نیمه شعبان؛ سالروز میلاد باسعادت یگانه منجی عالم بشریت، حضرت مهدی موعود (عج)، یکی از اعیاد بزرگی است که با آیین‌های ویژه و خاصی توسط مردم مومن و ولایت‌مدار استان چهارمحال و بختیاری گرامی داشته می‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

مردم استان چهارمحال و بختیاری، همه ساله و طبق رسم دیرینه ای، فرارسیدن اعیاد شعبانیه به ویژه ولادت یگانه منجی عالم بشریت حضرت مهدی (عج) را گرامی می دارند.

همزمان با نیمه شعبان و با مشارکت مذهبی مردم، مساجد و مراکز فرهنگی هنری استان چهارمحال و بختیاری با شکوه خاصی آذین بندی و چراغانی می شود.

مردم در این روزها با پخش نقل و شیرینی و نذورات، فرارسیدن این روز خجسته را به یکدیگر تبریک می گویند و تعجیل در فرج مبارک آقا امام زمان (عج) را از خداوند متعال طلب می کنند.

همزمان با فرارسیدن اعیاد بزرگ شعبانیه و نیمه شعبان، هیئت امنای مساجد با آذین بندی مساجد و تکایا، مراسم جشن و سرور برپا می کنند.

آذین بندی بازار و تقسیم کردن شربت، شیرینی و شکلات در معابر عمومی از جمله برنامه های خاص این روز فرخنده است.

در بیشتر مساجد و تکایا مراسم مولودی خوانی با شور و هیجان برگزار می شود.

جوانان سعی می کنند مراسم پیوند زناشوئی خود را در این شب برگزار نمایند.

پخت نان خانگی و چرب و شیرین و کاکولی دو نوع شیرینی و نان جهت خیرات اموات در این روز بسیار مرسوم می باشد.

اهالی شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری در این روز در حسینیه ها ، مساجد و پارک ها آش رشته، شله زرد و حلیم نذری می پزند.

همسایه‌ها با مشارکت اقدام به آذین بندی کوچه، چراغانی و تهیه شیرینی، شربت، آش و غیره نموده و پذیرای دیگر اهالی شهر و روستا می شوند.

این مراسم دارای قدمتی بسیار بوده و اهالی کوچه یا خیابان همه ساله به طور خود جوش و با عزمی جدی اقدام به برگزاری آن می نمایند.

دعوت از خطیب و سخنران در مجالس جشن و سرور نیز متداول است.

برگزاری مجالس مولودی خوانی در مساجد و منازل از دیگرآداب جشن نیمه شعبان است، مداحان با خواندن ابیاتی در وصف امام زمان (عج) حاضرین را به وجد آورده و به مجلس شور و هیجان خاصی می دهند، در این شب های جشن و سرور بسیاری افراد که با نیت قبلی نذرشان برآورده شده اقدام به ادای نذر خود در قالب پخت غذای نذری، پخش کردن شیر، آش، شربت، شیرینی و غیره می نمایند.

حتی در بسیاری از کوی و برزن های شهری و روستایی، نوجوانان و خردسالان هم همپای بزرگترها، اقدام به تهیه و توزیع شربت و شیرینی و نذورات می کنند. /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.