دادگاهی در عربستان سعودی یک فعال حقوق بشر و وکیل برجسته که ادعا می‌شود به مقامات بی‌احترامی کرده را به تحمل ۱۵ سال حبس محکوم کرده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از پایگاه خبری شبکه پرس تی وی، دادگاهی در عربستان سعودی یک فعال حقوق بشر و وکیل برجسته که ادعا می‌شود به مقامات بی‌احترامی کرده را به تحمل ۱۵ سال حبس محکوم کرده است.

اقوام این وکیل روز یکشنبه (۱۵ تیر) با انتشار بیانیه‌ای در توئیتر گفتند "ولید ابوالخیر" همچنین برای ۱۵ سال حق رفتن به خارج از کشور را ندارد و حدود ۵۴ هزار دلار نیز جریمه شده است.

"سمر بدوی"، همسر ابوالخیر گفت: "همسر من حکم را رد کرده و با ارائه درخواست تجدید نظر مخالفت کرده زیرا می‌گوید این دادگاه قانونی نیست. وی این دادگاه را قانونی نمی‌داند."

سازمان عفو بین الملل خواستار آزادی فوری وی شده و او را "یک زندانی عقیدتی" توصیف می‌کند.

"سعید بومدوحا"، معاون عفو بین الملل در امور خاورمیانه و شمال آفریقا حبس وی را به عنوان "نمونه نگران کننده‌ای از نحوه سوء استفاده مقامات سعودی از سیستم قضایی برای ساکت کردن مخالفان صلح جو" دانست.

دادگاهی در شهر ریاض در ۱۶ آوریل دستور بازداشت ابوالخیر را به اتهام ایجاد اغتشاش صادر کرد.
دادگاهی دیگر در ماه اکتبر ابوالخیر را به دلیل "اهانت به دستگاه قضا" و دادخواستی که دو سال پیش به منظور انتقاد از مقامات سعودی امضا کرده بود، به سه ماه زندان محکوم کرد. ابوالخیر بعد از صدور این حکم به قید وثیقه آزاد شد.

دیده‌بان حقوق بشر ضمن درخواست از مقامات سعودی برای آزادی ابوالخیر اعلام کرد: "مقامات سعودی مکررا ابوالخیر را به دلیل انجام فعالیت‌های حقوق بشری مورد اذیت قرار داده‌اند."
رژیم آل سعود به دلیل سوابقش در زمینه حقوق بشر مورد انتقاد شدید از سوی جامعه بین الملل قرار گرفته است.

اعتراض‌ها علیه خاندان آل سعود از نوامبر ۲۰۱۱ در پی کشته شدن پنج معترض و مجروح شدن ده‌ها نفر در منطقه قطیف در استان شرقیه عربستان شدت گرفت.

فعالان می‌گویند بیش از ۳۰ هزار زندانی سیاسی در زندان‌های سعودی به سر می‌برند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار