وزیر کشور ساماندهی فضاهای روستایی را از جمله اولویت نهادها و متولیان توسعه روستایی ذکر کرد.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور با صدور پیامی به نخستین همایش ملی توسعه پایدار کالبدی – فضایی روستایی، ساماندهی فضاهای روستایی را از جمله اولویت نهادها و متولیان توسعه روستایی ذکر کرد.

رحمانی فضلی در این پیام آورده است: در سال‌های اخیر توجه به برنامه‌ریزی و مدیریت کالبدی سکونتگاه‌های روستایی به منظور یافتن مطلوب‌ترین و بهینه‌ترین وضعیت آمایش شدت گرفته است.

در ادامه این پیام آمده است: توسعه روستایی، فرآیندی جامع و چندبعدی است و دستیابی به آن زمانی میسر است که ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، نهادی ، کالبدی و فضایی مورد توجه جدی قرار گیرد.

وزیر کشور در این پیام آورده است: حاکمیت نگاه بخشی در فرآیند برنامه‌ریزی کلان ملی و فقدان نگاه کل‌نگر به سکونت‌گاه‌های روستایی به عنوان یکی از ارکان حیاتی نظام سرزمینی، منجر به عدم تعادل فضایی در فرایند توسعه و افزایش شکاف میان روستا و شهر شده است.

در این پیام آمده است: هم‌چنین این موضوع موجب ضعف دسترسی سکونتگاه‌های روستایی به خدمات زیربنایی، رفاهی‌شده و چالش‌های جدی را فرآروی سکونتگاه‌های روستایی نهاده است.

رحمانی فضلی در ادامه این پیام آورده است: با توجه به مشکلات ساختاری، کارکردی مناطق و نواحی روستایی در کشور، فرایند توسعه سکونتگاه‌های روستایی همچنان در بخش‌های اقتصادی ، اجتماعی و محیطی بدون در نظر گرفتن رویکردهای پایداری در امر توسعه بوده و روستاها را با مشکلاتی نظیر نابرابری، فقر، مهاجرت‌های روستایی و ضعف مدیریت کالبدی مواجه کرده است.

وزیر کشور در این پیام شاخص‌های کلیدی توسعه پایدار کالبدی، فضایی روستایی را دسترسی مطلوب به خدمات پایه و اساسی، احساس رضایت‌مندی مردم از محل کار و زندگی، همگونی قومی، فرهنگی و مذهبی و مشارکت اجتماعی برخوردار از آگاهی همه جانبه عنوان کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.