با دورریز 100 گرم نان، به‌طور عملی 130 ليتر آب هدر می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از وزارت نیرو براي توليد يك كيلوگرم گندم یک‌هزار و 300 ليتر آب مصرف مي‌شود كه با دورریز 100 گرم نان، عملاً 130 ليتر آب هم دور ريخته شده و از چرخه بازيافت خارج مي‌شود.

افزون‌بر صرفه‌جويي در زمينه منابع آب، با مديريت مصرف صحيح مواد غذايي، صرفه‌جويي خوبي در زمينه آب مجازي كه عملاً از چرخه بازيافت خارج مي‌شود، صورت مي‌پذيرد و مديريت آب مجازي چه توسط دولت و چه توسط مردم، به بخش آب و تامين نيازهاي مصارف مختلف کمک خواهد کرد.

آب مجازي ميزان آبي است که يک کالا و يا يک فرآورده در فرآيند توليد مصرف مي‌کند تا به مرحله تکامل برسد. در حقيقت آب مجازي را مي‌توان ميزان آبي دانست که براي توليد يک کالا موردنياز است.

مجازي بودن بدان معنا است که بخش زياد آب مصرف شده در فرآيند توليد، در محصول نهايي وجود فيزيکي ندارد و در حقيقت بخش بسيار ناچيزي از آب مصرفي در پايان به‌عنوان آب واقعي در بافت محصول باقي مي‌ماند.

براي توليد يک کيلوگرم از غلات که به‌شکل ديم و در شرايط جوي مطلوب رشده کرده، بين يک تا دو مترمکعب آب نياز است و براي توليد همين مقدار غله در شرايط جوي نامطلوب (دما و تبخير بالا)، بين سه تا پنج مترمکعب آب مصرف مي‌شود.

برچسب ها: هدر ، آب ، نان ، صرفه جویی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار