صنایع تاکید کرد

ضرورت تغییر فرهنگ در سازمان بازرسی کل کشور

مدیرکل منابع انسانی و تحول اداری سازمان بازرسی کل کشور گفت: برای تدوین و ترسیم رابطه دقیق و هدفمند بین دو رکن نظارت، یعنی ناظر و نظارت‌شونده ما نیاز داریم که ناظران و بازرسان خود را به دانش روز و کارآمد مجهز کنیم.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران؛ "محمد صنایع" مدیرکل منابع انسانی و تحول اداری سازمان بازرسی کل کشور در همایش گسترش همکار‌ های آموزشی سازمان بازرسی کل کشور با دستگاه‌های اجرایی که صبح امروز یکشنبه(1 تیرماه) در مجتمع پردیس ناجا برگزار شد، با اشاره به اصل مشارکت در بحث نظارت گفت: باید این اصل را بپذیریم که نظارت از جنس مشارکت میان ناظر و نظارت کننده است و نظارت یک فعالیت تحکم آمیز و ابلاغی نیست.
 
وی ادامه داد: یک آسیب جدی که با آن مواجه هستیم این است که همواره با دستگاه‌های اجرایی در نقطه تقابل بوده‌ایم و ما قصد داریم با اتخاذ اصل مشارکت تقابل با دستگاه‌های اجرایی و نظارت شونده را به تعامل تبدیل کنیم.
 
صنایع با اشاره به ضرورت تغییر فرهنگ در سازمان بازرسی کل کشور اظهار داشت: یک پروژه تحقیقاتی با عنوان الگوی نظارت کارآمد با اتکاء به مشارکت مخاطب در سازمان بازرسی در حال انجام است که به نتیجه رسیدن پروژه مذکور در تغییر فرهنگ نظارتی سازمان بازرسی بسیار موثر است.
 
مدیرکل منابع انسانی سازمان بازرسی با اشاره به نگرش نظارتی سازمان متبوعش اظهارداشت: نگرش نظارتی ما در سازمان بازرسی این است که نظارت از مخاطب یعنی نظارت شونده که همان دستگاه‌های اجرایی هستند آغاز و به مخاطب هم ختم می‌شود و در این فرآیند دستگاه‌های اجرایی هستند که به عنوان نظارت شونده با اصلاح رفتار و کنش‌های خود منتفع می‌شوند.
 
وی ادامه داد: نظارت یک آموزش است و این امر به عنوان افق چشم‌انداز در سازمان بازرسی کل کشور ترسیم شده است.
 
صنایع با اشاره به تسهیل فرایند نظارت در صورت مشارکت دستگاه‌های اجرایی با سازمان بازرسی کل کشور گفت: اگر بحث آموزش نظارتی در دستگاه‌های اجرایی نهادینه شود و مبنای دستگاه‌های اجرایی تعامل با سازمان بازرسی باشد، آنگاه دستگاه‌های اجرایی به عنوان نظارت شوندگان نه تنها مانع امر نظارت نیستند، بلکه تسهیل‌کننده نیز هستند.
 
وی در ادامه با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه بازرسی به منزله مشاوری امین برای دستگاه‌ها است، اظهار داشت: اگر مشاوری امین باشد و درستی یا نادرستی عملی را به مسئول و رئیسش بازگو کند آن وقت آن مشاور امین نه تنها به عنوان سد و مانع مطرح نمی‌شود، بلکه عاملی برای پیشرفت و ترقی نیز به حساب می‌آید.
 
مدیرکل منابع انسانی سازمان بازرسی در ادامه با اشاره به ضرورت ترسیم رابطه ناظر و نظارت شونده در درون مرزهای حرفه‌ای بیان داشت: برای تدوین و ترسیم رابطه دقیق و هدفمند بین دو رکن نظارت، یعنی ناظر و نظارت‌شونده ما نیاز داریم که ناظران و بازرسان خود را به دانش روز و کارآمد مجهز کنیم و برای نیل به این دانش و برخورد حرفه‌ای سازمان بازرسی کل کشور دست نیاز خود را به سوی تمامی دستگاه‌های اجرایی بلند می‌کند.
 
وی ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی در امر آموزش ناظران و بازرسان ما می‌توانند موثر باشند که این مهم در حد نه چندان فراگیر تا حدودی محقق شده است که البته ما در این زمینه انتظار بیشتری از دستگاه‌های اجرایی داریم.
 
صنایع افزود: اگر سازمان بازرسی کل کشور در انجام وظایف خطیر خود دچار اشتباه و خطا شود، آن چیزی که بیش از همه صدمه می‌بیند نظام اداری کشور است و اگر سازمان بازرسی دستگاه‌های اجرایی را به سمتی غیر صحیح هدایت کند، بازگشت به مسیر درست برای نظام اداری کشور بسیار پرهزینه است.
 
مدیرکل منابع انسانی سازمان بازرسی با اشاره به این ضرورت هموارسازی سیستم نظارتی توسط ارائه آموزش‌های فراگیر گفت: یکی از مهمترین کارها برای هموارسازی مقوله نظارت آگاه‌سازی مدیران دستگاه‌های اجرایی در زمینه بازرسی و نظارت است.

صنایع در پایان با اشاره به نهادینه شدن بحث‌های آموزش نظارتی در سازمان متبوعش خاطرنشان کرد: سازمان بازرسی کل کشور به عنوان یک سازمان حاکمیتی علی‌رغم داشتن وظایف خطیر و کادر اداری محدود برای کارکنان خود برای ارائه آموزش‌های متعدد و تعامل و هماهنگی با سایر دستگاه‌ها و وزاتخانه‌ها تمهیداتی را اندیشیده است.

انتهای‌پیام/
برچسب ها: هدایت ، مسیر ، درست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار