معاون آموزش و تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی اراک خواستار تامین اعتبار طرح بررسی آلاینده ها بر سلامت شد و گفت: بررسی ریشه ای منابع آلاینده زیستی و بیماری های مرتبط با آن در کلانشهر آلوده اراک حداقل به 25 میلیارد ریال منابع مالی نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، دکتر یعقوبی افزود: یکی از ضعف های بنیادی در حوزه سلامت استان مرکزی نبود حلقه مطالعات علمی کاربردی در زمینه بررسی آلودگی های محیطی ، کانون های انتشار و بیماری های مرتبط با آن است که مدیریت این بخش را با آزمون و خطا و اثرگذاری کم مواجه می کند.
وی گفت : حرکت عقلانی و برنامه اثرگذار بر رفع معضلات حوزه سلامت از انتظارات مقام معظم رهبری و از تکالیف بسته خدمتی طرح تحول نظام سلامت دولت است که با تشکیل کمیته ویژه پژوهش متشکل از دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه اراک، اداره کل حفاظت محیط زیست ، تشکلهای مردم نهاد سلامت و استانداری مرکزی این مهم در دستور کار قرار گرفته است.
معاون آموزش و تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود : بر اساس اعلام اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی سالانه به طور میانگین 200 روز، هوای اراک در شرایط ناسالم است و اثرات فعالیت های صنعتی و شیمیایی و حوزه های خدمات در رصد بیماریها و سلامت انسانی نامشخص است.
دکتر یعقوبی گفت : در شرایطی که بر اساس آمار نظام ثبت سرطان، آمار سرطانهای استان مرکزی بالا گزارش می شود هیچ مستند علمی در خصوص ربط این بیماری به آلاینده ها ، ضعف بهداشت، رفتار تغذیه و دیگر عوامل وجود ندارد.
وی افزود : مدیریت سلامت استان مرکزی به دنبال امور روبنایی نیست و به همین دلیل لزوم انجام پژوهش بررسی شناخت آلاینده های محیطی و اثرات آن در بیماری ها و مداخله های لازم به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه شده و قرار است پس از ماه مبارک رمضان مسوولان این وزارتخانه در این خصوص به استان سفر کنند./س
 
برچسب ها: تامین ، اعتبار ، آلاینده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.