استاندار سیستان و بلوچستان گفت: شرایط فعلی تالاب هامون نسبت به 12سال گذشته بهتر شده است، اما با توجه به نوسانات جوی و شرایط اقلیمی حرکت تمام نهادها برای رهایی از شرایط بحرانی امری غیر قابل انکار است.

به گزارش به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، منطقه سیستان و بلوچستان، هاشمی در جلسه کارگروه تالاب هامون با بیان این مطلب افزود: به منظور کاهش مهاجرت مردم از منطقه سیستان، و ایجاد هوای پاک، باید در درجه اول احیای تالاب هامون مدنظر قرار گیرد.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: احیای سیستان و تداوم حیات در این منطقه در گروی احیای تالاب هامون و تهیه نقشه راه و الگوهای جدید برای کمک به اقتصاد ساکنان این منطقه است.

وی با تاکید بر اینکه هامون نیاز به صیانت دارد بیان کرد: باید موج خوشحالی و شادابی مردم را که در نتیجه جاری شدن آب و حاصل رحمت الهی و دیپلماسی فعال دولت بود، با اقدامات برنامه ریزی شده تداوم بخشید.

استاندار افزود: اینکه تالاب هامون تنها ارزش اقتصادی دارد، قابل قبول نیست، زیرا در درجه اول اهمیت حیات مردم و کاهش مهاجرت با حیات تالاب هامون ایجاد می‌شود.

وی گفت: برای احیای هامون، تغییر نگاه سنتی مردم در جهت استفاده از منابع آب برای کشاورزی لازم و ضروری است.

مقام عالی دولت با توضیح بیشتر این موضوع تصریح کرد: استفاده از حداقل آب و رسیدن به حداکثر محصول و از طرف دیگر کشت محصولات با ارزش افزوده بالا تا حدودی چاره ساز مشکلات در بخش کشاورزی است.

هاشمی ادامه داد: نگاه بخشی به منطقه سیستان قابل قبول نیست و ملاک اصلی احیاء کامل تالاب هامون است.

استاندار در ادامه با اشاره به اجرای طرح انتقال آب به 46 هزار هکتار از اراضی سیستان گفت: با اجرای این طرح مدیریت خوبی در خصوص آب‌های موجود و کاهش هزینه‌ها و صرفه حویی در مصرف آب خواهیم داشت.

هاشمی ضمن تاکید بر‌ قرار گرفتن احیای تالاب هامون در اولویت‌های برنامه توسعه کشور خاطر‌نشان کرد: با توجه به همکاری رییس سازمان محیط زیست کشور و ازسوی دیگر حرکت دیپلماسی این آمادگی را داریم تا از تمامی طرح‌ها در خصوص احیای تالاب هامون استقبال لازم را به عمل آوریم.

استاندار سیستان و بلوچستان ابراز امیدواری کرد: اگر همکاری دولت افغانستان در جهت دادن حق آبه تالاب هامون ادامه داشته باشد، بدون شک زندگی به تالاب هامون روی خوش نشان می‌دهد.

مقام عالی دولت در رابطه با مسائل مربوط به چاه نیمه چهارم نیز افزود: یکی از عمده مسائل تالاب هامون مدیریت ورود و خروج آب از چاه نیمه چهارم است که باید مشکلات پیش رو در این رابطه نیز سریعتر برطرف شود.

/انتهای پیام

منبع: ایسنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار