رئیس هیئت مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی گفت: کشورهای اروپایی هم اکنون متقاضی خرید پسته ارگانیک این شهرستان هستند و حتی آن را پیش خرید کرده‌اند.

 محمود بارانی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، با بیان اینکه انتقال بخشی از پساب جنوب شهر تهران به زرندیه برای توسعه باغ‌های پسته این شهرستان در حال پیگیری است، گفت: در صورت انجام این مهم، امکان ایجاد سه هزار هکتار باغ پسته دیگر در این شهرستان فراهم می‌شود.

وی تحقق این امر و انتقال یک متر مکعب آب در ثانیه از پساب جنوب شهر تهران به دشت سلطان احمدلو زرندیه را موجب فراهم شدن زمینه اشتغال بیش از سه هزار نفر در این منطقه دانست و اظهار کرد: این امر موجب تحول عظیمی در این منطقه می‌شود.

بارانی با بیان اینکه با اجرای این طرح علاوه بر ایجاد تولید و اشتغال، یک فضای سبز مناسب در نزدیکی تهران فراهم خواهد شد، ادامه داد: در صورت عملی شدن این پیشنهاد، این تعاونی حاضر است هزینه این انتقال را از تهران تا زرندیه پرداخت کند.

این کشاورز نمونه با بیان اینکه این طرح یک طرح عظیم ملی است و نباید برای تأمین آب بصورت حوزه‌ای عمل کنیم، بیان کرد: درختان پسته این دشت از کم‌آبی آسیب می‌بینند و از طرفی تهران نیاز به هوای پاک و سالم دارد، بنابراین اگر دولت به بخش خصوصی امکانات بدهد تا بیابان‌های اطراف تهران را با کاشت درختان به نوعی تبدیل به جنگل کنند، جلوی ورود ریزگردها و گرد و غبار که عامل آلودگی‌های هوای اخیر تهران هستند، گرفته می‌شود.

بارانی EC(شوری و سدیمی بودن خاک) مناسب برای باغات پسته را سه هزار عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر EC منبع آب موجود این دشت بالای 10 هزار است که خود باعث فرسایش خاک و گیاه در سیستم آبیاری نوین می‌شود.

این کشاورز نمونه که در سال 86 از هر هکتار 9 تن پسته برداشت کرده بود، در ادامه گفت: پیش‌بینی برداشت از این باغات از هر هکتار 5 تن بود که متاسفانه به علت کم‌آبی این مقدار به دو تن کاهش پیدا کرده است.ش/ن
برچسب ها: اروپا ، پسته ، ارگانیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.