شکست‌های مکرر دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی در طول جنگ غزه و لبنان، نشان‌دهنده استناد موثر جبهه مقاومت به اصل غافلگیری امنیتی-میدانی علیه دشمنان امنیت منطقه و جهان است.

یکی از مهم‌ترین مولفه‌های دخیل در یک منازعه، جنگ اطلاعاتی است. جنگ اطلاعاتی، به‌معنای تسلط بر اسناد، محاسبات و مناسبات کلان و خردی است که در اردوگاه دشمن شکل می‌گیرد و دسترسی آشکار یانهان به آنها، نقش به‌سزایی را در کنشگری یا واکنش دربرابر دشمن ایفا می‌کند. این قاعده در‌خصوص جنگ غزه و لبنان نیز صدق می‌کند.

اگرچه دشمن صهیونیستی تلاش کرد در ماجرای انفجار پیجر‌ها و وسایل ارتباطی در لبنان یا ترور شهید هنیه، خود را بازیگر مسلط در جنگ اطلاعاتی با جبهه مقاومت نشان دهد، اما عملیات وعده صادق یک و دو، عملیات پهپادی حزب‌ا... لبنان در عکا (که منجر به هلاکت وزخمی‌شدن بالغ بر ۱۰۰صهیونیست شد) وهمچنین لو‌رفتن بسیاری از عملیات‌های فوق سری صهیونیست‌ها در جنوب لبنان و حتی نوار غزه که با پاتک بهنگام و شوکه‌کننده رزمندگان مقاومت علیه نظامیان دشمن همراه شد، نشان داد جبهه مقاومت ابزار‌های قوی و تعیین‌کننده‌ای در جنگ اطلاعاتی با دشمن در دست دارد.

شوک اطلاعاتی به آمریکا و صهیونیست‌ها 
افشای اسناد مربوط به عملیات حماقت‌آمیز احتمالی رژیم اشغالگر قدس در واکنش به عملیات وعده صادق ۲، شوک اطلاعاتی بی‌سابقه‌ای رابه دشمنان مقاومت وارد ساخته است. آسوشیتدپرس به‌نقل از سه مقام آگاه آمریکایی نوشته است که این‌کشور در‌حال بررسی انتشار غیرمجاز اسناد فوق سری درمورد جاسوسی از برنامه‌های رژیم اشغالگر قدس برای پاسخ به ایران است. چهارمین مقام آمریکایی نیزاصالت این اسناد را تایید کرد. به نوشته این رسانه آمریکایی، این اسناد مربوط به سازمان ملی اطلاعات مکانی آمریکا (National Geospatial-Intelligence Agency) وسازمان امنیت ملی این کشوربوده و مدعی‌اند که اسرائیل مشغول جابه‌جایی امکانات نظامی خود برای واکنش به موشکباران ۲۰ روز پیش ایران است.

به‌نوشته آسوشیتدپرس، این اطلاعات دردسترس کشور‌های عضو گروه «پنج چشم» (آمریکا، انگلیس، کانادا، نیوزیلند و استرالیا) نیز قرار داشته است. به‌عبارت بهتر، اکنون مقامات آمریکایی و شرکای واشنگتن، در‌صدد شناسایی نحوه و مکانیسم لو‌رفتن این اسناد فوق‌سری هستند. این مسئله رژیم اشغالگر قدس را نیز نگران و آشفته ساخته است، زیرا انتشار اسناد فوق سری صهیونیست‌ها و شرکای غربی آنها، مترادف با دسترسی به اسناد سری (و حتی اسناد فوق‌سری قبلی و بعدی آنها) نیز خواهد بود.

ابهام در شکل دسترسی به اطلاعات 
یکی از مقامات اطلاعاتی آمریکا که نخواسته نامش فاش شود، دراین خصوص به آسوشیتدپرس گفته که در چهارچوب تحقیقات جاری، نحوه به‌دست آوردن این اسناد وآن‌که یکی ازاعضای جامعه اطلاعاتی آمریکا آنها رابه‌عمد فاش کرده یا با روش دیگری مانند هک به دست آمده، بررسی می‌شود. در این تحقیقات هم‌چنین امکان دسترسی غیرمجاز به دیگر اطلاعات جاسوسی نیز لحاظ می‌شود.

به‌گفته این مقام، آمریکا در تلاش است دریابد چه افرادی پیش از افشای این اسناد به آنها دسترسی داشته اند. در‌همین حال پنتاگون طی بیانیه‌ای اعلام کرد که از گزارش‌های مربوطه آگاه است، اماتوضیح بیشتری در این مورد ارائه نکرد. پیشتر یک مقام ارشد اسرائیلی در مصاحبه با آکسیوس گفته بود که تشکیلات نظامی این رژیم این نشت اطلاعاتی را «بسیار جدی» می‌گیرد. شبکه خبری سی‌ان‌ان و تارنمای آکسیوس به نقل از دو سند منتشر‌شده در یک کانال تلگرامی مدعی شدند که اسرائیل در روز‌های اخیر با انجام پرواز‌های شناسایی پهپاد‌های جاسوسی و جابجایی موشک‌های بالستیک درحال تدارک یک عملیات نظامی قریب الوقوع است. نکته قابل تامل این‌که چنین اسنادی در یک کانال تلگرامی منتشر شده است!

دسترسی به عمق اطلاعاتی دشمن 
خبرگزاری ترکیه‌ای آناتولی، در تحلیل خود از این واقعه به پیچیده‌بودن آن اشاره کرده و نوشته است: «بحث‌های جنجالی درباره این‌که یک کانال تلگرامی که با ایران ارتباط دارد، اسناد طبقه‌بندی‌شده آمریکا از برنامه اسرائیل برای حمله به ایران را منتشر کرده، ادامه دارد. بنابراین، به‌نظر می‌رسد آمریکا، نقطه کانونی لو‌رفتن اطلاعات بوده است. این مسأله، قطعا مجادلاتی را نیز در پشت پرده و حتی بر روی صحنه، میان واشنگتن و تل‌آویو ایجاد خواهد کرد.

اصل غافلگیری در برابر دشمن 
در اینجا باید به‌اصل اطلاعاتی دیگری به نام «غافلگیری» اشاره کرد. غافلگیری صرفا خود را در عملیات و میدان نشان نمی‌دهد، بلکه بعضا دسترسی به اطلاعات فوق سری نیزمصداق غافلگیری محسوب می‌شود. فراموش نکنیم که اصل عملیات طوفان‌الاقصی بر مبنای «اصل غافلگیری» به‌وقوع پیوست. افریم هالوی، رئیس سابق موساد در اظهاراتی با بیان این‌که عملیات طوفان‌الاقصی کاملا برای صهیونیست‌ها غافلگیرکننده بود، گفت: «این یک حمله منحصر‌به فرد و اولین بار بود که مقاومت غزه توانست به عمق اسرائیل نفوذ کند و شهرک‌ها راتحت کنترل خود درآورد.» شکست‌های مکرر دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی در طول جنگ غزه و لبنان، نشان‌دهنده استناد موثر جبهه مقاومت به اصل غافلگیری امنیتی-میدانی علیه دشمنان امنیت منطقه و جهان است.

منبع: جام جم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار