادی پیرامون این مشکل زیست محیطی تشکیل یافته که استفاده از عبارات نامید کننده برای معرفی وضع کنونی دریاچه، بسیار تأسف برانگیز است.

وی ادامه داد: "کوچ دریاچه از جغرافیا به تاریخ" و یا "مرگ دریاچه" اصطلاحات ناامید کننده ای است که خبرگزاری و روزنامه ها نیز روی این جملات مانور می دهند، مردم آذربایجان بسیار حساس هستند و این منفی گرایی ها باعث شده مردم از شنیدن اخبار مربوط به دریاچه ارومیه امتناع کنند.

داود امیر حقیان، عضو شورای شهر تبریز با ابراز امیدواری از احیای دریاچه ارومیه گفت: مدیریت هزینه در مراحل اجرایی احیای دریاچه بسیار مهم است، به طور مثال استفاده از لوله های پلیمری به جای فولادی در انتقال آب ارس به دریاچه، بسیار مهم است و هزینه ها را تا سه برابر کاهش می دهد.

وی با اعلام اینکه گازهای گلخانه ای نقش زیادی در خشک شدن دریاچه دارد، خاطرنشان کرد: باید نقش اهالی منطقه در احیای دریاچه، با اصلاح الگوی مصرف و اصلاح مراتع، گونه های کشاورزی و استفاده از دام های مناسب، ایفا شود.

امیرحقیان بیان کرد: نقش تبلیغات میدانی در ایجاد روحیه مثبت در بین مردم منطقه، نقش زیادی دارد؛ بطوریکه با تبلیغ فعالیت های انجام شده برای احیای دریاچه، روحیه امیدواری در مردم ترویج می یابد.

علی نوای باغبان، یکی از اعضای شورای شهر تبریز خواستار مشخص شدن متولیان اجرای طرح نجات دریاچه شد و گفت: با تغییر دولت هاف شاهد دگرگونی در سیاست ها هستیم، چه تضمینی وجود دارد که با تغییر دولت نجات دریاچه از متن امورات خارج نشود؟

اسماعیل چمنی، عضو دیگر شورای شهر تبریز استفاده از واژه "نجات" به جای "احیا" را بسیار نا امید کننده دانست و گفت: احیای دریاچه ارومیه، احیای امید مردم آذربایجان است و امیدوارم امیدهایمان به یأس تبدیل نشود.

وی افزود: برخی دشمنان آذربایجان با یدک کشیدن آذربایجان دوستی از احساسات مردم سوء استفاده می کنند، در کشور عزم واقعی برای احیای دریاچه وجود دارد.

چمنی تأکید کرد: با احیای دریاچه؛ اشتغال زایی، پیشرفت کشاورزی و توسعه صنعتی اتفاق می افتد و در نتیجه فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی، محقق می شود.

اصغر عابدزاده، عضو شورای شهر تبریز با اعلام اینکه برای هر دردی دوایی است، اظهار کرد: دریاچه ارومیه رگ حیات مردم آذربایجان است و انتظار داریم دولت تدبیر و امید با احیای این دریاچه عنایت خود را به مردم آذربایجان نشان دهد.

وی ادامه داد: خشک شدن دریاچه ارومیه تهدید جدی به کشاورزی و سلامت بهداشتی مردم آذربایجان است، اگر دریاچه احیا نشود، بادهای نمکی گریبان مردم این منطقه را خواهد گرفت و امیدها را به اشک چشم تبدیل خواهد کرد.  

اعضای شورای شهر تبریز از آمادگی شورای شهر برای کمک به احیای دریاچه خبر دادند./س
 
 

 

برچسب ها: احیای ، دریاچه ، ارومیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.