یک کارشناس سیاست خارجی ریشه فشارهایی که به مردم مناطق الاحساد و القطیف وارد می‌شود را در چاه‌های نفت عنوان و تاکید کرد: تمام چاه‌های نفت عربستان در این مناطق است و چون ساکنان آن در اقلیت هستند، به عمد این منطقه را محروم نگه‌داشته‌اند و با شکنجه، قتل و زندان مطالبات مردمی آن را سرکوب می‌کنند.

"احمد دستمالچی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران گفت: شیخ‌نمر که از روحانیون برجسته القطیف و الاحساد است وقتی در سخنرانی خود خواستار احقاق حقوق مردم این منطقه شد، بلافاصله از سوی دستگاه امنیتی عربستان دستگیر، ضرب و شتم مجروح، و محکوم به اعدام شد.

این کارشناس سیاست خارجی ریشه فشارهایی که به مردم مناطق الاحساد و القطیف وارد می‌شود را در چاه‌های نفت عنوان و تاکید کرد: تمام چاه‌های نفت عربستان در این مناطق است و چون ساکنان آن در اقلیت هستند، به عمد این منطقه را محروم نگه‌داشته‌اند و با شکنجه، قتل و زندان مطالبات مردمی آن را سرکوب می‌کنند.

دستمالچی با تاکید بر اینکه این حرکات در بین مردم و انظار بین‌المللی نتیجه معکوس دارد، اظهار داشت: هرچه خشونت بیشتر شود، خواسته‌های مردمی هم عمیق‌تر می‌شود ولی سعودی‌ها این موضوع را درک نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مقامات عربستان همزمان با جنایات در کشور خودشان با پشتیبانی‌های لجستیکی ، اطلاعاتی و امنیتی از جنایتکاران حاضر در عراق و سوریه حمایت می‌کنند، تاکید کرد: این اقدامات سبب می‌شود عربستان با سرعت بیشتری در مسیر بی‌ثباتی و تزلزل حرکت کرده و حکم اعدام شیخ نمر، خاندان فرسوده آل سعود را با بحران‌های شدیدتری روبرو خواهد کرد.

دستمالچی افزود: شیخ نمر فردی مبارز است که جایگاه خوبی در میان آزادی‌خواهان عربستان دارد و اعدامش چهره بدی از عربستان ترسیم خواهد کرد.

وی در ادامه یادآور شد: اگرچه نظام عربستان سرکوبگر است و نمی‌گذارد صدای مردم برای دریافت حقشان بلند شود، اما در دانشگاه‌های جده و ریاض و مجامع روشنفکری گاهی اوقات تظاهراتی برپا می‌شود.

دستمالچی خاطرنشان کرد: وضع موجود، مسئله شیعه و دیگر مذاهب نیست! در این موضوع مسائل مذهبی نقشی ندارند، آنچه نقش دارد مسائل اجتماعی و احقاق حقوق مردم الاحساد و القطیف است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار