به گزارش
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، مجموعه کتاب های درسی که در زمان این اندیشمند تألیف شده هنوز هم جدید است و می تواند با اندکی بازنگری در چرخه دروس دینی قرار گیرد.
محمدیان معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بنا داریم اندیشه های شهید بهشتی را در تمامی مقاطع تحصیلی وارد کنیم و هیچ محدودیتی وجود ندارد، تصریح کرد: یکی از وظایف اصلی مسوولان حوزه پژوهش و برنامه ریزی آموزشی این است که با پرداختن به آثار و شخصیت بزرگان انقلابی، از شکاف فرهنگی بین نسلی جلوگیری کنند.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهار داشت: این سازمان در اقدامی جدید مجموعه کتاب های قدیم و جدیدالتألیف درباره پرداختن به شخصیت های بزرگان انقلابی را مورد بررسی قرار داده تا بتوانیم آلبوم موضوعی از شخصیت های اثرگذار انقلابی را منتشر کنیم.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهار داشت: در برنامه درس ملی سند تحول بنیادین بر تقویت هویت اسلامی، ایرانی و انقلابی دانش آموزان در افق چشم انداز 1404 تاکید شده است تا بتوانیم از دستاوردهای حوزه تفکر انقلاب اسلامی صیانت کرده و آن را توسعه دهیم.
محمدیان افزود: در همین رابطه در کتاب های درسی نسبت به معرفی و تبیین شخصیت کسانی که در انقلاب نقش اساسی داشته اند، توجه ویژه ای داریم تا به آن خطری که برخی انقلاب ها تحت عنوان گسستگی نسل ها با آن مواجه هستند، دچار نشویم.
وی با اشاره به اینکه در کتاب های درسی باید موضوعاتی را وارد کنیم که امروز را بهبود بخشیده و آینده را ترسیم کند، تصریح کرد: بسیاری از نهادها و سازمان ها خواستار پرداختن به برخی مباحث اجتماعی برای دانش آموزان هستند که تحقق این امر به طور کامل امکان پذیر نیست.
رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: کتاب درسی صفحه نیازمندی های روزنامه ها نیست که هر مطلبی در آن گنجانده شود بلکه نصاب علمی و فرهنگی یک ملت است.
محمدیان به مباحث مورد تاکید رییس جمهور از جمله قانون حقوق شهروندی، روحیه انتقاد پذیری، زنگ انشا و زنگ گفت و گو در مدارس اشاره کرد و یادآورشد: این موضوعات اکنون هم در کتاب های درسی وجود دارد اما تاکید بر این موارد باعث می شود بیشتر به آنها پرداخته شود.
وی اضافه کرد: مبحث قانون شهروندی را در سال تحصیلی گذشته در کتاب مطالعات اجتماعی پایه هفتم شروع کرده ایم و حتی در پایه سوم ابتدایی نیز مطالبی ارایه شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امروز روش های قابل قبول در برنامه درسی روش تلفیقی است، اظهار داشت: ما نباید برای هر نیاز و موضوع اجتماعی یک درس بنویسیم بلکه باید یک درس بنویسیم که به همه مباحث بپردازد.
محمدیان همچنین در رابطه با ورود مباحثی پیرامون جریان های تکفیری در کتاب های درسی برای آشنایی دانش آموزان نیز توضیح داد: برای مقابله با اینگونه جریانات که نزاع های فکری و مذهبی به راه انداخته اند، لازم است نسبت به تقویت بنیان های فکری دانش آموزان اقدام کرده و آنان را هوشیار سازیم.
وی با اشاره به اینکه باید مواظب باشیم تفکرات تفرقه انگیز در حوزه فکری دانش آموزان نفوذ نکند، خاطرنشان کرد: یکی از وظایف آموزش و پرورش این است که کتاب های درسی را از پیرایه ها و آرایه های خرافی و غیر دینی پالایش کرده و اعتقادات اصیل اسلامی را مطرح کند.
انتهای پیام/