مستند "ستارگان شرق" که به زندگی مشاهیر ایران اسلامی و معرفی آنان به مردم و به ویژه جوانان می پردازد، این هفته آرا و افکار رودکی را بررسی می کند.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی شبکه سه سیما، مستند "ستارگان شرق" به تهیه کنندگی و کارگردانی "رضا قربان نژاد" کاری از گروه دانش و اقتصاد این شبکه است که روزهای پنجشنبه ساعت 15.45 دقیقه روی آنتن می‌رود. 

تازه ترین قسمت این اثر که فردا پنجشنبه 5 تیرماه پخش می شود، زندگینامه ابوعبدالله محمدبن رودکی پدر شعر و غزل فارسی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
 
در این مستند دوربین به تاجیکستان و ولایت سعاد پنجرود می رود و آرامگاه ابدی این مرد بزرگ و حافظ قرآن را به تصویر می‌کشد.

زندگی وی پس از قرن ها در هاله ای از ابهام همراه بوده و سوالات زیادی به خصوص در مورد سال های اواخر زندگی او مطرح است اگرچه در سال های بعد پروفسور گراسیموف روسی به همراه تعدادی از باستان شناسان بنا به روایات و تاریخ قبرستان های اطراف پنجرود(رودک) را کاوش و موفق شده است از روی شواهد پیکر و استخوان های به جا مانده رودکی را به دست آورد. همچنین وی طی آزمایش های مختلف پی برده است در اواخر عمر سر این اندیشمند را در اجاقی فروبرده اند که منجر به نابینایی اش شده است. ضمن این که آثار شکستگی بر روی ستون فقرات در استخوان های این شاعر پارسی سرا به حقیقت تبدیل شد.

سایر عوامل تولید این اثر عبارتند از: نویسنده: مهرنوش مهدوی، تدوین: حیدر ذوالفقاری، سید جلال حسینی، صدابردار: جلال حسینی و... .
 

انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار