به گزارش باشگاه خبرنگاران اصفهان، تولید
ریل uic60 توسط شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان
مطابق برنامه زمان بندی از پیش تعیین شده، توسعه و نگهداری شبکه ریلی بین شهری،
توسعه خطوط جدید، بهسازی، نوسازی و دو خطه کردن خطوط موجود و ایجاد خطوط پرسرعت،
ریل راه آهن داخل شهری از مهمترین مفاد این تفاهمنامه است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت روز پنجشنبه در آیین امضای این تفاهمنامه اظهار
کرد: دولت برنامه جدی برای توسعه تولید ریل در کشور دارد چون تمام ریل مورد نیاز
از خارج وارد می شود.
«محمد رضا نعمت زاده» افزود: در مذاکرات سال گذشته مقرر شد ذوب آهن با
توجه به اینکه از لحاظ مواد اولیه بهترین شرایط را دارد و می تواند مواد فولادی را
در حدی که برای تولید ریل مناسب باشد تصفیه کند، مقدمات لازم جهت راه اندازی خط
نورد را فراهم کند که ان شاء الله در قالب برنامه پیش بینی شده به اجرا درخواهد
آمد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اگر امروز اصفهان مقام اول صنعت کشور را در
اختیار دارد، یکی از دلایل اصلی آن حضور ذوب آهن اصفهان است که با تربیت نیروهای
متخصص و مدیران موفق در سطح ملی، منشا اقدامات مهم در صنعت کشور شده است.
وی افزود: ذوب آهن اصفهان در واقع با تربیت نیروهای متخصص پایه گذار صنعت
کشور بوده و ما حاضریم در زمینه تربیت نیروی انسانی کارآمد با این مجتمع عظیم
صنعتی تعامل کنیم.
*ذوب آهن راه توسعه صنعت حمل و نقل ریلی را هموار می سازد
وزیر راه و شهرسازی نیز با اشاره با امضاء تفاهمنامه راه آهن جمهوری
اسلامی ایران و ذوب آهن اصفهان گفت: توسعه راه آهن و شبکه های ریلی در اولویت
برنامه های کشور قرار دارد و احداث حدود 15 هزار کیلومتر راه آهن جهت ایجاد شبکه
های جدید و بهبود و افزایش کارایی شبکه های موجود در دست اقدام است.
« عباس آخوندی» گفت: با توجه به اینکه هر کیلومتر راه آهن نیاز به 120 تن
ریل دارد بنا بر این برای احداث 15 هزار کیلومتر راه آهن جدید، یک میلیون و 800
هزار تن ریل نیاز داریم.
وی تصریح کرد: اگر ذوب آهن طبق
زمان مقرر، ریل مورد نیاز راه آهن را مطابق استاندارد های بین المللی تولید کند،
ما نیز متعهد به خرید این محصول هستیم و لذا بازار خوبی برای این محصول ذوب آهن در
داخل کشور وجود دارد.
وزیر راه و شهرسازی، وحدت، همدلی و تعامل مناسب بین بخش های مختلف کشور
را عامل توسعه سریع و ایجاد افقی روشن پیش روی ملت ایران دانست.
*تفاهنامه تولید ریل در ذوب آهن نمادی برای پیشرفت کشور است
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز تفاهمنامه تولید ریل بین ذوب آهن و
راه آهن جمهوری اسلامی را موجب توسعه و پیشرفت ذوب آهن و خدمت به صنعت حمل و نقل
ریلی دانست.
«علی ربیعی» گفت: مطابق این تفاهمنامه سنگ آهن و زغال سنگ مورد نیاز این
شرکت تامین می شود و همچنین با حل مشکل معادن بافق امیدواریم بخشی از مشکلات ذوب
آهن در این زمینه برطرف شود.
وی افزود: حضور سه وزیر در این مراسم اتفاقی نیست بلکه بخشی از تدبیر و
تلاش دولت برای خروج اقتصاد کشور از رکود، افزایش تولید و ایجاد اشتغال می باشد.
ربیعی تصریح کرد: تفاهمنامه مذکور ناشی از هماهنگی میان دستگاهی است که
موجب هم افزایی شده و نه تنها برای ذوب آهن بلکه برای ملت ایران، نماد توسعه و
پیشرفت است.
در این آیین استاندار اصفهان، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای
اسلامی، مدیر عامل فولاد مبارکه و مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز حضور
داشتند.
طرح تولید ریل ملی در ذوب آهن اصفهان قرار است با مشارکت آلمانی ها
عملیاتی شود.
بگفته مدیر ارشد مهندسی کارخانه ذوب آهن در جلسه های فنی در اصفهان با
تیم کارشناسان آلمانی، جانمایی (layout) تجهیزات کارگاه
ریل نورد 650 نهایی شد و برنامه زمان بندی طرح برای تولید ریل ملی در حداقل زمان
ممکن مورد بازبینی قرار گرفت.
«مهدی نصر» افزود: در این جلسه ها، فعالیت های مهندسی طرح و اقدامات
اصلاحی در خط تولید نورد سنگین (نورد 650) شرکت جهت تولید ریل بر اساس
استانداردهای بین المللی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت تا در راستای بومی سازی و
اهداف اقتصاد مقاومتی نیز گام برداشته شود.
مدیر ارشد مهندسی ذوب آهن اصفهان تصریح کرد: در این مذاکرات فشرده فنی که
از 18 تا 26 خرداد به طول انجامید، مقرر شد با تسریع در انتخاب پیمانکاران داخلی و
افزایش سرعت پیشرفت طرح، تولید ریل در حداقل زمان ممکن صورت گیرد.
وی ابراز امیدواری کرد که بر اساس برنامه زمانبندی در نیمه دوم سال 94،
تولید ریل ملی در ذوب آهن محقق شود.
مدیر عامل شرکت ذوب آهن اصفهان نیز پیش از این گفته بود: تولیدات
ریل ملی این شرکت با عنوان (UIC60) در سال 94 وارد
بازار می شود.
«اردشیر سعد محمدی» افزود: با توجه به توانمندی متخصصان ذوب آهن، قرارداد
تولید ریلی ملی در این شرکت نهایی شد و در مرحله اجرا قرار گرفت.
وی با اشاره به تولید ریل u33 (مناسب برای سرعت
کمتر از 160 کیلومتر) در ذوب آهن اظهار کرد: این محصول در سالهای گذشته تولید شد و
در مسیرهای کوتاه کاربرد دارد اما در مسیرهای طولانی و حجم سنگین حمل و نقل، ریل UIC60
(مناسب برای سرعت های بالای 160 کیلومتر) مورد نیاز است.
سعد محمدی، مدت زمان اجرای خط جدید برای تولید ریل یاد شده را 14 ماه
بیان کرد و گفت: در خط جدید برنامه هایی نیز در نظر گرفته شده است تا بتوان انواع
ریل تا مقطع UIC85 را نیز
تولید کرد.
شرکت ذوب آهن اصفهان در سال 87 اقدام به تولید ریل U33 کرد و اکنون در
حال ساخت خط نورد جدید برای تولید ریل UIC60 است.
این خط دارای ظرفیت تولید 400 تا 600 هزار تن ریل در سال است.
این شرکت با ظرفیت تولید 2.8 (دو و هشت دهم) میلیون تن انواع مقاطع
فولادی ساختمانی و صنعتی در 45 کیلومتری جنوب غربی اصفهان قرار دارد.
انتهای پیام