حتما شما هم تا به حال درباره زمین‌هایی که به چند نفر فروخته شده‌اند مطالبی را در نشریات خوانده‌اید این زمین‌ها معمولا آنهایی هستند که سند ندارند و مشکلاتی را برای مردم و البته قوه قضاییه ایجاد می‌کنند. پس تا سند ملکی را که می‌خواهید خریداری کنید، ندیده‌اید، پولی پرداخت نکنید.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  قانون ثبت در سال 1310 به تصویب رسید. در بخشی از این قانون مقرر شده بود که تمام املاک در کشور باید ثبت شده و برای تمامی اموال غیرمنقول سند رسمی صادر شود. همچنین همه اداره‌های دولتی و محاکم فقط دارندگان سند رسمی را به عنوان مالک خواهند شناخت.  در صورتی که این آرزوی هشتاد ساله به حقیقت بپیوندد، از بسیاری از اختلاف‌ها، کلاهبرداری‌ها و سوءاستفاده‌ها جلوگیری خواهد شد.

حتما شما هم تا به حال درباره زمین‌هایی که به چند نفر فروخته شده‌اند مطالبی را در نشریات خوانده‌اید این زمین‌ها معمولا آنهایی هستند که سند ندارند و مشکلاتی را برای مردم و البته قوه قضاییه ایجاد می‌کنند.  پس تا سند ملکی را که می‌خواهید خریداری کنید، ندیده‌اید، پولی پرداخت نکنید.

 سابقه تلاش‌های قانونی

در سال 1365 و 1370 برای ساماندهی و تعیین تکلیف ساختمان‌ها، اراضی کشاورزی و باغ‌هایی که سند رسمی نداشتند یا صدور سند برای آن از طریق قوانین جاری ممکن نبود، مواد 147 و 148 قانون ثبت اسناد و املاک اصلاح شد. مهلت اجرای این مواد با وجود انتقاداتی که به آن وارد بود، چندبار تمدید شد و در آذرماه سال 1383 پایان یافت.

قانون تعیین تکلیف اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی در جهت اصلاح، تکمیل و رفع موانع دو ماده یاد شده تصویب شده است. مهلت اجرای مواد 147 و 148 قانون ثبت اسناد و املاک در آذرماه 1383، پایان یافت اما مشکل همچنان باقی بود هنوز املاک زیادی با مشکل سند روبه‌رو بودند. علاوه بر آن مشکلات، نحوه اصلاح مواد یاد شده خود مشکلاتی را ایجاد کرده و زمینه سوءاستفاده‌هایی را فراهم کرده بود.

پس از چند سال، لایحه «تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی» برای اصلاح مواد 147 و تا حدودی 148 قانون ثبت ارایه شد تا هم مشکلات قانون قبلی را حل و فکری برای مشکل املاک بدون سند کند.
 
 گسترش زمین‌های بدون سند

مشکل زمین‌های بدون سند به تهران و دهه‌های اخیر محدود نمی‌شود اما تهران و در طول دو دهه اخیر بیشتر با این مشکل روبه‌رو بوده است. در دهه 1360، موج مهاجرت روستاییان و شهرهای کوچک به تهران شدت یافت. در همین زمان تعداد زمین‌های فاقد سند افزایش پیدا کرد. در این دوران افرادی که فاقد سند بودند املاکی را از اشخاص دارای زمین خریداری کردند.

فروشندگان به دلایل مختلف از جمله خروج از کشور و هراس از تملک اراضی توسط دولت خواستار فروش املاکی بودند که به دلیل موانع قانونی انتقال آنها مجاز نبوده است. خریداران، بیشتر افراد مستضعف بودند و در زمین‌های خریداری شده بدون اخذ مجوزهای لازم مبادرت به احداث اعیانی کردند و در نتیجه مشکلات فراوانی برای خود و دولت به وجود آوردند.

مهمترین مشکل، مالکیت املاک یاد شده بود که به دلیل اینکه برای صدور سند مالکیت آنها موانع قانونی از جمله اخذ مجوز سازمان‌های مربوط مانند شهرداری وجود داشت. برای حل این مشکل، پیش از این چند قانون به تصویب رسیده و تازه‌ترین تلاش قانونگذار تصویب قانون تعیین تکلیف اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی است.
 
 راهکار جدید برای حل مشکل

سال گذشته قانونی تصویب شد که می‌تواند این مشکل را حل کند. البته این قانون اگر در کنار طرح کاداستر قرار بگیرد دیگر نه از کلاهبرداری‌های این چنین خبری است نه دیگر زمین‌خواران مجالی برای جولان دارند. در قانون الزام به تنظیم سند رسمی، همه مجبور هستند برای مایملک خود هرچه که باشد، ‌از ساختمان، اراضی کشاورزی، نسق‌های زراعی و باغ‌ها گرفته تا حتی آپارتمان‌هایی که در شهر هستند سند تهیه کنند. البته هر یک از این املاک باید دو شرط را داشته باشند:

بر روی اراضی با سابقه ثبتی بنا شده باشد.
تصرف متصرفان قانونی باشد.
 
 برای سنددار شدن کجا بروید؟

حالا اگر شما یکی از املاکی را که در بالا نام بردیم دارید اما ملک شما سند ندارد خیلی نگران نباشید قانون به شما می‌گوید که چطور باید برای ملک خود سند تهیه کنید. شاید باید راهی یکسری هیات شوید تا آنها تکلیف سنددار شدن ملک‌تان را مشخص کنند. شما بعد از حضور در این هیات‌ها باید دلایل نداشتن سند را بیان کنید. اعضا نیز دلایل شما را بررسی می‌کنند و در صورت لزوم، تحقیقات لازم را انجام می‌دهند. در این باره یک کارشناس هم باید نظر بدهد و بعد از دریافت نظر کارشناس رای را صادر می‌کنند.

البته این را نیز باید بدانید که گاهی قانون هم نمی‌تواند ملک را سند‌دار کند. یعنی املاکی هستند که نمی‌شود برای آنها سند صادر کرد، این املاک به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

فوت مالک رسمی و حداقل یک نفر از ورثه وی

عدم دسترسی به مالکان مشاعی در مواردی که مالکیت متقاضی، مشاعی و تصرفات وی در ملک، مفروز است.

مفقودالاثر بودن مالک

عدم دسترسی به مالک رسمی و در صورت فوت وی عدم دسترسی به حداقل یک نفر از ورثه
 
 کمی درباره هیات‌های رسیدگی بدانید

حل مشکل سند املاکی که شرایط قانون تعیین تکلیف اراضی و املاک فاقد سند داشته باشند از طریق هیات‌های حل اختلاف این قانون انجام خواهد شد. در این هیات‌ها یک قاضی، رئیس اداره ثبت یا قائم‌‌مقام وی و گاهی رئیس اداره راه و شهرسازی یا رئیس اداره جهاد کشاورزی یا قائم‌مقام آنان حضور دارند. این هیات یک دبیر هم دارد و این باید قبل از رسیدگی هیات جریان ثبتی ملک را از اداره ثبت استعلام کند و به هیات گزارش دهد.

وقتی این هیات رای خود را صادر کرد، آن را در رسانه‌ها منتشر می‌کند، اداره ثبت اسناد محل ملک نیز موظف است این رای را در دو نوبت به فاصله 15 روز در روزنامه‌های کثیرالانتشار و محلی منتشر کند. البته این موضوع در روستاها هم انجام شده و علاوه بر انتشار آگهی، رای هیات هم منتشر می‌شود.
 
 اعتراض وارد است

حال فرض بگیرید فردی به این رای اعتراض دارد، قانون برای وی حق اعتراض در نظر گرفته است اما فقط تا 2 ماه بعد از تاریخ انتشار آگهی حق دارد اعتراض خود را به اداره ثبت محل ملک تسلیم کند و رسید بگیرد. البته این فرد بعد از اعتراض یک ماه هم وقت دارد که دادخواست خود را به دادگاه تحویل دهد و گواهی تقدیم دادخواست را به اداره ثبت محل برساند. در این صورت ثبت منتظر می‌ماند تا رای دادگاه صادر شود.

اگر اعتراض در مهلت تعیین شده انجام نشود، یا اینکه اعتراض انجام شود اما معترض در مهلت تعیین شده دادخواست خود را به دادگاه عمومی تقدیم نکند، اداره ثبت سند مالکیت را صادر می‌کند، البته در این زمان هم فرد می‌تواند به دادگاه مراجعه و دادخواست بدهد.
 
 و اما درباره زمین‌های وقفی

خرید و فروش ساختمان‌های ساخته شده روی سندهای وقفی، یکی از دردسرهایی است که شهروندان با آن روبه‌رو هستند. در قانون تعيين تكليف اراضي ساختماني فاقد سند، برای این ساختمان‌ها هم تعیین تکلیف شده است.

اگر بخشی از ساختمان در زمین وقفی باشد، هیات با موافقت اداره اوقاف با در نظر گرفتن همه مدارک و پس از تعیین قیمت قسمتی که متعلق به سازمان وقف است، در این باره اظهارنظر کرده و رای خود را صادر می‌کند.
 
 هزینه‌هایی که باید پرداخت شود

اگر کسی بخواهد تکلیف اراضی ساختمانی بدون سند خود را مشخص کند باید یکسری هزینه‌ها را بپردازد. این هزینه‌ها شامل بهای دفترچه مالکیت و تعرفه سند می‌شود. البته باید این را نیز بدانید که در کنار این هزینه‌ها، معادل 5 درصد بر مبنای ارزش منطقه‌ای معین شده بر مبنای برگ ارزیابی که بر اساس قیمت منطقه‌ای املاک مشابه تعیین می‌شود، دریافت شده و به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود. اگر ملک مورد تقاضا هیچ سندی نداشته باشد علاوه بر هزینه‌های که گفته شد باید فرد درخواست کننده مابه‌التفاوت هزینه ثبت و صدور سند اولیه را نیز طبق مقررات به حساب خزانه واریز کند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
آرتین تهرانی
۰۹:۴۸ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
با سلام و عرض ادب و احترام لطفاً بنده را راهنمایی بفرمایید
بنده ساکن تهرانم در سال 1385 زمینی در شهر رشت بصورت قولنامه ای خریداری نمودم و دور آن را دیوار کوتاه کشیدم الان بعد از 15سال اطراف زمین حدوداً 50درصد ساخت و سازو خانه سازی شده سوال بنده زمین را از همسر صاحب زمین که فوت شده بود خریداری کرده بودم (( امضا و اثر انگشت و توضیح درباره رضایت فرزند و مهر تایید شورای روستا در قولنامه است )) حال بعد از 15سال میخواهم برای زمینم سند بگیرم نسق و بنچاق ندارم و به هیچ عنوان به فروشنده دسترسی ندارم فقط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۵ ۱۰ آذر ۱۴۰۰
سلام
Iran (Islamic Republic of)
لیلا
۱۰:۳۵ ۰۹ بهمن ۱۳۹۹
باسلام .لطفا راهنماییم کنید پدربزرگم چند سال پیش فوت کردند وملکی که ازش به مادر وداییهام به ارث رسیده سند یاشماره ای ندارد .ارث به صورت قانونی بین فرزندان تقسیم نشده وبه یکی از دختران که مادر بنده باشند مالی نرسیده .مادرم ازشون شکایت کردند اما دادگاه سند یاشماره ملک خواستند املاک ان ناحیه کلا سندی ندارد الان همونجور شکایتمان مانده ایا راه حلی براش هست . چطور واز کجا میشه براش سند جور کرد .ممنون میشم جواب بدید
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه عباسپور
۲۰:۱۰ ۱۷ آذر ۱۳۹۹
سلام ، مدتی پیش ی زمین خالی در محلی که زندگی میکنیم توی منطقه ۱۸ خریداری کردیم به صورت قول نامه ای ، برای ساخت اقدام کردیم با ملک مجاور که شهرداری رد کرده مبنی بر این که ملک سند دار رو با قول نامه ای نمیتوان ساخت ، ما اگه بخواییم با توجه به این که وضعییت زمین به این شکل هست که زمین خالیه و هیچ مدرکی دال بر سکونت نداره ، سند بگیریم امکانش هست یا خیر ، ممنون
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۱۲:۵۵ ۲۴ آبان ۱۳۹۹
من یه زمین دارم ۶۰۰متر حالا برای دیوار اقدام کردم بنیاد مسکن میگه باید عقب نشینی کنی حالا زمینم میشه ۴۰۰متر چکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
علی ضرابی
۱۷:۰۱ ۲۱ آبان ۱۳۹۹
زمینی داریم حدود۷۰سال درتصرف داریم.شخصی درسال ۱۳۴۲که حتی پدربزرگم درتصرف داشته.دراداره ثبت تغاضای ثبت کرده.اگهی در ۲سری منتشرشده.ولی آن شخص دریافت سندنکرده.یعنی سندصادرنشده است.حتی اصلاحات ارضی هم نشده.چی راهی هستش.برای سندگرفتن.
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۲۳:۵۹ ۲۸ شهريور ۱۳۹۹
یه زمینی هست که بیشتر از ۳۵ سال وارثی ندارد من خواستم این زمین را به نامم کنم !آیا میشه واسه این زمین سند درست کنم ؟
Iran (Islamic Republic of)
امان زاده
۲۱:۰۷ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
با سلام
زمینی دارم سال 61 بصورت قولنامهای خریداری کردم .به تازگی شخصی امده وسند اورده که من هم زمین را خریدم
ولی سند سال 73 صادر شده
الان باید چکار کرد
Iran (Islamic Republic of)
پرهام
۱۷:۳۶ ۰۹ شهريور ۱۳۹۹
باید از طریق دادگاه دادخواست رسیدگی بدید از قانون تقدم و تاخر در تاریخ خرید ملک و اثبات صحت قولنانه میتونید رای بگیرید و در خواست ابطال سند طرف مقابل رو بدید و اینها همه مستلزم صحت در زنجیره مدارک شما تا مالک اصلی هستش
Iran (Islamic Republic of)
مهتاب شمس
۱۰:۵۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام من ملکی را خریداری کردم که این ملک زمان انقلاب از زمینهای رها شده بوده که ملک قبل از من آن بدون هیچ برگه و سندی از کلاس صاحب زمین با مبلغ کمی خریده بوده و ساخت و ساز انجام داده و پس از چند سال من از ایشان خریداری کردم ولی حالا که برای دریافت سند به شهرداری مراجعه کردم ، میگویند نمیشود در صورتی که من نه صاحبان زمین را می شناسم و نه کسی دیگر را حالا باید چه کاری انجام دهم ؟
Iran (Islamic Republic of)
پرهام
۱۷:۴۰ ۰۹ شهريور ۱۳۹۹
باید از طریق دادگاه و قانون متصرفین املاک ابنیه دار قبل از سال ۷۳ اقدام کنید
Iran (Islamic Republic of)
شهاب
۱۶:۴۲ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
با سلام . یه زمینی دارم که هم پروانه چرا دارد و هم سند . ولی بعد متوجه شدم که منابع طبیعی تصرفش کرده آیا چطور میتونم ثابت کنم که زمین مال من است
Iran (Islamic Republic of)
هاشم
۱۳:۵۰ ۱۳ آبان ۱۳۹۸
سلام بنده باغبانه ملکی بودم که صاحبه آن حدود 30 ساال پیش از کشور رفت الان وارثی ندارد وخودش هم در قید حیات نیست تکلیف ملک چیست من میتوانم برایش سند بگیرم یا نه
Iran (Islamic Republic of)
پرهام
۱۷:۴۰ ۰۹ شهريور ۱۳۹۹
بله میتونید
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۱:۵۵ ۰۵ مهر ۱۳۹۸
با سلام .یه سال پیش زمینی خریدم که فروشنده هم سندش دستی داشت و سند دستی هم داد بهم وپولش گرفت من رو زمین پروانه گرفتم و الان مبخام سند ثبتی براش بگیرم .باید چکار کنم .
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۲:۴۸ ۰۸ شهريور ۱۳۹۸
یه زمین تو شهر قم داریم که از پدرم به ارث رسیده من هم سهم برادرام رو خریدم اما رفتم سند بگیرم گفت زمین مشکل امضا نفر اول داره و نفر اول نمی یاد امضا بده راهکاری داره سند بگیریم
Iran (Islamic Republic of)
7
۱۹:۰۳ ۲۵ اسفند ۱۳۹۸
قم؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
پرهام
۱۷:۴۱ ۰۹ شهريور ۱۳۹۹
بله راه قانونی داره
Iran (Islamic Republic of)
زینب
۱۳:۵۸ ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
سلام , میخواستم بدونم منزل مسکونی که سند داشته باشه با منزلی که سند کاغذی داره اگر بخواییم بفروشیم از لحاظ قیمتی تفاوتی هم داره؟و تفاوتش چقدره؟
Iran (Islamic Republic of)
حسین شریفی
۱۰:۱۴ ۱۶ مرداد ۱۳۹۸
بنده قطعه زمینی بصورت قولنامهای چندین سال پیش خریداری کرده ام زمین واقع دراصفهان از زمینهای ارزنان شمال شرقی نزدیک اتوبان فرودگاه میباشد جهت ثبت ودریافت سند باید ازکجا وچه مراحلی راطی نمایم. باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
***
۱۰:۱۵ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
سلام لطفا پاسخ منو هم بدید همسرم زمینی داره که سند ان به اسم پدرش است حالا همسرم میخواد خانه درست کند در ان زمین برای تفتیک سند به شهرداری رفته گفتن اول خونه بساز بعد بیا سند جدا وبه اسم خودت بزن حالا سوال من اینه اول باید خونه ساخت بعد سند گرفت یا اول سند گرفت بعد خونه ساخت .؟
Iran (Islamic Republic of)
7
۱۹:۰۴ ۲۵ اسفند ۱۳۹۸
جهت اخذ پروانه مراجعه کنید و پس از دریافت آن شروع به ساخت کنید.
Iran (Islamic Republic of)
حسین محمدرضایی
۰۳:۲۲ ۰۶ مرداد ۱۳۹۸
سلام زنین کشاورزی که پدرم بهم داده چطور برایش سند محضری بگیرم؟ از کجا شروع کنم باید به کدوم سازمان رجوع کنم؟ مدارک چی میخواد؟ محبت کنید راهنماییم کنید.ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۳:۰۲ ۲۴ تير ۱۳۹۸
سلام یه قطعه زمین کشاورزی داریم که از پدر بزرگم ارث رسیده به پدرم و مقداری هم از عموها خریدیم و سند اصلاحات اراضی از اول نداشته فقط نامه شورایی محل داره که تایید کردن زمین تعلق به پدر بزرگم داره راهی برای گرفتن سند داره راهنمایی کنید ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۲۱ تير ۱۳۹۸
سلام ی زمین دارم که جزی مستثنیات است ایا میتونم سند بگیرم البته ارثی هست و حدود ۸۰ سال در اختیار طایف ی ماست لطفا راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۱۹ تير ۱۳۹۸
سلام زمین دارم که فقط قولنامه داردسند اصلی ندارم چه مراحلی باید طی کنم ممنون
United States of America
سامان
۲۲:۳۳ ۰۳ اسفند ۱۳۹۷
سلام دو قطعه ملک داریم که پلاک دارند اما سند ثبتی نگرفتیم چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۱۳:۰۵ ۱۳ بهمن ۱۳۹۷
با عرض سلام
بنده یک ساختمان تجارتی دارم ک تک واحده دارای سند رسمی میباشد امکان دارد یک واحد دیگه روش‌بسازم و سند جداگانه برایش بگیرم
لطفا راهنمابیم کنید
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
رضا فتاحی
۱۳:۵۹ ۱۹ آذر ۱۳۹۷
سلام من ی قطعه زمین واقع در همدان خریدم سال ۹۱امروز که میخوام برم نقشه پروانه ساخت بگیرم شهرداری میفرسته مسکن شهرسازی مسکن شهرسازیم مدعیه زمین حالا من باید چیکار کنم
باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
فیاض
۰۱:۰۹ ۲۷ مرداد ۱۳۹۷
با سلام من یک زمین کشاورزی دارم و میخوام براش سند بگیرم . حدود سه هکتار از پدرم خریدم .الان برای گرفتن سند چقد مول باید بریزم به دخل خزانه محترم ؟و لطفا راهنمایی کنین دقیقا باید چیکارا کنم برای گرفتن سند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۰۸ ۲۴ مرداد ۱۳۹۷
باسلام بااین بی قانونی که هست بایدزمینهای قولنامه ای بدی شهرداری وهزینه انتقال سندهم پرداخت کنی تاشهرداری رضایت بده
Germany
حمید
۱۵:۴۲ ۰۲ تير ۱۳۹۷
سلام وقت بخیر ما دو قطعه زمین قدیمی داریم با یک سند قدیمی که بهش میگن مشاع یعنی دو زمین باهم مقدارشو داخلش نوشته الان میخایم سند شش دانگ بگیریم چکار باید بکنیم ممنون میشم راهنمایی کنید
Germany
بهمن
۰۰:۵۰ ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
سلام زمینی داریم که چند نفر دست به دست شده والان دست من هشتش ولی محیط زیست می گوید این ملک از نظر دولتی قلنامه به درد نمی خورد خواهشن پیگیری نماید با سلام تشکر
Germany
بهمن
۰۰:۵۰ ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
سلام زمینی داریم که چند نفر دست به دست شده والان دست من هشتش ولی محیط زیست می گوید این ملک از نظر دولتی قلنامه به درد نمی خورد خواهشن پیگیری نماید با سلام تشکر
Iran (Islamic Republic of)
سلام
۰۵:۵۲ ۲۹ فروردين ۱۳۹۷
نمیشه حالا که پول نداری ملک رو سند کنی و مابه الافاوتش رو بپردازی بصورت شرایطی بفررشیش به اون قیمت و کارا سندشو بکنی؟؟
Iran (Islamic Republic of)
حسن محموی
۱۹:۴۹ ۱۸ فروردين ۱۳۹۷
با سلام.
من هم این مشکلو دارم ۳۰ سال پیش ملکی خریده ام و بدون یند است‌ . اداره راه و شهرسازی ایلام ازین ابلاغیه‌اظهار بی اطلاعی میکند. محض‌رضای خدا پیگیری کنید
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا زهره وند
۱۷:۵۷ ۱۴ فروردين ۱۳۹۷
سلام بنده یک قطعه زمین 250 متری دارم که بدون سند است و زمین متعلق به بنیاد 15 خرداد است البته من قولنامه دارم،رفتم بنیاد گفتن باید متری 2 میلیون بدهید که میشه 500 میلیون،میخواستم بدونم واقعا قیمتش همینه؟ممنون میشم راهنماییم کنید
Iran (Islamic Republic of)
امیر مسعود
۱۸:۰۱ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
درود .
ملکی داریم که حدود چهل سال پیش قولنامه ای خریداری کردیم.
مدارک قولنامه و شناسنامه فروشنده کاغذهای مربوطه از بین رفت .
میخوام بدونم چطور میشه برای سندش اقدام کنم.
مدارک مخابراتی قدیم که خط خریدیم فقط هست و عوارض شهرداری که به نام خودم میاد در محل .
مننون میشم راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
امیر مسعود
۱۸:۰۱ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
درود .
ملکی داریم که حدود چهل سال پیش قولنامه ای خریداری کردیم.
مدارک قولنامه و شناسنامه فروشنده کاغذهای مربوطه از بین رفت .
میخوام بدونم چطور میشه برای سندش اقدام کنم.
مدارک مخابراتی قدیم که خط خریدیم فقط هست و عوارض شهرداری که به نام خودم میاد در محل .
مننون میشم راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۷:۰۲ ۰۴ اسفند ۱۳۹۶
سلام بنده یک ملک خریده ام و به صورت قولنامه و حق تاسیسات آن را هم به شهرداری پرداخت کرده ام ولی متاسفانه شهرداری مجوز ساخت برای آن نمیدهد میخواستم راهکاری اگه هست برام پیشنهاد کنید با تشکر
Romania
ناشناس
۱۰:۲۱ ۱۰ بهمن ۱۳۹۶
جواب یدید زودتر
Romania
ناشناس
۱۰:۲۱ ۱۰ بهمن ۱۳۹۶
اینجانب یک زمین دارم که از یک نفر خریده ام اما الان شهرداری نمگذارد در اونجا ساخت ساز کنم وقتی میرم شهرداری میگوید اونجا کاربری فضای سبز هست . زمین هم داخل شهر هست حالا من چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۰۹:۵۴ ۲۱ مهر ۱۳۹۶
سلام.شوهرم ملکی بدون سند فقط با (قولنامه عادی دست نوشته ) در بنگاه معاملاتی به من انتقال داده است.میخواستم بدون در صورت جدایی یا فوت شوهرم من میتوانم ادعایی داشته باشم؟!
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۳:۴۸ ۰۱ تير ۱۳۹۶
سلام یه سوالیداشتم .ایا برای گرفتن سند برای باغ باید حتما تو باغ یه ساختمون باشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۴ ۲۳ فروردين ۱۳۹۵
سلام مشکلی دارم اگر ممکن هست راهنمایی کنید سال 66 زمین خریداری کردم کارهای اداری انجام شده هیت حل اختلاف هم رفته مشکل نداشته کارشناس هم ملک را دیده سال 85 دوازده میلیون خواستن بعلت مشکلات که داشتم نتوانستم مبلع را بپردازم به آنها اطلاع دادم گفتن هر وقت داشتی بیا با جریمه دیر کرد بده حالا که مراجعه کردم مبلغ را یک میلیارد تومان می باشد ازکجا بازنشستگی میگیرم اهل محل سکونت خود همه سند گرفتن سال پیش ما بعلت مشکلات نتوانستم سند بگیرم لطفا را
آخرین اخبار