معاون معادن وصنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: حقوق دولتی در سال 93،‌ 20 درصد افزایش یافته که البته این افزایش شامل سنگ آهن صادراتی نمی‌باشد و حقوق دولتی سنگ آهن همان معادل سال قبل است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته صنعت و معدن برگزار شد با اشاره به وجود 5 هزار و 400 معدن در کشور گفت: در کشور تعداد معادن زیاد است و در بخش ساختاری معادن مشکل داریم.
 
وی افزود: تعداد زیاد معادن کار ما را دشوار کرده و در بازدیدهای نظارتی و بازرسی‌ها نیز با مشکل مواجه هستیم و امیدواریم بتوانیم کارها را اصولی‌تر پیش ببریم.
 
وی در ادامه با اشاره به شکل‌گیری 12 ساله نظام مهندسی معدن گفت: ارزیابی توان فنی و مالی اشخاص حقوقی به نظام مهندسی معدن سپرده شده است و نمره‌ای که کسب کنند یک سال اعتبار دارد.
 
سرقینی در ادامه با اشاره به بحث حقوق دولتی سال 92 گفت: 20 روز پیش این حقوق نهایی شد و بهره‌برداران شروع به پرداخت کردند.
همچنین در سال 93 نیز این حقوق 20 درصد افزایش یافته است و این هفته ابلاغ می‌شود.
 
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: این افزایش 20 درصد شامل سنگ آهن صادراتی نمی‌باشد و با توجه به وضع عوارض صادارتی از این محصول همچنان حقوق دولتی سنگ آهن همان حقوق سال 92 است.
 
وی در ادامه از فرار حقوق دولتی تعداد محدودی از بهره‌برداران خبر داد و گفت: سیستم مانیتورینگ معادن طراحی شده است تا با این نوع تخلف‌ها برخورد شود.
 
سرقینی گفت: در بررسی اولیه به سه مورد فرار حقوق دولتی قابل توجه رسیدیم که اسم معادن با اسم بهره‌برداران به زودی اعلام می‌شود.
 
وی افزود: فرار حقوق دولتی به نوعی سرقت مواد معدنی است و با سارق باید برخورد شود.
 
سرقینی خاطرنشان کرد: معدن کاران ما عمدتاً مقید به قوانین هستند ولی متأسفانه تعداد محدودی از پرداخت حقوق دولتی فرار کردند به عنوان مثال یک مورد در معدن سنگ آهن در غرب کشور که به زودی اسم آن اعلام می‌شود و امیدواریم با سیستم مانیتورینگ این تخلفات به حداقل برسد.
 
وی در ادامه با اشاره به طراحی سیستم نمره منفی و مثبت در معادن گفت: اگر نمره منفی از حد می‌گذشت پروانه آن تمدید نمی‌شود و حتی جلوی کار آن نیز گرفته می‌شود اگر نمره مثبت دریافت کرد از معافیت حقوق دولتی برخوردار می‌شود.
 
سرقینی با اشاره به استخراج مواد معدنی در سال گذشته گفت: در سال گذشته 420 میلیون تن مواد معدنی در کشور استخراج شد و 7 میلیارد دلار صادرات محصولات معدنی ما بود همچنین در کاشی و سرامیک نیز تولیدات ما بیشتر از مصرف داخلی و 18 میلیون تن صادرات سیمان و 100 میلیون مترمربع صادرات کاشی داشتیم.
 
همچنین 200 میلیون تن از 420 میلیون تن از تولیدات ما تنها از 100 معدن استخراج شده است.
 
وی در ادامه با اشاره به عوارض صادرات سنگ آهن گفت: این عوارض در مرحله نهایی شدن است و تا یک یا دو ماه آینده قطعی می‌شود.
 
سرقینی خاطرنشان کرد: اگر عوارض وضع بشود از روزی که به گمرک اعلام  شد سه ماه بعد اعمال می‌شود یعنی تا 4 یا 5 ماه آینده عوارضی از صادارت سنگ آهن دریافت نمی‌شود.
 
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به وجود سرمایه‌گذاران خارجی در بخش معدن گفت: در بحث اکتشاف متقاضیانی بودند اما هنوز نهایی نشده‌ است البته در بخش فولاد یک مورد سرمایه‌گذاری با کویت انجام می‌شود.
همچنین در بحث اکتشاف سرمایه گذاران جدید نیستند و همان سرمایه گذاران قدیمی در حال مذاکره هستند.
 
سرقینی در ادامه با انتقاد از سنگ آهن به صورت خام گفت: ما هم موافق صادرات سنگ آهن به صورت خام نیستیم و در کنار وضع عوارض برای صادرات این محصول باید عوارض کنستانتره و گندله کاهش بیابد تا صادرات این دو محصول افزایش یابد.
 
وی همچنین با اشاره به بالا بودن هزینه حمل و نقلی ریلی نسبت به حمل و نقل جاده‌ای گفت: متأسفانه در حال حاضر بیشترین حمل و نقل ما جاده‌‌ای است و تلاش بر این است که حمل و نقل ریلی بیشتر شود و برای این بخش باید تسهیلاتی در نظر گرفته شود.
 
وی در ادامه با اشاره به افزایش قیمت مواد معدنی پس از اجرای فاز دوم هدفمندی گفت: در مورد سیمان توافق شده با انجمن صنفی که به طور متوسط 16 هزار تومن در تولید هر تن سیمان افزایش قیمت باشد یعنی در کل قیمت سیمان در سال 93 نسبت به سال 92 فقط 14 درصد افزایش قیمت خواهد داشت.
 
سرقینی با اشاره به جرائم اضافه برداشت از معادن گفت: در سال‌های گذشته هر کسی از معادن اضافه برداشت می‌کرد باید عین همان رقمی را که برداشت کرده بود به خزانه واریز می‌کرد اما در حال حاضر با شفاف سازی در این بخش سعی کردیم جلوی این کار گرفته شود.
 
معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر میزان ذخیره اورانیوم گفت: اورانیوم در حوزه کاری ما نیست و اگر اطلاعاتی هم در مورد آن داشتیم مجاز به اعلام آن نبودیم.
 
وی همچنین شفاف‌سازی و حذف سلیقه‌ای پرداخت جرائم را از اقدامات انجام شده جهت تسهیل کار معدن کاران عنوان کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: صنعت ، معدن ، تجارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
sito
۱۲:۴۸ ۰۷ تير ۱۳۹۳
در ایران متاسفانه همواره بحث واسطه و واسطه گری بوده و میباشد
و همچنین جهت فرآوری و استحصال معادن مختلف از روشهای سنتی و قدیمی استفاده میگردد که موجب کاهش راندمان و در نهایت افزایش قیمت میگردد .
امید است یا استفاده از سامانه جامع صنعت و تجارت ایران http://www.irsitco.com بتوانید خرید و فروش ماشین آلات و تجهیزات ویژه معادن و استحصال را انجام داده و در نهایت محصولی با قیمت پایین و کیفیت بالا داشته باشد و بدون واسطه مبادلات خود را انجام دهید
آخرین اخبار