وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن:

قرآن سند هویت و شناسنامه اعتقادی ما مسلمانان است

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن گفت: هرجایی که نور قرآن بتاید نور خدا تابیده است، قرآن شناسنامه ی ما مسلمانان است.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران، عصر امروز مراسم افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با حضور دکتر علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد، حجت الاسلام محمدرضا حشمتی معاون قرآن عترت وزارت فرهنگ و ارشاد، حجت الاسلام امرودی معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران، مهدی چمران، سردار خزراعی، سیلمانی مشاور وزیر ارشاد و جمعی از روحانیون و رؤسای سابق نمایشگاه های قرآن، حاج سید کریم موسوی، مبتهل ممتاز ایرانی در محل باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

شروع مراسم ساعت 18:40 دقیقه بود که پس از پخش موسیقی بی کلام سرود جمهوری اسلامی ایران و یک قطعه دیگر توسط رزم نوازان نیروی زمینی سپاه مراسم آغاز شد.

حاج سعید طوسی قاری منتخب برنامه بود، پس از قرآن مجری برنامه وارد جایگاه اجرا شد. پس از سخنان مجری و خوش آمدی گویی او به حضار، از حجت السلام و المسلمین امرودی معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران دعوت شد تا برای سخنرانی به روی سن بروند.

وی در این مراسم عنوان کرد: هم شهید شاهد خوبی است و هم قرآن، یک ماه پیش در همین محل جشنواره ی قصه های واقعی کوتاه پایداری برگزار شده بود که یک قصه ی 30 ثانیه ای از آن را برایتان روایت میکنم.

امرودی گفت: هنوز در خانه پدرم حرف اول  و آخر را میزند. با هرکاری موافق است یکبار، اگر مخالف باشد دوبار و اگر رنجیده و متنفر باشد سه بار پلک میزند.

حجت الاسلام و المسلمین امرودی برای شفای همه ی جانبازان اسلام با ذکر صلوات سخنان خود را اینگونه ادامه داد: خداوند متعال امسال نیز توفیق نوکری را به نوکران قرآن کریم داد. پس از تفاهم نامه بین شهردار و وزیر فرهنگ و ارشاد این اقدام اولین حرکت حاصل از این همکاری است.

وی 5 ویژگی ممتاز برای محل جدید برگزاری نمایشگاه قرآن برشمرد و بیان کرد: یک سالن مجهز برای نمایش فیلم داریم، گالری برای نمایش آثار ممتاز قرآنی، مسجد جامع خرمشهر در جوار ماست برای قرأت های مجلسی، حضور 9 تن از شهدای دفاع مقدس در این مکان باعث قداست آن شده که 7 نفر از آنها گمنام و دو تن از آنها که دو برادر بودند احراز هویت شدند.

فضای مرفح و باز برای استراحت خانواده ها در ایام تابستان و ماه مبارک رمضان، دسترسی به مترو و استفاده از پارکینگ های موزه ی دفاع مقدس، تسهیلات در حمل و نقل با معاونت خدمات شهری، همچنین همکاری آتش نشانی و استقرار آنها در این مکان، مدیریت ستاد بحران، همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری از برنامه هایی است که برای این نمایشگاه تدارک دیده ایم.

حجت الاسلام و المسلمین امرودی همچنین افزود: دوست داریم در این ماه مبارک فضای شهر تهران، فضای قرآنی شود، از جمعه بوستان های قرآنی در نقاط مختلف شهر تهران افتتاح خواهد شد. به فضل خداوند امسال فضایی برای خدمت رسانی بهتر به مردم فراهم شده است.

پس از سخنرانی  معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران، یک قطعه ی ویدئویی برای حضار پخش شد که در آن اقدامات و مراحل تکمیلی برگزاری نمایشگاه قرآن در باغ موزه دفاع مقدس به نمایش گذشته شد.

پس از این بخش مجری برنامه از ارتباط مستقیم با شبکه بین المللی رادیو قرآن خبر داد و از آیت الله هشمتی دعوت شد برای سخنرانی به روی سن بیایند.

محمدرضا حشتمی معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آغاز سخنانش پس از سلام و خوش آمد گویی و تشکر گفت: آخرین روزهای ماه شعبان را سپری میکنیم و منتظر روزهای مهمانی و ضیافت الهی هستیم.

وی در ادامه افزود: دو بخش محتوایی و اجرایی در برنامه ریزی نمایشگاه امسال گنجانده شده که در بخش محتوایی 15 کمیته مسئولیت برنامه ریزی را بر عهده دارند و در بخش اجرایی شهرداری با معاونت باغ موزه دفاع مقدس با ما همکاری کردند.

وی اظهار داشت: هرکس در این نمایشگاه هرچه داشت در طبق اخلاص گذاشت، و خالصانه برای برگزاری این نمایشگاه کمک کرد. از وزارت فرهنگ و ارشاد عالی، آموزش و پرورش، میراث فرهنگی، کانون پرورش فکری کودک و نوجوان، سازمان تبلیغات اسلامی، موسسه نمایشگاه ها، مدیریت حوزه علمیه، جهاد دانشگاهی، سازمان فرهنگ و ارتباطات، ناشرین و اهالی قلم و تالیف در حوزه قرآن در این امر ما را یاری نمودند.

وی گفت: نمایشگاه قرآن ما در جوامع اسلامی و حتی غیر اسلامی منحصر به فرد است که انشا الله بتوانیم در آینده این نمایشگاه را با نمایشگاه عترت تکمیل کنیم. همچنین قرار است بازارچه رمضان راه اندازی شود که در آن بخشی پوشاک و مواد غذایی با تخفیفات ویژه به بازدیده کنندگان ارائه شود.

وی در ادامه گفت: 20 روز در خدمت مردم هستیم، تمام تدارکات را برای سهولت ایاب ذهاب و دسترسی مردم به پارکینگ و مترو تدارک دیده ایم. دو بازارچه تهیه دیده ایم که یکی نشریات و دیگری حوزه ی رسانه های دیجیتال، که این دو در بخش فروش میباشند. باقی غرفه ها محتوایی است همچنین 99 نشست علمی تدارک دیده شده که انشاالله پیشرفتی در میزان آگاهی همه صورت بگیرد.

حشمتی در پایان خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: آقای دکتر جنتی من شعار توسعه ی فرهنگی و مدیریت جهادی را در عمل دیدم.

وی پس از پایان سخنرانی اش با تشکر از تمام کسانی که در برگزاری نمایشگاه همکاری کردند و تشکر ویژه از وزیر فرهنگ و ارشاد، جایگاه خود را ترک کرد. 

پس از سخنرانی حشمتی مجری برنامه از استاد سید کریم موسوی مبتهل و قاری ممتاز ایرانی دعوت کرد تا برای مراسم اجرای ابتهال به روی بیاید. مجری برنامه همچنین از رونمایی اولین نرم افزار صوتی کریم موسوی توسط وزیر ارشاد پس از پایان اجرای موسوی خبر داد.

پس از اجرای ابتهال توسط کریم موسوی، از علی جنتی دعوت شد تا برای رونمایی از نرم افزار قرآن موسوی به روی سن بیاید.

جنتی و موسوی با همکاری یکدیگر این نرم افزار را رونمایی کردند. پس از مراسم رونمایی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دعوت شد تا برای سخنرانی به جایگاه بیاید.

جنتی پس از سلام و با تلاوت آیاتی نزدیک شدن ماه مبارک رمضان را یاد آور شد و گفت: خداوند را از صمیم قلب سپاسگزاریم که در آستانه ماه مبارک رمضان و ضیافت الهی در جوار خوان پر برکت خود در فضایی مملو از ایمان در هوای پاک او تنفس میکنیم. خداوند را شاکریم که ما را با قرآن مانوس  کرد، قرآن کتاب ارزش های الهی و فضایل انسانی است. انسان را به اندیشیدن و حرمت و اندیشه ها و به دین داری فرمان میدهد.

در زمانه اسارت بشر در بندهای درون و برون در هنگامه ی خشونت و جنگ افروزی ها باران رعفت و رحمت میبارد. در روزگار ما که زمان دوگانه ی خداجویی و دین گریزی است، کلید ارتباط چیست؟

جنتی در ادامه افزود: نمایشگاه قرآن که امروز افتخار افتتاح بیست و دومین دوره ی آن را داریم، پر از آثار معنوی و برکات است. قرآن به خاطر محتوا و تاثیری که در سرشت و سرنوشت بشر دارد مهم است. مخاطب قرآن انسان است و انسان موجود پر رمز و رازی است. قرآن در تمام دوره ها و در هر شرایطی پاسخگوی نیازهای انسان پر رمز و راز است.

جنتی با اشاره به معجزات قرآن گفت: پیروان حکمت و معارف معنوی هرچقدر در این بهر عمیق فرو میروند، بازهم گوهرهای تازه می یابند. ما در حد ظرفیت خودمان میتوانیم راز و رمز های قرآن را دریابیم. قرآن برای تامین زندگی انسان ها در تمام زمان ها و شرایط و با وجود تحولات و تغییرت لحظه به لحظه برنامه دارد. قرآن کتاب جاودانه ای است که مثل آثار بشری با گذشت زمان کهنه نمی شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: قرآن کتاب هدایت است و در تمامی شرایط راه سعادت را به بشر نشان میدهد. با پژوهش و دقت و فهم در قرآن مطالب و نکته های آن را باید دریافت و به کار بست. با نو شدن شرایط زندگی امروز، قرآن نیز رهنمود های جدید دارد.

جنتی با اشاره به قرآن عنوان سند هویت و شناسنامه ی مسلمانان گفت: هرجایی که نور قرآن بتاید نور خدا تابیده است، قرآن شناسنامه ی ما مسلمانان است، اگر میخواهیم دچار افراط و تفریط نشویم، باید جایگاه قرآن و اهل بیت را که مفسر آن بودند را زندگی خود حفظ کنیم.

جنتی در پایان سخنانش گفت: در این نمایشگاه با حضور دانشگاهیان، اهالی حوزه های علمیه، ناشران داخلی و با فعالیت های هنری سینمایی با نشریات بین المللی و دیجیتال که نسبت به سال گذشته رشد کیفی و کمی داشتند، مواجه هستیم. امیدوارم برگزرای نمایشگاه قرآن در آستانه ی ماه رمضان فرصت مغتنم برای تنفس در هوای پاک الهی و قدرت درک مصحلت های خداوندی به بشر فراهم آورد. از تمام واحد های وابسته به شهرداری و همچین تمام کسانی که در این امر معنوی و الهی با ما همکاری داشتند تشکر میکنم و برایشان آروزی موفقیت دارم.

پس از پایان سخنان جنتی، مراسم با دعوت مجری برنامه از حضار به سمت مزار شهدای موزه دفاع مقدس به پایان رسید.

گفتنی است علی جنتی پس از بازدید از بخش هایی از نمایشگاه ، موزه ی دفاع مقدس را ترک کرد.





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار