مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع گردشگری اردبیل گفت: جمعه مسجد اردبیل به‌عنوان یک اثر تاریخی و معنوی اردبیل با استفاده از سازه سبک به همراه اصالت تاریخی و ارزشی خود در حال احیا است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ یحیی نقی زاده  در جلسه کمیته فنی میراث فرهنگی در اردبیل اظهار داشت: برای مرمت این اثر تاریخی هیئت راهبردی با مسئولیت دکتر شیرازی از اساتید مجرب حوزه مرمت و احیای بافت های تاریخی و با ارزش کشور تشکیل شد تا مرمت جمعه مسجد اردبیل با بهره گیری از جدید ترین شیوه ها و روش های علم مرمت انجام شود.

مدیر‌کل میراث فرهنگی اردبیل گفت: در این زمینه مستند سازی ها انجام شد و بعد از بحث و بررسی های مختلف به این نتیجه رسیدیم که با توجه به قدمت تاریخی بنا و فرسایش رخ داده در این مجموعه در مرمت واحیای آن از سازه سبک استفاده کنیم تا با محاسبات دقیق این احیا بدون ضعف و نقص خاص انجام شود.

وی در مورد احیای بافت با ارزش خانه های تاریخی و حمام ها و کاروانسراها افزود: در این زمینه بیش از 21 اثر در اولویت مرمت و احی و بازسازی است که در بخش عظیمی از آن ها کارهای مطالعاتی و تحقیقی انجام شده است به طوریکه در منطقه تاریخی شهر یئری تاکنون در 4 مرحله کاوش های باستان شناسی به انجام رسیده است.

نقی زاده در مورد طرح حمام وکیل گفت: این حمام که بافت خود را به مقدار زیاد از دست داده بود با احیای بنا شاکله آن حفظ شده و این مجموعه به عنوان یک مجموعه خدماتی و رفاهی و تجاری مورد توجه قرار گرفته و احیای آن با ضرافت کمل و در برخی از نقط نوسازی ها انجام شده است.

مدیر‌کل میراث فرهنگی اردبیل همچنین در مورد اختصاص یک خانه قدیمی برای راه اندازی موزه محرم و تعزیه تصریح کرد: در این زمینه براساس تفاهم نامه ای که انجام شده به شکل موقت این مکان آماده برای جمع آوری آثار معنوی و ارزشی مردم اردبیل در ایام سوگواری امام حسین(ع) اتفاق افتاده و قرار است به صورت نهایی با تامین قطعه زمینی بتوانیم مشکل بوجود آمده در این زمینه را که بیشتر بر سر مالکیت است برطرف کنیم.

انتهای پیام/س

برچسب ها: اردبیل ، احیای ، جمعه ، مسجد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.