قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر، سازمان‌هاي مردم‌نهاد را واسطه ميان مردم و دولت خواند و مسووليت‌پذيري در حوزه مبارزه با مواد مخدر توسط مردم و نهادها را امري ضروري دانست.

به گزارش خبرنگار حوادث باشگاه خبرنگاران؛ دكتر عليرضا جزيني در ديدار با اعضاي انجمن معتادان گمنام گفت: سازمان‌هاي مردم‌نهاد واسطه ميان مردم و دولت هستند و علاوه بر وظايف اجرايي خود، مي‌توانند براي سازمان‌هاي دولتي در جهت منافع مردم كمك‌كننده باشند و حتي ديدگاه اعتقادي و بيان انتقادي هم داشته باشند.
 
وي افزود: نقش مشاركت‌هاي مردمي از موضوعاتي است كه در كشورمان دير جا افتاده اما اكنون بر روي ريل قرار گرفته، در بسياري از كشورها، سمن‌ها سابقه فعاليت بيشتري دارند و سرعت عملكردشان خوب است. انجمن معتادان گمنام نيز از جمله انجمن‌هايي است كه فرآيندي را براي حفظ انسجام، همبستگي و روحيه جمعي دارد و عملكرد خوبي تا به اكنون داشته است.
 
قائم مقام دبيركل ستاد تصريح كرد: سمن‌ها نقش نظارتي دارند، ديده بان مردم هستند، به عبارتي اگر اين ديده‌باني را خوب به سيستم‌ها دولتي انتقال دهند مي‌توانند اثربخش باشند، برخي سازمان‌ها واحدهاي نظارتي با عنوان «نظارت همگاني» ايجاد كرده‌اند كه حرف مردم را بشنوند، در ستاد نيز ما حرف مردم را به واسطه سمن‌ها مي‌شنويم.
 
جزيني گفت: به موضوع مواد مخدر بايد در سطح كلان نگاه شود، نگراني‌ها و دغدغه‌هاي مردم در نظر گرفته شود، موضوعات فردي كنار گذاشته و زباني مشترك ايجاد شود، در اين صورت است كه خيلي از مشكلات حل مي‌شود. هيچكس و هيچ كشوري نمي‌تواند بگويد ما توانسته‌ايم مواد مخدر را كنترل كنيم، كشور ايران با اين وسعت جغرافيايي، كثرت جمعيت و مواجهه با قشر جوان و حوزه‌هاي دانشجويي و دانش‌آموزي در معرض تهديد واقع است كه در اين رابطه مسووليت‌پذيري در حوزه مبارزه با مواد مخدر توسط مردم و نهادها امري ضروري تلقي مي‌شود.
 
وي با اشاره به رويكرد اجتماعي مبارزه با مواد مخدر گفت: اكنون براي تحقق اين رويكرد به اقشار مختلف مردم روي آورده‌ايم و با هلال احمر، روحانيون، هنرمندان، ورزشكاران، خيرين و.. جلساتي را برگزار و تفاهم‌نامه‌هايي را در اين راستا امضا كرده‌ايم؛ چرا كه هر كدام از اين اقشار مي‌توانند كمكي در امر مبارزه باشند و تلاش داريم در جهت رويكرد اجتماعي، سرمايه و اعتماد اجتماعي را افزايش دهيم.
 
جزيني تاكيد كرد: فعاليت سمن‌ها بايد بدون جانبداري سياسي و ترويج فرهنگ خاص صورت گيرد كه در نتيجه اعتماد خانواده‌ها افزايش يابد، آنچه مهم است تقويت روحيه اميد به آينده معتادان و آموزش مقاومت در مقابل سختي‌ها بايد در دستور كار باشد.
 
 
انجمن معتادان گمنام بر روی بیماری اعتیاد و بهبودی از آن تمرکز دارد

همچنين يكي از اعضاي روابط عمومي انجمن معتادان گمنام (NA) در اين جلسه با اشاره به تاريخچه انجمن گفت:NA از سال 1332 شكل گرفت و 60 سال قدمت جهاني دارد اما در ایران از سال 1369 ايجاد شد و امروزه جلسات انجمن در بیش از 137 کشور جهان برگزار می‌شود.
 
وي افزود: انجمن معتادان گمنام، هیچگونه فعالیتی در خصوص ترک فیزیکی معتادان و سم‌زدايي ندارد و از طریق کارکرد 12 قدم فعاليت مي‌كند. به عبارتي انجمن معتادان گمنام بر روی بیماری اعتیاد و بهبودی از آن تمرکز دارد و تلاش می‌كند تا پیام انجمن به صورت نفر به نفر به دیگران انتقال یابد.
وي ادامه داد: انجمن در هر هفته 60 هزار جلسه در دنیا برگزار مي‌كند که 20 هزار جلسه آن در ایران تشكيل می‌شود. در حال حاضر حدود 2 میلیون نفر عضو در سراسر دنیا عضو این انجمن هستند و تعداد اعضای انجمن براساس آخرین سرشماری رسمی در ايران در سال 1388 بالغ بر 400 هزار نفر است، يعني حدود یک پنجم معتادان در حال بهبودی جهان را در خود جای داده و حمایت می‌کند، کلیه امور مربوط به اداره این انجمن نيز توسط اعضای خدمتگذار آن و بدون هیچ چشمداشتی، اداره می‌شود.
 
اين عضو انجمن NA در ادامه، با اشاره به برخي از مشکلات انجمن گفت: کمبود مکان جهت برگزاری جلسات انجمن از جمله اين مشكلات است كه اگر مسئولین مشکل مکان جلسات را حل کنند این انجمن می‌تواند به معتادان بیشتری کمک کند. در عين حال انجمن، خدماتی را به همدردانمان در زندان‌ها ارايه مي‌كند تا معتادانی که دسترسی آسان به جلسات انجمن ندارند، بتوانند از راه دور به زندگی و بهبودی بپردازند. همچنين ما نيازمند استفاده از رسانه‌ها براي بيان رسالت خود هستيم.
 
وي گفت: در مشاركت اجتماعي، اعتياد مسئله اي نيست كه به وسيله يك قشر حل شود بلكه بسيج اجتماعي را مي‌طلبد، ما آماده‌ايم كه پاك زندگي كنيم و آمادگي خود را براي تعامل و همكاري با ستاد بيش از گذشته اعلام مي‌كنيم.
 
 
NA مي‌خواهد معتاد بدون مواد زندگي كند

همچنين مديرعامل اين انجمن بيان داشت: بزرگترين هدف انجمن، رساندن پیام بهبودی به معتادانی است که هنوز از مصرف موادمخدر رنج می‌برند. تلاش ما این است که همه معتادان بتوانند یکبار هم که شده، پاکی از هرگونه موادمخدر را تجربه کنند و هيچ معتادي تا قبل از اينكه پيام انجمن را نگرفته از درد اعتياد نميرد، ميخواهيم كه معتاد بدون مواد زندگي كند.
 
وي افزود: انجمن معتادان گمنام وارد مسائل خانوادگی اعضا نمي‌شود و درمانگر بابت عضو شدن هیچ پولی دریافت نمی‌كند. همچنين به هيچ سازماني وابسته نيست و از لحاظ مالی کاملا متکی به خود است و هزینه‌های خود را صرفاً از طریق کمک‌های داوطلبانه اعضا تأمین می‌کند و در عين حال راهنما نبايد اعتقادات خودش را ديكته نمايد كه البته ممكن است اشتباهاتي هم پيش آيد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار