بدون شک عناصر گروه تروریستی داعش در ماجرای اشغال ناگهانی شهر موصل عراق از حمایتهایی برخوردار برخوردار بودند و این حمله با نقشه و برنامه قبلی صورت گرفت.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، بدون شک عناصر گروه تروریستی داعش در ماجرای اشغال ناگهانی شهر موصل عراق از حمایتهایی برخوردار برخوردار بودند و این حمله با نقشه و برنامه قبلی صورت گرفت.

سایت عراقی "المسلة" با انتشار گزارشی، گروهک های تروریستی، ماهیت جریان های پشتیبان داعش در اشغال شهر موصل مرکز استان نینوی را فاش کرد.

در این گزارش آمده است: اشغال عراق آنگونه که رسانه ها خبر آن را منتشر کردند توسط حدود هزار نفر از افراد مسلح گروهک داعش انجام شد. این در حالی است که واقعیت های میدانی خلاف این را نشان می دهد. شهر موصل با گستره جغرافیایی و جمعیت 2 میلیونی اش با تلاش نظامی فقط داعش اشغال شدنی نبود.

صدها نفر از اعضای گروهک های تروریستی دیگر و ستون پنجم داخل شهر موصل نیز در اشغال موصل به داعش پیوستند تا جایی که شمار افراد داعش هنام اشغال موصل دست کم به 3000 نفر رسیده بود.

حزب بعث
مهم ترین حامیان داعش در اشغال موصل، عناصر و جریانهای وابسته به حزب منحل بعث بودند که با هماهنگی و ائتلاف با داعش اشغال موصل را فرصتی برای تاکید بر حضور خود در عرصه یافتند.

منابع آگاه تأکید کرده اند که افراد مسلح با لباس نظامی ویژه سرویس های امنیتی دوره صدام در سطح شهر موصل جولان می دادند. به نوشته المسله این افراد از عزت الدوری معاون اول سابق صدام دیکتاتور معدوم عراق فرمان می گیرند.

افسران صدام
بر اساس این گزارش دهها تن از افسران ارتش سابق عراق و گارد ریاست جمهوری و اطلاعات صدام، نیز به گروهک داعش پیوسته اند.

در لحظه ورود داعش به موصل ده‌ها تن از سربازان فراری و سابقه داران و افراد سارق و قاتل تحت تعقیب، به داعش پیوستند. شمار این افراد پس از حمله داعش به زندان ها و دعوت زندانیان به پیوستن به این گروهک افزایش یافت.

"جیش المجاهدین"
شماری از جریانهای افراطی نیز در موصل در کنار داعش می جنگند که بارزترین آن ها  تشکل سلفی موسوم به "جیش المجاهدین" است که در صدد از سرگیری فعالیت های خود بر آمده است. این تشکل در سال 2003 پا به عرصه گذاشت.
گروهک "نقشبندیه"
المسله به نقش گروهک نقشبندیه نیز اشاره می کند که رئیس آن عزت ابراهیم الدوری معاون اول سابق صدام اشاره می کند که در شمال عراق فعالیت می کند، و هوادارانی در مناطق کرد نشین نیز دارد.

با توجه به تنوع و فراوانی گروهک هایی که در کنار داعش در موصل می جنگند برخی منابع از داخل موصل گفته اند که قرار است شورای یکپارچه ای برای اداره شهر شامل افسران سابق و نمایندگان گروه های مسلح افراطی تشکیل شود.

"الجیش الإسلامی فی العراق "
تصاویر به دست آمده از شهر موصل عناصر گروهک موسوم به "ارتش اسلامی عراق" را نشان می دهد که برخی افسران ارتش سابق عراق و عشایر آن را تشکیل داده اند.

"ثورة العشرین"
بر اساس این گزارش "حارث الضاری"، مبلغ حامی تروریستهای خارج نشین عراقی، نیز با گروهک موسوم به  گردان های "ثورة العشرین" تلاش کرد با ایفای نقش در حملات مسلحانه و تروریستی به موصل و مناطق دیگری در شمال بغداد، حضور خود را در عرصه نشان دهد.

" جیش انصار السنة"
عامل دیگری که به کمک گروه هک های مسلح در اشغال موصل آمد، فرار فرماندهان و سربازان ارتش – از کردها و اهالی موصل و تکریت و مناطق غربی – بود. اکثر این افراد با تشکل های مسلحانه مزبور در ارتباط اند.

از سوی دیگر داعش و گروهک های هم پیمانش مانع درگیری در مناطقی شدند که تحت کنترل نیروهای نظامی کرد و نیز مناطق مسیحی و کردنشین شدند که به نظر می رسد این کار با هدف کنترل کامل شهر انجام شده باشد.

المسله به نقل از منابع خود می نویسد: با وجود این که افسران و سربازان فراری کرد از دولت بارزانی برای ترک وظایف خویش دستور گرفتند اما آن ها به طور مخفیانه هوادار "جیش انصار السنة" هستند . این گروهک در سبتامبر 2003 اعلام وجود کرد و شماری از اعضای سابق جماعت کردی "انصار الاسلام" و افراد مسلح سلفی عراقی و عرب عضو آن هستند.

به نوشته المسله، نقش گروهک های مختلف مسلح در اشغال موصل را اظهارات "محمد هایف المطیری" مبلغ افراطی و دبیر کل تشکل "ثوابت الامة"، روشن می کند که گفت: موصل توسط مردم این شهر با رویکردهای مختلفی که دارند آزاد شد و نه فقط داعش.

در این میان داعش و گروهک های تروریستی مزبوررسانه هایی را نیز در اختیار دارند که حوادث داخل شهر را منتشر می کنند، همچون: صفحه گروهک تروریستی داعش در "تویتر"، "تنسیقیة ربیع العراق" و "منبر العراق والشام" و"اخبار داعش نیوز" .

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار