جامعه‌ایی که به هنرمندانش اجازه‌ی رشد، بالندگی نقد را بدهد به سمت پویایی سوق داده می‌شود.

روح الله جعفری کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران گفت: برای آنکه به بررسی دقیق این پرسش بپردازیم که آیا تئاتر انعکاس دهنده آنچه در جامعه اتفاق افتاده یا نه باید به زمان ورود و پیدایش آیین‌های نمایشی در ایران پرداخت.
 
وی ادامه داد: در کشورهایی همچون یونان تئاتر با ایجاد پرسش و پرسشگری در سطوح مختلف جامعه روبه رو بوده است. یعنی در صحنه نمایشی بالا دست و فرو دست حق پرسش و روشنگری مسائل مختلف را داشتند.
 
وی تصریح کرد: به این ترتیب بود که دیالوگ در صحنه نمایش شکل گرفت لذا این دیالوگ و گفتگو بازتاب دهنده‌ی آنچه که در جامعه یونان رخ می‌داد، اما در کشوری چون ایران از ابتدای امر در این حوزه این اتفاق نیفتاده یعنی دیالوگ در صحنه نمایش و سطوح مختلف جامعه شکل نگرفت.

کارگردان" من چه جوری ممکنه یه پرنده باشم" در پاسخ به این پرسش که به نظر شما تئاتر بیشتر تحت تأثیر شرایط اجتماعی-اقتصادی است یا شرایط اجتماعی- فرهنگی ‌اظهار داشت: هنرهای نمایشی علی‌الخصوص تئاتر بازتاب شرایط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی است. در واقع تئاتر منشور کامل آن چیزی است که باید از دل جامعه گرفته شود و به مردم ارائه شود در این صورت است که تئاتر می‌تواند نقاط ضعف و قوت یک جامعه را بخوبی منعکس کند.

جعفری اظهار داشت: اگر مدیریت کلان فرهنگی به جامعه هنری اعتماد کند و فاکتورهای نظارت را تقلیل دهد جامعه هنری به شکلی خلاقانه می‌تواند نقاط ضعف و قوت جامعه را در آثار نمایشی بازتاب دهد.
 
وی افزود: زمان‌هایی که مدیریت کلان فرهنگی به هنرمندان اعتماد کرده است شاهد آن بودیم که به سمت دموکراسی گام به جلو برداشته‌ و در غیر این صورت پسرفتی محسوس در تمامی لایه‌های مختلف هنر داشته‌ایم که ضرر و زیان آن نصیب پیکره جامعه می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار