در نامه ای به رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر نسبت به نقض قواعد و مقررات حقوق بشردوستانه در عراق از سوی گروه های مسلح تروریستی اظهار نگرانی کرد.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، به نقل از اداره کل روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال احمر، محمد فرهادی رئیس جمعیت هلال احمر ایراندر نامه ای به ˈپیتر مائوررˈ رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر آورده است: بر اساس گزارش های رسیده از عراق، تعداد حملات از سوی گروه های مسلح تروریستی به غیرنظامیان به ویژه زنان و کودکان و همچنین اهداف و اموال غیرنظامی رو به افزایش است.
 
وی تاکید کرده است: کمیته ملی حقوق بشردوستانه ایران نگرانی خود را نسبت به نقض قواعد و مقررات حقوق بشردوستانه از جمله اعدام های فوری و کشتار غیرنظامیان، حمله به اماکن مذهبی، اماکن پزشکی، بیمارستان ها و مدارس، ایجاد محدودیت در دسترسی به مراقبت های پزشکی، به کارگیری کودکان در مخاصمات مسلحانه و همچنین ایجاد محدودیت در کمک به زخمی ها و آسیب دیدگان ابراز و خاطر نشان می کند.
 
در ادامه این نامه آمده است: ادامه نقض های فاحش یادشده که از سوی جامعه بین المللی در قالب"جرایم جنگی" و "جنایت علیه بشریت" ممنوع شده است، می تواند مسوولیت بین المللی مرتکبان آنان را به دنبال داشته باشد.
 
فرهادی در ادامه این نامه آورده است: افزون بر این جنایات، آمار رو به افزایش آوارگان و پناهندگان، احتمال شیوع بیماری های خطرناک و عفونی و نیز احتمال بروز درگیری های قومی و مذهبی می تواند مقدمه ای برای بروز یک فاجعه انسانی بزرگ در عراق باشد که در صورت انجام نشدن اقدامات پیشگیرانه، پیامدهای آن تا سال ها دامنگیر عراق و جامعه بین المللی خواهد بود.
 
وی در این نامه از مسوولان کمیته بین المللی صلیب سرخ درخواست کرده است تا تدابیر مناسب در زمینه پیشگیری از نقض بیشتر حقوق بشردوستانه در عراق را اتخاذ و تعهدات حقوقی و اخلاقی بین المللی مربوطه در این حوزه را یادآور شوند.
 
رئیس کمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران در پایان آمادگی جمعیت هلال احمر ایران را برای هرگونه همکاری در زمینه تسکین آلام بشری آسیب دیدگان درگیری های مسلحانه در عراق به ویژه آوارگان و پناهندگان این فاجعه انسانی اعلام کرد.
 
گروه تروریستی موسوم به داعش در روزهای اخیر با حمله به برخی از شهرهای مرکز عراق اقدام به قتل عام شماری از شهروندان در این کشور و غارت اموال و دارایی های آنان کرده است.
 
این اقدام گروه مزبور با حمایت برخی از طرف ها و کشورهای منطقه و خارج از آن صورت می گیرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: عراق ، حقوق ، تروریستی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار