رییس سازمان خصوصی سازی از مذاکرات متقاضیان خارجی برای خرید شرکت های سازمان خصوصی سازی خبر داد و گفت: این تقاضا ها منوط به نهایی شدن قیمت گذاری و انتشار آگهی و عرضه شرکت ها است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، میر علی اشرف پوری حسینی اظهار داشت: سازمان خصوصی سازی برای اولین بار دو هفته پیش اسامی شرکت های قابل واگذاری در سال جاری را روی سایت این سازمان قرار داد که براساس آن اسامی 186 شرکت به ارزش یکصد هزار میلیارد تومان را شامل 27 شرکت بسیار بزرگ، 76 شرکت بزرگ، 31 شرکت متوسط و 31 شرکت نسبتا کوچک به همراه چندین سهام خرد را در این فهرست قرار داده است.
 
پوری حسینی تصریح کرد: شرکت هایی که سهام آنها بیش از هزار میلیارد تومان است درگروه شرکت های بسیار بزرگ، شرکت هایی که ارزش آنها بین یکصد هزار تا هزار میلیارد تومان است شرکت های بزرگ و شرکت های بین 10 تا 100 میلیارد تومان در گروه شرکت های متوسط هستند.
 
وی گفت: از آنجا که سال جاری سال پایان واگذاری ها برای گروه های یک و دو است امیدواریم بازاریابی مناسبی برای واگذاری سهام این شرکت ها صورت گیرد.
 
به گفته وی، 99 درصد از این سهام به صورت بلوکی عرضه می شود و بین 10 تا 20 درصد این مبلغ حصه نقدی است و به همین دلیل درآمد بودجه ای آن بین 15 تا 20 هزار میلیارد تومان خواهد بود و به همین دلیل تمام این درآمدها در سال های آتی محقق می شود.

15 تا 20 شرکت متقاضی بالقوه خارجی دارد   
 

رییس سازمان خصوصی سازی از مذاکرات متقاضیان خارجی برای خرید شرکت های سازمان خصوصی سازی خبر داد و گفت: یک گروه ایتالیایی مذاکراتی را در این راستا با سازمان خصوصی سازی انجام داده و برای خرید برخی از شرکت ها اعلام آمادگی کرده اند.
 
پوری حسینی تصریح کرد: علاوه بر سرمایه گذاران خارجی، ایرانیان مقیم خارج کشور نیز برای واگذاری ها مد نظر هستند و تلاش شده اطلاع رساع رسانی در سامانه سازمان خصوصی سازی در بخش لاتین ارتقا یابد ضمن آنکه اطلاعات از طریق مراکزی که ارتباطات اقتصادی دارند نیز برای ارایه اطلاعات شرکت ها به سرمایه گذاران در دستور کار است.
 
به گفته وی، متقاضیان خارجی تاکنون درخواست هایی را برای خرید برخی از نیروگاه ها، پتروشیمی ها و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(هما) به سازمان خصوصی سازی ارایه کرده اند اما این تقاضا منوط به نهایی شدن قیمت گذاری و انتشار آگهی و عرضه است.
 
معاون وزیر اقتصاد تاکید کرد: با توجه به مذاکرات انجام شده به نظر می رسد 15 تا 20 شرکت متقاضی خارجی بالقوه وجود دارد.

واگذاری 2400 میلیارد تومان سهام در دو ماه اول سال   

 
وی درباره عملکرد دو ماهه سازمان خصوصی سازی نیز افزود: حدود 2400 میلیارد تومان سهام در دو ماهه ابتدای سال به فروش رسیده و این در حالی است که در این مدت مصوبه رد دیون نیز نداشتیم و تمام سهام عرضه و فروخته شده است.
 
پوری حسینی وظایف بودجه ای سازمان را 10 هزار و 400 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در این صورت باید 40 تا 45 هزار میلیارد تومان سهم باید به فروش برسد تا این رقم محقق شود که کار دشورای است.
 
اولویت واگذاری به بخش خصوصی و تعاونی
 
رییس سازمان خصوصی سازی گفت: از آنجا که سال گذشته وضعیت مالی خزانه نامناسب بود موضوع واگذاری ها و دریافت منابع از اهمیت ویژه ای برای دولت برخوردار بود.
 
وی ادامه داد: امیدواریم نیاز خزانه به درآمدهای واگذاری با رونق اقتصادی کشور کاهش یابد زیرا دولت خواسته اش این است که خصوصی سازی در راستای اعتلای اقتصاد و ارتقای توانمندی بخش خصوصی انجام شود.
 
رییس سازمان خصوصی سازی با اشاره به تصویب آیین نامه ای در راستای تفاوت قائل شدن برای خریداران بخش خصوصی و تعاونی ها و خصولتی ها(شبه دولتی ها)، گفت: به موجب این آیین نامه اگر بخش خصوصی واقعی خریدار باشد سازمان خصوصی سازی می تواند در ثمن معامله و اقساط تخفیف هایی را در نظر گیرد.   
 
وی اظهار داشت: براساس بررسی های سازمان خصوصی سازی کمتر از 12 درصد خریداران بلوکی بخش خصوصی واقعی بوده که البته این آمار توسط برخی مراجع کمتر از این رقم و حدود سه درصد اعلام شده است.
 
 
اعمال فشار بخش های مختلف به ابطال واگذاری ها به بخش خصوصی واقعی   

 
پوری حسینی از فشار بخش های مختلف برای ابطال واگذاری ها به بخش خصوصی واقعی گلایه کرد و گفت: اگر خریداران به نوعی به دولتی ها و شبه دولتی ها وابسته باشند مشکلی ایجاد نمی شود اما زمانی که بخش خصوصی واقعی خریدار باشد، فشارهای مختلف برای ابطال مزایده آغاز و فشار سنگینی به سازمان خصوصی سازی وارد می شود.
 
وی گفت: زمانی که سازمان خصوصی سازی شرکتی را به بخش خصوصی واقعی واگذار می کند  فشارها آغاز می شود که امیدواریم این روند اصلاح شود.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار