رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در کشور اندونزی گفت: به دلیل ارگانیک و حلال بودن محصولات غذایی ایرانی ، بازار بسیار عظیمی در کشور اندونزی برای شرکت های ایرانی به ویژه کرمان مهیاست.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان ، سیدرضا سیدآقایی ، در همایش راهکارهای ورود به بازار اندونزی که در اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی کرمان برگزار شد ، افزود: حجم بالای درخواست ها به دلیل جمعیت بالای اندونزی ، بسیار شگفت انگیز است و محصولات غذایی حلال ایران نیز شناخته شده و مورد قبول مردم این کشور است.

وی خاطرنشان کرد: تنها کاری که باید در این زمینه انجام داد ، حضور در اینگونه رویدادها و معرفی خود به خریداران این منطقه است.

اندونزی ، چهارمین کشور پرجمعیت جهان

سیدآقایی تصریح کرد: کشور اندونزی ، چهارمین کشور پرجمعیت جهان با 250 میلیون جمعیت نسبتاً جوان (بر اساس آمار سال 2013) با میانگین سنی 15 تا 44 و طبقه متوسط و رو به بالای با جمعیتی حدود 35 میلیون نفر ، بازار بزرگ مصرف مواد غذایی و نوشیدنیها با برندهای بین المللی است.

ویژگی های طبیعی و انسانی

وی کشور اندونزی را بزرگترین مجمع الجزایر جهان دانست و یادآور شد: در این کشور 17 هزار و 300 جزیره وجود دارد که 6 هزار مورد آن مسکونی است.

سیدآقایی به بیان آب و هوای این کشور پرداخت و گفت: آب و هوای کشور اندونزی استوایی، متوسط دما بین 34 ـ 28 درجه در نواحی ساحلی و 23 درجه در نواحی بلند است.

وی افزود: این کشور دو فصل خشک و بارانی دارد که از ماه جون تا سپتامبر خشک و از دسامبر تا مارس بارانی است.

ترکیب قومی جمعیت

سیدآقایی خاطرنشان کرد: 300 گروه قومی در اندونزی زندگی می کنند که اقوام اصلی شامل: سوماترایی که پوست آنها سفید و درشت اندام هستند ، اقوام جاوه ی که رنگ تیره دارند و ریز اندام می باشند و اقوام ساکن در پاپوا هستند.

ترکیب مذهبی جمعیت

وی با اشاره به ترکیب مذهبی جمعیت کشور اندونزی تصریح کرد: 85 درصد ترکیب این کشور مسلمان ، 9 درصد مسیحی و 6 درصد بودایی و سایر هستند.

اندونزی بازیگر اصلی در رده بندی کشورهای رو به رشد اقتصادی

وی یادآور شد: در حالیکه اقتصاد جهانی روزهای رکود خود را تجربه می کند ، اندونزی به دلیل ثبات سیاسی ، پتانسیل اقتصادی و قدم های محکمی که برای رشد اقتصادی برداشته ، به عنوان بازیگر و ستاره اصلی در رده بندی کشورهای رو به رشد اقتصادی ، توسط بانک جهانی تأیید و توصیه شده است.

سیدآقایی گفت: اندونزی یکی از بزرگترین اقتصادهای رو به رشد جهانی همزمان با مکزیک ، نیجریه و ترکیه است و بزرگترین بازار در میان کشورهای اسلامی و در منطقه جنوب شرق آسیا محسوب می شود.

اندونزی به هفتمین قدرت اقتصادی جهان تبدیل می شود

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در کشور اندونزی افزود: طرح های اقتصادی در حال اجرا در این کشور ، اندونزی را تا پایان سال 2030 پس از آلمان و انگلیس به عنوان هفتمین قدرت اقتصادی جهان به دنیا معرفی خواهد کرد.

سیدآقایی با اعلام اینکه کشور اندونزی با توجه به جمعیت 250 میلیونی ، رشد زاد و ولد بالایی نیز دارد ، پیش بینی کرد: تا پایان سال 2020 جمعیت این کشور به 141 میلیون نفر افزایش یابد.

شاخصهای اقتصادی کشور اندونزی

وی به شاخصهای اقتصادی کشور اندونزی اشاره و خاطرنشان کرد: بر اساس آمار سال 2013 ، تولید ناخالص داخلی این کشور941 میلیارد دلار، درآمد سرانه 3.900 دلار و رشد تولید ناخالص داخلی آن 5.8 درصد است.

سهم بخشهای اقتصادی در تولید ناخالص داخلی کشور اندونزی

سید آقایی به تبیین سهم بخشهای اقتصادی در تولید ناخالص داخلی کشور اندونزی پرداخت و تصریح کرد: خدمات49% ، صنعت25% ، کشاورزی 15% و معدن11% در تولید ناخالص داخلی این کشور نقش دارند.

شاخصهای پولی

وی یادآور شد: بر اساس آمار سال 2013 ، نرخ تورم در این کشور 3.4% و ذخایر ارزی آن 105 میلیارد دلار است.

نظام بانکی

سیدآقایی گفت: 120 بانک خصوصی (خارجی، داخلی و سرمایه گذاری مشترک ) و دولتی تحت نظر بانک مرکزی(bank Indonesia) در این کشور فعالند.

سیستمهای پرداخت الکترونیکی

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در کشور اندونزی ، واحد پولی این کشور را روپیه ی اندونزی دانست و افزود: هر10 هزار و 500 روپیه ی این کشور برابر یک دلار است.

سیدآقایی خاطرنشان کرد: سیستم های پرداخت الکترونیکی در این کشور شامل: کارتهای پرداخت (credit و debit) و کارتهای بین المللی ویزا و مستر کارت با امکان خرید ارزی و روپیه است.

شاخصهای تجارت خارجی

وی به شاخصهای تجارت خارجی این کشور اشاره و تصریح کرد: بر اساس آمار سال 2013 ، صادرات این کشور183 میلیارد دلار بوده است که ترکیب اصلی این صادرات شامل: سوخت و روغن های معدنی ، روغن خوراکی ، لاستیک و محصولات آن ، تجهیزات و ماشین آلات الکتریکی ، سنگ فلزات ، دیگ بخار و ماشین آلات مربوط ، ، کاغذ و مقوا ، ، محصولات شیمیایی ، مس و مصنوعات مسی ، چوب و محصولات چوبی است.

بازارهای عمده صادراتی

سیدآقایی بازارهای عمده صادراتی کشور اندونزی را کشورهای چین ، ژاپن ، امریکا، هند ، سنگاپور ، مالزی ، کره جنوبی ، تایلند ، تایوان و استرالیا عنوان کرد.

شاخصهای تجارت خارجی

وی با بیان شاخصهای تجارت خارجی کشور اندونزی ، یادآور شد: بر اساس آمار سال 2013 ، واردات این کشور187 میلیارد دلار ، بوده است که شامل : مشتقات نفتی ، ماشین آلات و تجهیزات ، نفت خام ، آهن و فولاد ، وسایل نقلیه، پلاستیک و محصولات مربوط، محصولات شیمیایی آلی ، غلات ، محصولات فلزی و هواپیما بوده است.

سیدآقایی کشورهای صادرکننده به اندونزی را شامل : چين، ژاپن ، امريكا ، سنگاپور ، مالزي، جمهوري كره ، استراليا ، تایوان ، آلمان و هند برشمرد.

شاخصهای بین المللی

وی با اعلام شاخصهای بین المللی این کشور ، گفت: رتبه رقابت پذیری این کشور بین سالهای2014-2013 از بین 148 کشور ، 38 بوده است.

سیدآقایی افزود: فضای کسب و کار بین سالهای 2014- 2013 از 189 کشور 120 بوده است.

وی خاطرنشان کرد: رتبه حمایت از سرمایه گذار از بین 189 کشور 52 و رتبه سهولت تجارت بین الملل از بین 189 کشور 54 بوده است.

عملکرد رقبا

سیدآقایی ، ترکیه ، مالزی ، چین ، استرالیا ، عربستان ، آمریکا ، تونس و مصر را از جمله رقبای اصلی ایران در بازار اندونزی عنوان و تصریح کرد: ترکیه یکی از کشورهاییست که محصولات صادراتیش تقریباً مثل ایران است و همه ساله نمایشگاهی از آثارش در جاکارتا برگزار می کند.

خرما

وی با اعلام اینکه عمده مصرف خرما در کشور اندونزی در ماه مبارک رمضان است ، یادآور شد: خرما یکی از محصولاتیست که توسط کشور عربستان در بازار کشور اندونزی عرضه می شود.

فرش

سیدآقایی به صنعت فرش نیز اشاره کرد و گفت: هم اکنون 40 نمایشگاه دائمی فرش در جاکارتا وجود دارد که همه در اختیار اتباع پاکستانی است ، بطوریکه با قیمت های بالایی بازار را در انحصار خود قرار داده اند.

اقلام صادراتی 1392به اندونزی

سیدآقایی به بیان اقلام صادراتی کشور در سال 92به کشور اندونزی پرداخت و افزود: چای سیاه ، خرما مضافتی تازه یا خشک ، خرما استعمران تازه یا خشک ، سایر خرما های غیر مذکور ، انگور بی دانه خشک کرده ، عصاره شیرین بیان و سیب زمینی محفوظ شده از جمله ی اقلام صادراتی ایران به کشور اندونزی بوده است.

بازار بیسکویت اندونزی

وی با تأکید بر بازار خوب بیسکویت در اندونزی خاطرنشان کرد: اندونزی در سال 2010 بالاترین رشد را در جذب فروش بیسکویت شرکت آمریکایی Kraft foodداشت و با توجه به ظریب نفوذ پایین بیسکویت در سبد مصرف خانوارها ، رشد بالاتری برای فروش بیسکویت در بازار اندونزی مورد انتظار است.

سیدآقایی تصریح کرد: مصرف سرانه بیسکویت اندونزی هنوز در حد 3 کیلو گرم در سال است که بسیار پایینتر از مصرف سرانه 78 کیلوگرم آمریکا و 45 کیلوگرم سنگاپور می باشد .

وی یکی از دلایل افزایش فروش در بازار اندونزی را مدیر بازاریابی شرکت توجه به سلیقه مصرف مردم دانست و یادآور شد: قابلیت خرید محصول توسط تمام طبقات جامعه رمز نفوذ پذیری محصولات شرکت کرافت در اندونزی است.

نمایشگاههای کشور اندونزی برای حضور شرکت های ایرانی

سیدآقایی نمایشگاههای محصولات تند مصرف کشور اندونزی برای حضور شرکت های ایرانی را شامل : نمایشگاهInterfoodn (آبان در 1393جاکارتا برگزار می شود) ، نمایشگاه FI Asia(مهر 1393 در جاکارتا برگزار می شود) و نمایشگاه هتل و غذا 2015جاکارتا عنوان کرد.

 بهادری

برچسب ها: بازار حلال ، کرمان ، محصول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.