مدیرعامل شرکت توزیع فرآورده‌های نفتی منطقه چالوس گفت: در بخش CNG نیز با اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها متوسط مصرف سه ماه به اندازه هشت درصد کاهش داشته است که صرفه‌جویی حاصله معادل 2.4 میلیون لیتر بنزین است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری ، محمود طاهری در جمع خبرنگاران افزود : در سه ماهه نخست امسال 12.1 میلیون لیتر بنزین سوپر، 110.3 میلیون لیتر بنزین معمولی، 11.5 میلیون لیتر نفت سفید، 40 میلیون لیتر نفت‌گاز و 35 هزار لیتر نفت کوره در غرب مازندران توزیع شد.

وی خاطر‌نشان کرد: نسبت به مدت مشابه سال قبل، بنزین سوپر 24 درصد و بنزین معمولی یک درصد افزایش و نفت سفید 23 درصد،نفت گاز هشت درصد و نفت کوره 16 درصد کاهش داشته است.

طاهری گفت: در مجموع مصرف پنج فرآورده اصلی با 3.5 میلیون لیتر کاهش از 178.1 میلیون لیتر در سه ماهه اول سال 92 به 174.5 میلیون لیتر در سال 93 کاهش یافت که دو درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی یادآور شد: با توجه به میانگین رشد سه درصدی قیمت FOB و افزایش بهای داخلی فرآورده‌ها در مجموع حدود 12 درصد (400 میلیارد ریال) از نظر یارانه پنهان تخصیصی صرفه‌جویی شده است.

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نفتی منطقه چالوس افزود: نرخ رشد مصرف که در فروردین ماه چهار درصد افزایشی بوده است در اردیبهشت ماه با اجرای هدفمندی پنج درصد کاهش داشت و در خرداد ماه نیز شاهد کاهش 6 درصدی بودیم.

وی با اشاره به مقدار مصرفی CNG در این مدت بیان داشت: در بخش CNG نیز با اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها متوسط مصرف سه ماه به اندازه هشت درصد کاهش داشته است که صرفه‌جویی حاصله معادل 2.4 میلیون لیتر بنزین است.

طاهری خاطر‌نشان کرد: اگر چه در فروردین ماه مصرف CNG نسبت به سال قبل آن 11 درصد کمتر شده بود اما در خرداد ماه این نسبت پنج درصد کاهش داشت که در واقع نشان از رشد 6 درصدی مصرف گاز طبیعی بعد از اجرای هدفمندی است.

وی گفت: مقدار سهمیه حمایتی نفت گاز، در سال 93 نسبت به 92 از 34 درصد کاهش برخوردار بوده که بیشترین آن در بخش فرمانداری‌ها به میزان 46 درصد، صنایع 41 درصد و کشاورزی 26 درصد است.

این مسئول مقدار سوخت توزیع شده در غرب مازندران در سال 92 را بیش از 715 میلیون لیتر عنوان کرد و افزود: با توجه به قیمت متوسط هر لیتر 2 هزار و 265 تومان برای هر لیتر فرآورده نفتی مقدار یارانه پنهان تخصیصی به غرب مازندران بیش از یک‌‌هزار و 439 میلیارد تومان بوده است.

وی اذعان داشت: این رقم بیش از چهار برابر بودجه عمرانی، معادل هزینه روکش آسفالت 6 هزار و 256 کیلومتر راه با عرض 10 متر است. طاهری ادامه داد: از این رقم مقدار یارانه پنهان تخصیصی به غرب مازندران معادل هزینه ساخت 28 هزار و 700 واحد مسکونی، معادل هزینه جهیزیه برای 57 هزار و 500 عروس و ایجاد 9 هزار شغل در شهرستان‌های غرب مازندران بود.

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نفتی منطقه چالوس در پایان بیان داشت: سهم هر خانوار غرب مازندران از این مبلغ یارانه حدود 7 میلیون تومان در سال و به ازاء هر نفر بیش از 2 میلیون تومان است./ش/ن



برچسب ها: صزفه ، لیتر ، غرب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.