یادداشت/

"ماه رمضان" بهترین فرصت برای اهالی هنر / تولید و توزیع آثار هنری در ماه رمضان تمهیدات ویژه‌ای می‌طلبد

ماه مبارک رمضان نه ماه استراحت و کم کاری هنرمندان است و نه ایام کسادی بازار فرهنگ، بلکه در صورت ظرفیت شناسی دقیق، در همین ایام حتی ممکن است برای ارتباط با مخاطبین یکی از بهترین فرصت های ممكن در اختیار اهالی هنر قرار بگیرد.

 به گزارش حوزه فرهنگی باشگاه خبرنگاران ؛ در این ماه انواع فعالیت‌های اقتصادی دچار تغییراتی اساسی شده و بعضی از صاحبان مکاسب که فعالیتشان حالتی نیمه تعطیل به خود گرفته، ترجیح می‌دهند این ماه را تقریبا استراحت کنند.

ساعات کار ادارات دولتی و شرکت‌های خصوصی هم در این ماه تغییر می‌کند و حتی برنامه‌های مدارس تحصیلی در ماه روزه داری مؤمنان با سایر اوقات فرق دارد.

البته بعضی از کاسبی‌ها هم در این ماه رونق بیشتری می‌گیرند و در کل باید گفت که شرایط کشور در این ایام کاملا شرایطی ویژه و منحصر به فرد است.

با این اوصاف تولید و توزیع آثار هنری در ماه مبارک رمضان تمهیدات ویژه‌ای می‌طلبد. چند سالی است گفته می‌شود سینماها دراین ماه وضعیت فروش خوبی ندارند درحالی که استقبال مردم از سریال‌های افطاری سیما نشان می‌دهد حال و هوای ماه روزه داری منافاتی با فیلم دیدن ندارد و فقط لازم است آثاری به طبع برسند که مضمون آنها با این ایام هم خوانی و ملایمتی داشته باشد و جهت رسیدن به چنین ایده‌آلی لازم است که از قبل برای اکران ماه رمضان فیلم‌های مخصوصی تولید شوند.

کنسرت‌های موسیقی هم در این ماه می‌توانند مثل سایر اوقات سال پر رونق باشند به شرط اینکه کارهایی در خور این ایام از قبل تولید شده باشند و برای آنها تبلیغات مناسبی هم صورت بگیرد.

به نظر می‌رسد بیشتر کنسرت‌های موسیقی را می‌توان در زمان بعد از افطار اجرا کرد، اما وضعیت تئاتر فرق می‌کند و زمان اجرای آن در ماه رمضان بهتر است که قبل از افطار باشد.

تئاتر هنری است که در ماه رمضان کمترین تغییرات را در وضعیت ارتباط با مخاطبانش به خود می‌بیند ولی حتی این هنر هم در صورت استفاده‌ی بهتر از زمینه‌ی فرهنگی این ایام می‌تواند جهش محسوسی را در جذب مخاطبینش تجربه کند.

هنر شاعری هم می‌تواند محفل‌های پررونقی در شهر ضیافت الهی داشته باشد و هم این امکان وجود دارد که مراسمات شعرخوانی معنوی را به جلسات قرائت قرآن که قبل یا بعد افطار برگزار می‌شود، ضمیمه و الحاق کرد و هم امکان برگزاری جلسات تفسیر اشعار معنوی –مثل مثنوی مولوی یا دیوان حافظ و یا آثار سعدی- در چنین ایامی وجود دارد که چنین فعالیتی هم در نوع خود فرائد و فوائد قابل توجهی دارد.

 در انتها باید به طور کلی گفت؛ که ماه مبارک رمضان نه ماه استراحت و کم کاری هنرمندان است و نه ایام کسادی بازار فرهنگ، بلکه در صورت ظرفیت شناسی دقیق، در همین ایام حتی ممکن است برای ارتباط با مخاطبین یکی از بهترین فرصت های ممكن در اختیار اهالی هنر قرار بگیرد.

یادداشت از میلاد جلیل زاده

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار