مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: با استفاده از دانش و توانایی علمی بهتر می‌توان محصولاتی با کیفیت عالی تولید کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه ، امین آقایی در مراسم تجلیل از نمونه‌های بخش کشاورزی آذربایجان غربی، ضمن گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی و جهاد سازندگی، اظهار داشت: هدف از گزینش، معرفی و تجلیل از کشاورزان نمونه در گام نخست ارج نهادن به زحمات و تلاش‌های شبانه‌روزی روستائیان بوده که بخش عمده تولیدکنندگان را تشکیل می‌دهند.

آقایی تصریح کرد: برگزاری برنامه‌هایی برای ایجاد انگیزه رقابت سالم میان شاغلان بخش کشاورزی و تشویق آنان برای تلاش مضاعف، معرفی الگوی عملی و مصداق قابل اعتماد در بین تولیدکنندگان و بهره‌برداران از جمله اهداف برگزاری مراسم تجلیل است.

وی خاطرنشان کرد: باید زمینه‌های مساعد برای تبادل تجربیات بین کشاورزان را فراهم کرد تا شاهد نوآوری و شکوفایی در تولید محصولات کشاورزی استان باشیم.

آقایی در خصوص چگونگی گزینش کشاورزان نمونه، اظهار داشت: شاخص‌های انتخاب کشاورزان نمونه آذرابیجان غربی براساس اصلاح الگوی مصرف و به کارگیری عوامل پایه تولید و مصرف متعادل و بهینه نهاده‌هایی از جمله کود و سموم بوده است.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: رعایت اصول فنی و علمی در مراحل کاشت، داشت، برداشت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که کشاورزان باید به این مقوله توجه خاصی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین رعایت اصول ایمنی و بهداشت و اعمال ابتکار، خلاقیت و نوآوری در فرآیند تولید و برداشت محصولات تولیدی از دیگر شاخص‌های انتخاب کشاورز نمونه است.

آقایی به اهمیت حضور کشاورزان در برنامه‌های ترویجی تاکید کرد و افزود: حضور و مشارکت کشاورزان در برنامه‌های موضوعی، ترویجی و کسب اطلاعات و مشاوره‌های فنی می‌تواند در تغییر کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی نقش شایانی داشته باشد.

وی با بیان اینکه آذربایجان غربی از لحاظ تولیدات کشاورزی در بین استان‌های دیگر در رتبه قابل توجهی قرار دارد و با این وجود شکاف بزرگی بین رکورد تولیدات و متوسط تولیدات کشاورزی استان وجود دارد، اظهار داشت: شکاف بین رکورد تولیدات با متوسط تولید در گندم آبی 3.7 درصد، جو 5.9 درصد، چغندر قند 3.5 درصد، سیب 11 درصد، انگور 6 درصد و دیگر محصولات از این قرار است.

وی با تاکید بر اینکه آمار نشان می‌دهد که ظرفیت تولیدات محصولات کشاورزی آذربایجان غربی بیش از این است و اگر نتوانیم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم یعنی هدر رفت داریم، افزود: زمانی می‌توانیم از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنیم و از امنیت غذایی برخوردار باشیم که دانایی و دانش را وارد کار کنیم و با استفاده از ظرفیت‌های علمی به بهره‌برداری بپردازیم.

وی با اشاره به این مطلب که سرانه آموزش کشاورزان در سال گذشته 2.5 ساعت بوده است، تصریح کرد: وجود شکاف، رسالت ترویج و ضرورت اصلاح الگوی کشت را روشن می‌کند.

آقایی خاطرنشان کرد: 52 نفر از کشاورزان آذربایجان غربی به عنوان کشاورزان نمونه انتخاب شده‌اند که 47 نفر از آن‌ها به دفتر مرکزی وزارت جهاد کشاورزی معرفی شده‌اند.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: کشاورزان نمونه انتخاب شده بعد از تجلیل دیگر به حال خود رها نمی‌شوند بلکه این افراد به عنوان مربی آموزشی و دبیر ترویجی در واحد آموزش خود به فعالیت مشغول می‌شوند/س.

برچسب ها: محصولات ، کشاورزی ، ارومیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.