شركت نفت مناطق مركزي به منظور رعايت قوانين زيست محيطي، كاهش آثار زيانبار پسماندهاي حفاري و كاهش زمان انتظار دكل حفاري براي نخستين بار در كشور موفق به انجام مديريت پسماند سيالات حفاري با هوا شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، غلامرضا شهروزي رئيس اداره حفاري شركت نفت مناطق مركزي ايران با اشاره به صرفه جويي روزانه 90 هزار ليترآب و جلوگيري از سرريز فوم و پساب حفاري در محيط زيست، گفت: با توجه به اينكه در ميدان هاي گازي شركت نفت و گاز زاگرس جنوبي سازندها تا عمق 3 هزار متري داراي شكستگي و تخلخل فراوان هستند و از طرفي هرزروي گل وجود دارد، حفاري با هوا و كف انجام مي شود.

شهروزي افزود: در حفاري با هوا و كف، ميزان زيادي آب به همراه مواد كف زا مورد استفاده قرار مي گيرد كه براي جلوگيري از سرريز شدن آن در طبيعت، كار انتقال پساب از گودال هرزآب به مخازن تصفيه واحد مديريت پسماند و سپس انتقال آب تصفيه شده به دكل حفاري انجام مي شود.

وي درباره عمليات تصفيه آب برگشتي از چاه و محوطه حفاري با افزودن آنتي فوم تصريح كرد: در اين مرحله با افزودن آنتي فوم، شاهد كاهش درصد فوم موجود درآب هستيم. از طرفي آب برگشتي به دكل حفاري از واحد مديريت پسماند به منظور مصارف گل سازي مجدد و شستشوي محوطه دكل حفاري مورد استفاده مجدد قرارمي گيرد. همچنين جلوگيري از سرريز فوم و پساب حفاري از ديگر نتايج مديريت پسماند است.

گفتنی است: ادارات حفاري و ايمني، بهداشت و محيط زيست شركت نفت مناطق مركزي به منظور رعايت قوانين زيست محيطي و كاهش آثار زيانبار پسماندهاي حفاري و كاهش زمان انتظار دكل حفاري، پيشنهاد خدمات مديريت پسماند سيالات حفاري با هوا را به پيمانكار حفاري دادند كه اين كار با موفقيت انجام شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار