قائم مقام معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: خسارت کیفی آن باعث کاهش کیفیت و ارزش غذایی و یا مسمومیت محصول (در صورت اختلاط بیش از حد با محصول) می شود و خسارت کمی باعث کاهش مقدار تولید در واحد سطح می شود.

منوچهر اتّحاد در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: در اثر رقابت علف های هرز با گياهان باغی، برای جذب عناصر غذايی، رطوبت خاک و نور كافی، عملكرد گياهان باغی كاهش میيابد.

وی تشریح کرد: آلودگی شديد زمينهای كشاورزی به علف های هرز چند ساله مانع كاشت مداوم بسياری از گياهان در يک منطقه میشود.

اتّحاد ادامه داد: علف های هرز حركت كشاورزان را در زمين مشكل میكنند و كارآيی عملياتی مانند مصرف كود سرک و كنترل بيماری ها و آفات و حتی برداشت را كاهش میدهند.

قائم مقام معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: علف های هرز به عنوان پناهگاه و میزبان حد واسط برخی از عوامل بیماری و آفات گیاهان زراعی محسوب می شوند و به طور غیرمستقیم می توانند خسارت زا باشند.

وی اظهار داشت: بسياری از سبزیها و گياهان زراعی با اين كه وجود علف های هرز را تحمل میكنند اما از كيفيت آنها كاسته می شود.

اتّحاد تاکید کرد: علف های هرز ميزبان ثانويه چندين نوع حشره، عوامل بيماریزا هستند، برای مثال شتهها و مگس ساقه كه ميزبان آنها خردل وحشی و هويج وحشی است يا بيماری زنگ سياه ساقه گندم كه عامل اين بيماری از يولاف وحشی به عنوان ميزبان ثانويه استفاده میكند.
 
 
انتهای پیام/س
برچسب ها: علف ، محصول ، کاهش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.