رئيس مجمع نمايندگان آذربايجان شرقي در مجلس شوراي اسلامي، حل بحران درياچه اروميه را نه تنها دغدغه مردم آذربايجان بلکه مطالبه جدي ملي از دولت تدبير و اميد عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، قره سيد رومياني در گفتگو با خبرنگاران با تقدير از ابلاغيه رئيس جمهوري براي آغاز عمليات اجرايي احياي درياچه اروميه، گفت: مردم انتظار دارند دولت در احياي اين درياچه که نگين آذربايجان بوده و در تلطيف آب و هواي منطقه و شرايط زيست بوم منطقه نقش بسيار مهمي دارد، اقدامات عملي و کارسازي را در پيش بگيرد.

وي افزود: درياچه اروميه به عنوان بزرگترين درياچه داخلي ايران و دومين درياچه آب شور دنيا منحصر به فردترين و يکي از زيستگاه هاي مهم جانوري به شمار مي رود که احياي آن ضرورت حفاظت از محيط زيست کشور است.

دکتر قره سيد رومياني يادآوري کرد: با توجه به وضعيت بحراني اين درياچه نياز است از مرحله مطالعه به سمت اجرا در سريع ترين زمان ممکن حرکت کرد.

وي نوع نگرش دولت به مسئله درياچه اروميه را کلان توصيف کرد و گفت: اين نگاه اساسي در قانون بودجه امسال به خوبي قابل فهم و درک است.

نماينده مردم تبريز، آذرشهر و اسکو در مجلس شوراي اسلامي اختصاص 200 ميليارد ريال اعتبار براي مطالعات درياچه اروميه را ناکافي و بسيار پايين ارزيابي و بر توجه بيش از پيش دولت به اين موضوع مهم زيستي تاکيد کرد.

دکتر قره سيد رومياني با اشاره به اهميت زيست بومي درياچه اروميه ، وجود 27 گونه پستاندار ، 212 گونه پرنده ، 41 گونه خزنده ، هفت گونه دوزيست و 26 گونه ماهي حيات وحش را از جمله اين ويژگي هاي نادر اين منطقه عنوان کرد که به تدريج اين گونه هاي جانوري از بين رفته و يا در حال از بين رفتن هستند.

وي گفت: بايد در کشور عزم و اراده جدي براي احياي اين درياچه با 102 جزيره زيبا و بکر که از سوي سازمان يونسکو به عنوان اندوخته طبيعي جهان به ثبت رسيده است، به وجود آيد.

گفتني است رئيس جمهوري اسلامي ايران با ابلاغ دستور آغاز عمليات اجرايي احياي درياچه اروميه ، اعضاي کارگروه نجات درياچه اروميه را موظف کرد همزمان مطالعات تکميلي و جانبي را به منظور تسريع در اجرا و کاهش هر گونه پيامدهاي منفي احتمالي، در صدر برنامه هاي خود قرار دهند./س
 
برچسب ها: دریاچه ، ارومیه ، ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.