به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،سید مسعود میر کاظمی در مورد جلسه دیروز اعضای کمیسیون انرژی مجلس با موضوع بررسی کیفیت بنزین تولید شده به کمک واحدهای پتروشیمی و واردات بنزین گفت: در این جلسه نمایندگان شرکت ملی پالایش وپخش، واحدهای پتروشیمی، سازمان محیط زیست، سازمان ملی استاندارد، سازمان بازرسی کل کشور و دیوان عدالت ادارای حضور داشتند.
وی با بیان این که هدف از برگزاری این جلسه این بود که به دور از هیاهوی سیاسی موضوع بنزین و هوای پاک به شکل واقعی بررسی شود افزود: بخشی از آلودگی هوا مربط به نوع خودرو و سوخت مورد استفاده آن است و بخشی هم مربوط به سایر عوامل مانند مصرف و نوع انرژی بخش خانگی، نیروگاهها و کاخانهها است که در نهایت حجم ترافیک، فصل سال، وارونگی هوا نیز در این زمینه مؤثر خواهد بود.
** 47 میلیون لیتر بنزین تولیدی بیش از 2 درصد بنزن دارد
رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به این که تولید بنزین در پالایشگاههای کشور 61 میلیون لیتر است گفت: از این رقم تنها 14 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو4 است و "بنزن" 47 میلیون لیتری که با استاندارد یورو2 تولید میشود بیش از دو درصد، آروماتیک آن بیش از 35 درصد، اکتان کمتر از 95 درصد و گوگرد آن بین 10 تا 50 پی.پی.ام است.
وی افزود: این در حالیست که کیفیت آن چه در واحدهای پتروشیمی به عنوان اکتانافزا تولید میشود مشابه بنزین یورو2 تولید داخل است البته بخشی از ریفرمیت پتروشیمیها نزدیک به استاندارد یورو4 است. طبق اسناد آنالیز، ریفرمیت پتروشیمی نوری بنزن کمتر از دو درصد ( 1.7 درصد) و اکتان بین 95 تا 104 دارد. البته بنزن پتروشیمی بندرامام خمینی (ره) بیشتر از دو درصد است که حجم آن هم فقط 2.5 میلیون لیتر است. از سوی دیگر این فرآورده مستقیم مصرف نمیشود و باید با بنزین پایه مخلوط شود تا اکتان بنزین پالایشگاهی را ارتقا دهد.
** کیفیت ریفرمیت پتروشیمی مانند بنزین پالایشگاههاست
او ادامه داد: باقی مؤلفههای ریفرمیت بندر امام خمینی (ره) مانند بنزین سایر پالایشگاههای کشور است. در واقع تولید ریفرمیت پتروشیمیها مانند آن 47 میلیون لیتر بنزین پالایشگاههایی است که تاکنون طرح ارتقای کیفیت آنها اجرا نشده است.
** چرا سازمان محیط زیست بر روی گازوییل حساس نیست؟
نماینده مردم تهران یادآور شد: اگر استاندارد را یورو4 تعیین کردیم باید سازمان محیط زیست و استاندارد بر روی 47 میلیون لیتر بنزینی که با استاندارد یورو2 تولید میشود هم حساس باشد. از سوی دیگر هم اکنون 100 میلیون لیتر گازوییل در کشور توزیع میشود که دوسوم آن گوگرد بالا و در نتیجه آلایندگی بالایی دارد که باید سازمان محیط زیست بر روی این موضوع هم حساس باشد.
** مشکل آلودگی هوا با نگاه سیاسی حل نمیشود
وی گفت: در جلسه دیروز آنچه که کمیسیون بر روی آن تاکید داشت این بود که اگر قرار است مشکل آلودگی هوا رفع شود نباید نگاه، سخنرانی و مصاحبه سیاسی در این زمینه داشت. باید مسئله سوخت را همه جانبه دید، نه این که آلودگی را تنها به دو میلیون لیتر اکتانافزا دریافتی از پتروشیمی بندرامام نسبت داد.
** دلایل واردات بنزین منطقی باشد، مجلس هم به دولت کمک میکند
میرکاظمی با اظهار این که اگر قراراست 10 میلیون لیتر بنزین در روز وارد شود بهتر است دولت به شکل منطقی و با بیان دلایل نسبت به آن اقدام کند نه به عنوان یک حربه سیاسی اقدام به واردات بنزین کند. مجلس هم بررسی میکند تا اگر نیاز به قانون دارد کمک میکند تا این کار اتفاق بیافتد.
** وزارت نفت مکلف به ارائه برنامه ارتقای کیفیت بنزین و گازوییل شد
رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: در جلسه دیروز بر چند مورد تاکید شد که یکی از این موارد این بود که وزارت نفت به سرعت طرحهای توسعه و ارتقای کیفیت پالایشگاههایی را که از دولت نهم آغاز شده است را تکمیل و آنهایی را هم که شروع نشده است اجرا کند تا کیفیت 47 میلیون لیتر بنزینی که با استاندارد یورو2 تولید میشود ارتقای یابد. این موضوع به عنوان یک تکلیف به وزارت نفت اعلام شد و از این وزارتخانه خواسته شد که برنامه زمانی و مالی خود را در این زمینه ارائه کند.
وی ادامه داد: همچنین با توجه به این که 70 درصد گازوییل تولید کشور یورو4 نیست و به دلیل آلایندگی بالا برای سلامتی مردم خطر دارد از وزارت نفت خواسته شد که برای ارتقای کیفیت این فرآورده نفتی هم برنامه ارائه کند.
** سازمان استاندارد متعهد به ارائه گزارش ماهانه به مجلس شد
او با اظهار این که به سازمان ملی استاندارد به دلیل عدم نظارت بر بنزین وارداتی تذکر داده شدگفت: با توجه به این که سازمان ملی استاندارد درچند سال گذشته بنزین وارداتی را آزمایش نکرده بود و اعلام کرد این کار را به شرکت ملی پخش واگذار کرده است، مجلس با ادامه این روند مخالفت کرد و این سازمان مکلف شد که بر کلیه محمولههای بنزین وارداتی به کشور نظارت داشته باشد و ماهانه به مجلس گزارش نتایج نمونهگیری را ارائه کند. متاسفانه تاکنون در گمرک بنزن، بنزین وارداتی اندازهگیری نمیشد اما اکنون باید تمام مؤلفها آنالیز شود.
میرکاظمی اعلام کرد: متاسفانه بنزین وارداتی یورو2 بوده و اسنادی که خود آقایان هم ارائه دادند به همین ترتیب بود و میگفتند از این به بعد یعنی از نیمه تیرماه بنزین با استاندارد یورو 4 وارد کینم . بر این اساس بنزین وارداتی بنزن بیش از دو درصد داشته است و مانند پتروشیمیها بوده است.
وی تاکید کرد: دولت برای هر کدام از عوامل آلودگی هوا باید برنامهای داشته باشد تا آلودگی هوا را به طور واقعی برطرف کند نه طی یک مانور بگوید هوا را اصلاح کردم. این نشان میدهد که ریشهای با این کار برخورد نشده است. هدف کمیسیون انرژی این است که این عوامل به خوبی شناسایی شود.
** سازمان محیط زیست اطلاعات کافی در اختیار نداشت
میرکاظمی با اشاره به این که سازمان محیط زیست در این زمینه اطلاعات کافی در اختیار نداشت گفت: قرار شد نسبت به تهیه اطلاعات دقیق در مورد عوامل آلودگی هوا اقدام کند و سهم خودرو، بنزین و گازوییل در آلودگی هوا مشخص شود تا در جلسههای بعدی تصمیمات اصولی تر برای حل مشکل آلودگی هوا در کلانشهرها گرفته شود و این گونه نباشد که صرفاً بنزین پتروشیمی مطرح شود که سهم کمی در آلایندگیها دارد.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: همچنین مجلس توزیع 14 میلیون بنزین یورو4 را تنها در تهران و عرضه بنزین با بنزن بیش از دو درصد در سایر شهرها را نپذیرفت.
** تشکیل کمیتهای برای رفع مشکل آلایندگی هوا در کمیسیون انرژی
وی از تشکیل یک کمیته برای رفع مشکل آلایندگی هوا در کمیسیون انرژی مجلس خبر داد و گفت: این کمیته قرار است با مشخص کردن عوامل اصلی آلودگی هوا برنامههای اجرایی را برای دستیابی به هوای پاک بررسی کند.