در سمينار علمي مديريت پژوهش و فناوري شركت ملي گاز ايران

جلوگيري از خروج 321 تن دي اكسيد "گوگرد " از فلر "پالايشگاه بيد بلند"

الگوي طراحي اين پروژه مي‏‌تواند مبناي طراحي واحد‏هاي زيادي كه هم اكنون نيازمند خريد لايسنس و واردات از كشورهاي خارجي هستند، قرار گيرد به طوری که با احداث واحد SRU در پالايشگاه بيد بلند 1، از خروج 321 تن دي اكسيد گوگرد از طريق فلر جلوگيري شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، سعید پاك سرشت مدير پژوهش وفناوري شركت ملي گاز با اشاره به موضوعات ارايه شده در  سمينار علمي مديريت پژوهش و فناوري شركت ملي گاز ايران گفت: در گزارش‏هاي ارايه شده در اين سمينار ابعاد مختلف پروژه SRU و فرمولاسيون‏هاي گوگرد بنتونيتي معرفي شد و با بررسي‏هاي انجام شده در اين جلسه نتايج حاصل از اين ابتكار علمي بسيار عالي ارزيابي شد به طوري كه امكان ورود به فاز بعدي پروژه ميسر است.

پاک سرشت درباره گزارش پروژه‌‏هاي ارايه شده در اين سمينار اظهار داشت: واحد بازيافت گوگرد يكي از واحد هاي فرآيندي در پالايشگاه‏هاي گازي است كه با هدف توليد گوگرد از گازهاي اسيدي مورد استفاده قرار مي‌‏گيرد.

وي با اشاره به اين‏كه علي‏رغم خريد لايسنس‏‌هاي مختلف براي پالايشگاه‌‏هاي كشور در چند سال گذشته تاكنون دانش طراحي پايه واحد SRU در كشور وجود نداشت گفت: براي اولين بار ، طراحي پايه واحد SRU به كارفرمايي اين مديريت و تلاش علمي همكاران پژوهشگاه صنعت نفت به خوبي انجام گرفت.

وي افزود: اين پروژه طي مدت شانزده ماه با مسئوليت پژوهشكده مهندسي توسعه پژوهشگاه و با مديريت عالي كارشناسان هوشمند اين مركز به انجام رسيد.

مدير پژوهش و فناوري شركت ملي گاز با ابراز اميدواري در خصوص اجراي موفق فازهاي بعدي پروژه انجام پروژه  هاي مهندسي ، خريد و ساخت (EPC) و احد SRU در پالايشگاه بيد بلند 1 را از اهداف پيش رو در اين پروژه راهبردي دانست.

وي با اشاره به تغيير خوراك ورودي پالايشگاه بيد بلند در آينده اظهار داشت: علت اصلي براي تعريف اين پروژه تغيير خوراك پالايشگاه بيد بلند از مخازن اطراف آن و جايگزيني آن با گازهاي پارس جنوبي است؛ از آن جا كه ميزان گوگرد ورودي به اين پالايشگاه افزايش خواهد يافت نياز به يك واحد بازيابي گوگرد ضرورت مي يابد.
 
** ايجاد ارزش افزوده از  گوگرد با كاربرد آن در مصارف كشاورزي

 
پاك سرشت درباره پروژه ساخت و راه اندازي پايلوت توليدي فرمولاسيون‏هاي گوگرد بنتونيتي كه در اين سمينار ارايه شد گفت: اين پروژه در واقع يكي از پروژه‏هاي طرح گوگرد است كه هدف آن ايجاد كاربردهاي جديد براي گوگرد در صنعت گاز است؛ از آن جا كه گوگرد يكي از محصولات جانبي پالايشگاه‌‏هاي گازي است و بخش عمده‏اي از آن در حال حاضر به صورت خام صادر مي شود اين امكان وجود دارد كه با فناوري‏هاي جديد از گوگرد ارزش افزوده بيشتري توليد شود كه يكي از مهم‏ترين آنها كاربرد آن در مصارف كشاورزي است.

وي در ادامه يكي از روش‏هاي ايجاد ارزش افزوده را استفاده از گوگرد بنتونيتي دانست كه قابليت اصلاح خاك‏هاي كشاورزي را دارد و در قالب يك طرح گسترده با همكاري پژوهشگاه صنعت نفت در حال انجام است.

مدير پژوهش و فناوري شركت ملي گاز با تحسين از گزارش ارايه شده درباره احداث پايلوت براي توليد گوگرد بنتونيتي گفت: پژوهشكده علوم و فناوري هاي شيميايي پژوهشگاه صنعت نفت مسئوليت اين پروژه را به عهده دارد و اين پروژه در مراحل پاياني است و  اميد است ظرف چند روز آينده پايلوت آن راه اندازي شود.

پاك‏سرشت در خاتمه هدف از احداث اين پايلوت را برطرف كردن مشكلات عملياتي مرتبط با توليد گوگرد دانست و افزود: مقادير توليد گوگرد روز به روز در حال افزايش است بنابراين ضروري است به فكر ايجاد ارزش افزوده از اين ماده و نيز كاهش مخاطرات زيست محيطي آن باشيم.

**جلوگيري از تخريب زيست محيطي و رفع مشكلات پالايشگاه ها با فناوري پژوهشگاه صنعت نفت

در حاشيه اين سمينار علي رضا خالقي نسب، مسئول پروژه واحد بازيافت گوگرد (SRU) پالايشگاه بيد بلند 1 با اشاره به اينكه 47 نفر از همكاران ما در پژوهشگاه و شركت ملي گاز در اين پروژه مشاركت داشتند گفت: الگوي طراحي در اين پروژه به طوري بوده است كه مي‏تواند مبناي طراحي واحد‏هاي زيادي باشد كه هم اكنون نيازمند خريد لايسنس و واردات از كشورهاي خارجي است.

خالقي نسب، در بيان ضرورت‏هاي احداث اين واحد گفت: اگر اين واحد وجود نداشته باشد از دودكش فلر پالايشگاه بيد بلند حدود 321 تن دي اكسيد گوگرد  وارد اتمسفر مي شود، در حالي كه با احداث اين واحد اين مقدار به حدود يك تن مي رسد كه اين خود بيانگر اهميت احداث اين واحد است.

** بومی سازی دانش فني ساخت واحد‏هاي توليد فرمولاسيون گوگرد بنتونيتي

ستاري مسئول پروژه ساخت و راه اندازي پايلوت توليدي فرمولاسيون‏هاي گوگرد بنتونيتي با اشاره به استقبال خوب از ارايه گزارش پروژه اظهار داشت: هم اكنون تمامي شرايط لازم براي رسيدن اين طرح به نتايج نهايي مهيا است كه با تحقق اين مهم مشكلات موجود در سطح پالايشگاه‏هاي كشور در فروش محصولات گوگرد بنتونيتي حل شود.

وي ابراز اميدواري كرد كه با نتايج حاصل از اين پروژه بتوان دانش فني ساخت واحد‏هاي توليد فرمولاسيون‏هاي گوگرد بنتونيتي و توليد فرمولاسيون حاوي گوگرد بنتونيتي عناصر ريز مغذي را در سطح كشور بومي سازي كنيم.

گفتنی است: سمينار علمي مديريت پژوهش و فناوري شركت ملي گاز ايران با حضور روسا و كارشناسان اين مديريت و پژوهشگاه صنعت نفت با ارايه گزارش نهايي پروژه‏هاي پژوهشي " طراحي پايه و تهيه اسناد مناقصه EPC واحد بازيافت گوگرد (SRU) پالايشگاه بيد بلند 1 " و "طراحي، ساخت و راه اندازي پايلوت توليدي فرمولاسيون‏هاي گوگرد بنتونيتي" در شركت ملي گاز برگزار شد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار