کنوانسیون رامسر، پیمانی بین المللی به منظور حفاظت از تالاب‌ها و پرندگان مهاجر است که کشورهای عضو آن موظف هستند تا از تالاب های ثبت شده حفاظت کنند.

کنوانسیون رامسر، پیمانی بین المللی است که در سال 1971 میلادی، به منظور حفاظت از تالاب‌ها و پرندگان مهاجر شکل گرفته و بر مبنای آن، کشورهای عضو موظف هستند تا از تالاب های ثبت شده حفاظت کنند.
این پیمان بین المللی در ابتداء به امضای نمایندگان ۱۸ کشور شرکت کننده رسید، اما اکنون ۱۶۰ کشور جهان، عضو این پیمان هستند.
به دلیل برگزاری اولین کنفرانس این پیمان در سال 1349 هجری شمسی در شهر ساحلی رامسر ( در استان مازندران )، این پیمان، « کنوانسیون رامسر » نام گرفت.
مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران در دومین کارگاه مشورتی تدوین برنامه مدیریت یکپارچه تالاب بین المللی چغاخور در شهرکرد گفت: 84 تالاب با اهمیت بین المللی در کشور وجود دارد که از این مجموع 24 تالاب در کنوانسیون رامسر ثبت شده است. 

دومین کارگاه مشورتی دو روزه تدوین برنامه مدیریت یکپارچه تالاب بین المللی چغاخور با حضور مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران، مسئولان استانی، جوامع محلی و بهره برداران در شهرکرد در حال برگزاری است.

تالاب بین المللی چغاخور با مساحتی حدود دو هزار و 300 هکتار در دامنه ارتفاعات برآفتاب و کلار در نزدیکی شهر بلداجی شهرستان بروجن در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده و تا شهرکرد ( مرکز این استان ) حدود 60 کیلومتر فاصله دارد. /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.