برگ برگ فتنه 88 حاوی در‌س‌هایی آموزنده و عبرت‌انگیز است؛ آشكار‌تر شدن هر‌چه بیشتر نقش ممتاز ولی‌فقیه و رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مد‌ظله)‌ در برون‌رفت از بحران‌سازی براندازان، اثبات عظمت ملت بابصیرت، دین‌مدار و ولایت‌محور ایران، عمق کینه دشمنان ملت و تفكیك صف دوستان انقلاب و نظام از دشمنان آن و... همگی از در‌س‌ها و بركات فتنه 88 است.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، 1388 هم تجديد حياتی برای 13 آبان‌ها و 16 آذر‌ها و 22 بهمن‌ها و هم منشا و مبدا تحولات نوينی چون 22 خرداد و 9 دی بود.

22 خرداد تا 22 بهمن روز شمار 30 سال انقلاب بود. روند حوادث 88 ماهه پس از انتخابات به خوبی نشان داد "تجديد حيات نظام سياسی جمهوری اسلامي ايران" جامع ترين تعبير برای وصف تحولات اين برهه حساس پس از انقلاب است.

گزارش پيش رو يکی از مهم‌ترين روزهای حوادث اين نبرد 8 ماهه( 22 خرداد و 23 خرداد 88) را بررسی کرده است.


پنجشنبه، 1 مرداد، بیانیه خبرگان رهبری خطاب به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

اکثریت نمایندگان مجلس خبرگان رهبری با صدور بیانیه‌ای خطاب به ملت ایران، رهبری را فصل‌الخطاب دانسته و اعلام کردند: هر گونه انحراف از راه و مواضع رهبری انحراف از آرمان‌های انقلاب و خط اصیل امام خمینی (ره) است.

در قسمتی دیگر از این بیانیه خطاب به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس این مجلس آمده است:

بسیاری از علما و نخبگان و شخصیت‌ها و دلسوزان نظام انتظار دارند که رئیس محترم مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام که همواره با تدبیر و فراست در کنار امام و رهبری به حل مشکلات و معضلات کمک کرده‌اند در شرایط کنونی نیز با پشتیبانی بیشتر و شفاف تر از ولایت فقیه و بیانات رهبری، در این شرایط حساس، دشمنان اسلام و نظام و کینه توزان و بدخواهان و فرصت طلبان را در نقشه شیطانی برای آسیب به وحدت و همدلی، ناکام گذارند.

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در نامه‌ای سر گشاده خطاب به رئیس جمهور نوشت: شما به هزار دلیل آقای مشایی را قبول دارید، که حتی یک دلیل آن را هم خارج از قالب شعار نگفتید، اما ما هم به هزار و یک دلیل مشروعیت او را زیر سوال می‌دانیم؛ با این حال به یک دلیل از همان هزار و یک دلیل مان بسنده می‌کنیم.

برای بررسی صلاحیت و مشروعیت اسفندیار مشایی همین بس که در شرایط کنونی که از یک سو اعطای سمت مذکور علی‌رغم نظر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و به گونه‌ای غیرقانونی و نامشروع به او اختصاص یافته و از سوی دیگر موج ناخرسندی از او فراگیر شده و هزینه‌های بی شماری را هم برای دولت دهم فراهم می‌آورد، شهوت قدرت و مقام خواهی در وی به حدی بروز و ظهور یافته که حتی یک بار هم از لسان او کلمه‌ای استعفا شنیده نمی‌شود. اینکه هیچ کلامی با محوریت کناره گیری و عدم تمایل به این منصب از سوی او شنیده نمی‌شود، نشان از چه دارد؟

به نظر شما قابل تأمل نیست؟ اینکه فردی با این کارنامه وحشتناک هنوز از حضور در سمت‌های متعلق به این مردم شرمگین نیست، هویدای کدام خصلت او می تواند باشد؟....

احمدی نژاد از یک تا صدش تنها در قالب ولایت پذیری معنا دارد در غیر این صورت شما هم برایمان با خاتمی و موسوی و دیگران فرقی نخواهید داشت و جریان دانشجویی مسلمان چشم اسفندیار شما را هم هدف خواهد گرفت.

شنبه، 3 مرداد،  استعفای رحیم مشایی از سمت معاون اولی رئیس جمهور

"حضرت آیت‌الله خامنه‌ای" رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار شركت كنندگان در بیست و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن كریم فرمودند: "معنای اتحاد و اعتصام به حبل الله این است كه در اصول همدل باشیم هر چند ممكن است در برخی از فروع با هم اختلاف داشته باشیم واین مطلقا مانع وحدت واتحاد نیست" ایشان اختلاف سلیقه را امری طبیعی دانستند و با اشاره به اینكه اختلاف سلیقه در همه دوران‌های مختلف وجود داشته است، افزودند: "اگر این اختلاف سلیقه‌ها و برداشت‌ها با هوای نفس مخلوط شد، كار خراب می‌شود، بنابراین باید ملاحظه كرد كجا اختلاف سلیقه براساس هوای نفس و كجا براساس احساس تكلیف است.


"متن كناره گیری مشایی به این شرح است:
" اینجانب بعد از دستور مقام معظم رهبری خود را معاون اول رئیس جمهور نمی‌دانم و به عنوان یك سرباز ولایی در هر كجا كه بتوانم به مردم عزیز كشور خدمت خواهم كرد."

پایگاه اطلاع رسانی دولت نوشت:
محمود احمدی نژاد در پاسخ به نامه رحیم مشایی با كناره‌گیری وی از معاونت اولی رئیس جمهور موافقت كرد.

متن نامه به شرح زیر می‌باشد:


"برادر ارجمند جناب ‌آقای مهندس رحیم مشایی؛ با تقدیر فراوان از بزرگواری و پذیرش مسئولیت معاون اولی كه علی رغم میل شخصی جنابعالی و با اصرار اینجانب انجام شد، مجددا تاكید می نمایم كه شما را انسانی خود ساخته مومن و دلباخته حضرت ولیعصر (عج) و با تعهدی عمیق وآگاهانه به خط نورانی ولایت و مبانی جدی اسلامی و خدمتگزاری توانمند و صدیق به ملت الهی و عزیز ایران می شناسم.

پایگاه اطلاع رسانی دولت نوشت: متن نامه محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری به رهبرمعظم انقلاب در پی استعفای اسفندیار رحیم شمایی از معاونت اولی رئیس جمهور به شرح ذیل است:

" محضر حضرت آیت ا... خامنه‌ای دام ظله العالی؛ ضمن ارسال رونوشت نامه كناره‌گیری مورخ 2/5/88 جناب آقای مهندس اسنفدیار رحیم مشایی از معاونت اولی، به استحضار می‌رساند كه مرقومه مورخه 27/4/88 حضرت تعالی به استناد اصل 57 قانون اساسی اجرا شد. ایام عزت مستدام. "


تعلل هفت روزه رئیس جمهور نسبت به اجرای دستور رهبر انقلاب در عزل مشایی

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان و دفتر تحكیم وحدت طی نامه های سرگشاده جداگانه‌ای خطاب به دكتر احمدی نژاد، از تعلل هفت روزه رئیس جمهور نسبت به اجرای دستور رهبر انقلاب در عزل مشایی از معاونت اولی ریاست جمهوری انتقاد كرد.

مهر در خبرهای خود آورد:

سرلشكر بسیجی دكتر سید حسن فیروز آبادی در آیین صبحگاه ستاد كل نیروهای مسلح در حضور فرماندهان عالی رتبه نظامی اظهار داشت: "همه ما شب گذشته متن نامه رهبر بزرگوار و فرماندهی معظم كل قوا به مقام محترم ریاست جمهوری محبوب ایران را از صدا و سیما شنیدیم كه فرمودند، انتصاب آن فرد بایستی ملغی و كان لم یكن شود، این هم برای رفع اختلاف در میان دستداران و طرفداران دولت است".

فیروز آبادی خطاب به ریاست جمهوری گفت: " برادر عزیزم! ریاست محترم جمهور محبوب ملت ایران، جناب آقای احمدی نژاد شما مفتخر به ولایت مدار و تبعیت از رهبر در میان مردم ما هستید و شما را با این عطر و بوی می‌شناسند. ملت ایران انتظار ندارند كه جوهر این ابلاغ رهبری خشك بشود و به آن عمل نشده باشد. "

نامه سرگشاده مهدی کروبی خطاب به وزیر اطلاعات/تهدید نسبت به رخداد عاشورا

 مهدی كروبی طی نامه‌ای سرگشاده خطاب به محسنی اژه‌ای وزیر اطلاعات نوشت: "در صورتی كه چاره‌ای برای خروج از بحران كنونی نباشد، مدیریت روزهای سخت رمضان، قدس، محرم و عاشورا و 22 بهمن دشوار خواهد بود. "

میدل ایست آنلاین: «رسانه‌های آمریكا بدون وجود نامزدهای شكست خورده (موسوی و كروبی) نمی‌توانستند انتخابات ایران را با شیوه تقلب مواجه كنند و به دنبال آن فشار برای انزوای دولت ایران را افزایش دهند یا مقدمات حمله به این كشور را تسهیل كنند، اكنون غیر از آمریكا، اسرائیل هم ایران را تهدید به حمله نظامی می‌كند».


شنبه، 10 مرداد، نباید فیتیله بحث تقلب در انتخابات را پایین بکشیم
 چون موقع جرزدن لازم می‌‌شود

ایسنا نوشت: معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران به نمایندگی از مدعی‌العموم در دادگاه علنی رسیدگی به اتهامات متهمان کودتای مخملی گفت:

«طبق مستندات به دست آمده و اعترافات مستدل متهمین، وقوع این حوادث کاملاً از پیش طراحی شده و طبق جدول زمانبندی و مراحل کودتای مخملی پیش رفته است، به گونه‌ای که بیش از ۱۰۰ مورد از ۱۹۸ مورد دستورالعملهای "جین شارپ"برای کودتای مخملی اجرا گردیده است.»

وی ادامه داد: « این جریان با هدف القاء جعل و تقلب در انتخابات و تشویش اذهان عمومی، نامه وزارت کشور را جعل نموده و با انتصاب افتراء به این وزارت خانه و توزیع وسیع آن قصد فریب افکار عمومی را داشته است. همچنین در بازرسی از منزل آقای بهزاد نبوی عضو مؤثر و محوری سازمان مجاهدین اسنادی دال بر جعل سند با هدف تشویش اذهان عمومی به دست آمده که به پیوست تقدیم دادگاه می‌شود … محمد علی ابطحی مسئول دفتر رئیس جمهور سابق که اکنون در بازداشت به سر می‌برد در مورد بحث تقلب اظهاراتی دارد که به قسمت‌هایی از آن اشاره می‌شود.

 وی می‌گوید: "بحث تقلب در انتخابات در ایران از سال ۷۶ اولّین بار (توسط فرد مورد الاشاره) مطرح شد که اصلاح طلبان از آن زمان به بعد از این صحبت خیلی استفاده کردند و در این انتخابات اخیر هم این بحث را بهزاد نبوی مطرح کرد و در ستاد خاتمی بعنوان مسئول کمیته صیانت از آرا مشغول به کار شد. "آقای ابطحی" می‌گوید: "آقای کروبی در جلسه‌ای با حضور دیگر دوستان اصلاح طلب اعلام کرد: ما نباید بر روی بحث تقلب در انتخابات پافشاری کنیم چون با این کار اطمینان مردم سلب خواهد شد و دیگر در انتخابات شرکت نخواهند کرد.
 
در همان جلسه "آقای موسوی لاری" اعلام کرد در انتخابات ریاست جمهوری تقلب قطعی است.

وی در ادامه می گوید: "بعد از اعلام کاندیداتوری مهندس موسوی در ستاد ایشان آقای محتشمی‌پور طرح تقلب را مطرح کرد، هم آقای موسوی وهم محتشمی‌پور زمینه بسیار تندی در این باره داشتند و کمیته صیانت از آراء را تشکیل دادند، نکته مهم در این زمینه عقیده داشتن تمام اصلاح‌طلبان است بر اینکه بیش از ۲ یا ۳ میلیون تقلب نمی‌شود، انجام داد. در جلسه بعد آقای موسوی خوئینی‌ها اعلام کرد: "ما نباید فیتیله بحث تقلب در انتخابات را پایین بکشیم چون موقع جرزدن لازم می‌شود." آقای ابطحی تصریح می‌کند: "من اعتقادم این است که محتشمی پور ضربه بزرگی به مهندس موسوی وارد کرد، او در جلسه ۲۳ خرداد مجمع اعلام نمود: من به مهندس موسوی گفته‌ام که نگران نباش ما آنقدر سند در مورد تقلب داریم که می‌توانیم مسیر انتخابات را تغییر دهیم. آقای مهندس موسوی به دلیل بی‌تجربگی و دور بودن از صحنه سیاسی زود تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

تاکید سخنگوی دولت خاتمی مبنی بر اینکه تقلب در ایران امکان ندارد

رمضان‌زاده سخنگوی دولت آقای خاتمی نیز در این باره می‌گوید: "من همیشه گفته‌ام و دوستان هم حزبی بنده هم می‌دانند که تقلب در ایران امکان ندارد."

محسن صفایی فراهانی عضو شورای مرکزی و رئیس هیأت اجرایی مشارکت، نماینده مجلس ششم و رئیس فدراسیون فوتبال از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۱ نیز، چنین می‌گوید: "به هیچ وجه نمی‌توان پذیرفت که در این انتخابات تقلب شده است، حتی اگر فرض را هم بر تقلب بدانیم یک میلیون، دو میلیون".

او همچنین در این زمینه افزود: "برای خود من نیز سوال است فردی مانند مهندس موسوی که عملکردش در انقلاب اسلامی روشن است و در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز عضو می‌باشد و افرادی همچون آقایان محتشمی پور و موسوی لاری که در دوره‌های گوناگون وزیر کشور بودند چرا چنین ادعایی در مورد تقلب در انتخابات را دارند.

"مازیار بهاری، فیلمساز و خبرنگار شبکه‌های غربی در بخشی سخنان خود به نقش رسانه‌های غربی در طرح تقلب چنین اشاره می‌کند: "رسانه‌های غربی از چند ماه پیش از برگزاری انتخابات خط تقلب در انتخابات را در کانون توجهات خود قرار دادند و به گونه‌ای زمینه چینی کردند که اگر کاندیدای مورد نظر آنان در انتخابات پیروز نشد، این حرکت را یک کودتا در آراء مردم تلقی کنند. چندی قبل با یکی از مشاوران کاندیدای مورد قبول غرب گفتگویی داشتیم که ایشان هم این نکته را مطرح کردند که در کشور کودتا شده است. در همین راستا آقای موسوی قبل از اینکه نتایج انتخابات مشخص بشود طبق یک الگوی کلاسیک انقلاب رنگی گفتند: "من پیروز انتخابات هستم و هر نتیجه‌ای غیر از این اعلام شود تقلب شده است".

اعترافات ابطحی در جلسه دادگاه/هاشمی در ذهن خود قصد انتقام از احمدی‌نژاد و رهبری را داشت
 
” ابطحی در جای دیگر می‌افزاید: "به خیابان آوردن جمعیت قبل از انتخابات مقدمه‌ای بود برای به خیابان آوردن آنها در شب شنبه، افرادی مانند فاتح، تاج زاده، خاتمی و ستادش، مهدی هاشمی و آدمهایش برای اینکه جمعیت را در خیابان‌های شهر نگه دارند خیلی فعال بودند و همه اینها در پیش‌بینی و طراحی برنامه برای شب شنبه نقش داشتند".

همچنین همسویی احزاب و عناصر متهم در این پرونده با رسانه‌های مذکور بسیار حائز اهمیت است که از ریاست محترم دادگاه درخواست توجه ویژه به این موضوع دارد، بنا بر اطلاعات منابع موثق در یکی از جلسات سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی شاخه اصفهان در بین کلیه اعضاء نظرسنجی می‌شود، که در صورت حمله آمریکا به ایران آیا رهبر جمهوری اسلامی را تسلیم مهاجمین کنیم یا نه و این در حالی است که هیچ یک از شاخه‌ها اقداماتی در این سطح را جز با هماهنگی مرکزیت انجام نمی‌دهند … در حزب مشارکت نیز اقدام مشابهی در شاخه اراک صورت می‌پذیرد و یکی از مسئولین شاخه طی سخنانی اظهار می‌دارد: در صورت حمله آمریکا به ایران با دستان خودمان مسئولین جمهوری اسلامی را اعدام خواهیم نمود. در ادامه وی به طور مشروح گزارشی پیرامون نقش و فعالیت‌های تعدادی از دستگیر شدگان وابسته به سازمان مجاهدین خلق (منافقین) از جمله حمله به اماکن عمومی، آتش زدن اموال عمومی، بمب گذاری در برخی نقاط پر تردد تهران، حمله به نیروهای انتظامی و بسیج، تهیه فیلم و عکس از اغتشاشات و … را قرائت نمود.
 
ایسنا در خبرهای خود آورده است: محمدعلی ابطحی عضو مجمع روحانیون مبارز در دادگاه علنی رسیدگی به اتهامات برخی چهره‌های سیاسی در بخشی از دفاعیات خود گفت: «سال ۸۴ که موسوی برای حضور در انتخابات مطرح شده بود، بنده مخالفت کردم چرا که این مقطعی که وی در سیستم حکومتی حضور نداشت، می‌توانست توهماتی برای موسوی ایجاد کند که این توهمات به کشور آسیب می‌زد. اصلی‌ترین اتفاقی که در این انتخابات افتاد و البته در طول برگزاری، قبل و بعد از انتخابات هم مطرح بود، مسئله تقلب است. بنده البته جایی مطرح کردم که تقلب یک اسم رمز آشوب شده است که در آن لشکرسازی برای تقلب وجود داشت و تمرین پهن شدن مردم هم در خیابان‌ها هم در آن موجود بود» ابطحی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «تقلب واقعا در ایران وجود نداشت چرا که در انتخابات سال ۸۴ وقتی فاصله کروبی و احمدی‌نژاد کمتر از نیم میلیون بود، وزارت کشور خاتمی نپذیرفت که کلمه تقلب مطرح شود لذا کروبی تخلف در انتخابات را مطرح می‌کرد و بنده تعجب می‌کنم که در این انتخابات با وجود اختلاف ۱۱ میلیونی چگونه بحث تقلب پذیرفته می شود، این در حالی است که همانهایی که ۵۰۰ هزار اختلاف را تقلب نمی‌خواندند، ‌امروز ۱۱ میلیون فاصله را تقلب می‌خوانند. همه ما در مصاحبه‌های مختلفی گفته بودیم که در بدترین شرایط بین یک تا دو میلیون بیشتر امکان تقلب وجود ندارد فلذا می‌گفتیم که اگر بتوانیم از این میزان عبور کنیم کاندیدای ما در انتخابات پیروز می‌شود.تقلب، اسم رمزی برای همه این آشوب‌ها بود.

«در زندان زندگی عادی داشتیم، بازجویان بسیار با فهم و مؤدب بودند و زندان چیزی نبود که حتی اگر قرار بود، ۲ ماه بیشتر بمانیم، اتفاقی بیفتد. من خودم را جای کسانی که مدیریت امنیت کشور را دارند، می‌گذارم و می‌بینم ما خطاهایی را مرتکب شده‌ایم.» وی افزود: «واقعیت این است که ماجرای من در این ماجرای انتخابات شفاف‌تر است زیرا قبل از انتخابات هم از آقای موسوی طرفداری نکردم و از توهمات و دیدگاه‌های او انتقاد داشتم و در جلسات مختلف هم بیان کردم.تقلب، اسم رمزی برای همه این آشوب‌ها بود و این را از قبل هم اعتقاد داشتم که این توهمات در موسوی وجود دارد.» ابطحی افزود: «سید محمد خاتمی اقتدار امنیتی و انتظامی کشور و مهمتر از آن رهبری را در ایران می‌شناخت اما در عین حال در مسئله تخلف در انتخابات از موسوی حمایت کرد و این اقدام نوعی خیانت به جامعه است. هاشمی رفسنجانی نیز در این قضیه در موضع انتقام گیرانه بود که بخشی از آن متوجه احمدی نژاد و بخش دیگر نوعی انتقام گیری و مقاومت در برابر رهبری بود که نمونه آن نامه وی به رهبری است.»

(برای دریافت متن کامل گزارش اینجا و اینجا کلیک کنید)

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار