پس از رد شدن طرح آزادسازی سهام عدالت توسط نمایندگان مجلس همزمان با بررسی لایحه بودجه 93، این بار خبرهایی از ارایه طرحی جدید برای آزادسازی سهام عدالت مطرح می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، آزادسازی سهام عدالت که تا پیش از این به گفته مسولان قرار بود با ارایه طرح تشکیل صندوق های سرمایه ای در شش ماهه ابتدایی سال 93 اجرایی شود به دلیل عدم رعایت اهداف اصل44 قانون اساسی و اجرایی نشدن سیاست های اجرایی طرح سهام عدالت توسط نمایندگان مجلس رد شد.

با وجود عزم جدی رییس سازمان خصوصی سازی در آزاد سازی سهام عدالت، هیچ یک از شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به طور کامل نتوانستند پروسه ورود به بورس را طی کنند و با ادامه همین روش این سهام تا 3 سال ‌آینده نیز آزاد نخواهد شد.

ضمن آنکه با توجه به بدهی سهام عدالت به دولت فعلاً امکان آزادسازی به طور کامل وجود ندارد و در این خصوص هر گونه تصمیم در این خصوص نیازمند مصوبه هیأت وزیران و تأیید مجلس است .

این در حالیست که حمیدرضا فولادگر، نماینده مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: طبق قانون اصل 44 به مدت 10 سال بعد از آغاز اجرای طرح سهام عدالت در پرداخت اقساط آن این سهام در سال 96 قابلیت خرید و فروش می‌یابد.

وی ادامه داد: تاکنون تنها 30 درصد اقساط سهام عدالت وصول شده است اما با وجود مدت زمانی که گذشته این رقم بسیار ناچیز است.

 این نماینده مجلس گفت: سهام عدالت باید تعیین تکلیف شود و اگر دولت قصد دارد آزادسازی آن را زودتر از موعد انجام دهد باید لایحه‌ای به مجلس ارائه دهد.
 
با وجود پایان مهلت اقساط  ده ساله سهام عدالت تا پایان سال 96 وآذادسازی این سهام به گفته مسئولان هنوز اقساط وصول شده در این طرح به حد نصاب نرسیده است ضمن آنکه رییس سازمان خصوصی سازی در روزهای اخیر از ارایه طرحی جدید برای آزادسازی سهام عدالت خبر داده و اظهار داشت: این طرح نسبت به طرح قبلی از ایرادات کمتری برخوردار است و شاید بدون نیاز به قانون آن را اجرایی کنیم.

میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی در جمع خبرنگاران در مورد آزادسازی سهام عدالت، افزود: قرار است این طرح قبل از ماه مبارک رمضان و یا نیمه اول آن به دولت ارایه شود اگر نیاز به قانون بود لایحه آن فوراً تهیه شود و در سه ماهه سوم امسال فاز اول آزادسازی قیمت سهام عدالت اجرا خواهد شد و خبرهای خوشحال‌کننده‌ای تا حدود 4 ماه آینده برای سهام عدالت از راه می‌رسد.

وی با بیان اینکه، کلیات و جزییات این طرح پس از ارایه آن به دولت اعلام خواهد شد، تصریح کرد: هرچند قرار است به میزان اقساط پرداخت شده سهام آزاد شود اما براساس پیش بینی این طرح می توان با بهره گیری از روش هایی اقساط این سهام را از محل دیگری نیز تامین و سهام بیشتری را آزاد کرد.
 
پوری حسینی با اشاره به طرح قبلی آزادسازی سهام عدالت، اضافه کرد: در طرح قبلی عبارتی به لایحه بودجه اضافه شد اما مجلس شورای اسلامی آن عبارت را حذف کرد و خواستار دریافت لایحه ای جداگانه در این زمینه شد.
 
وی ادامه داد: سهام عدالت پرتفوی 100 هزار میلیارد تومانی دارد و در مقایسه با درآمد عمومی 150 هزار میلیارد تومانی می توان گفت که 60 درصد درآمد عمومی کشور را در سال 92 و نصف این رقم را در سال 93 دارا است.
 
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: سود تخصیصی سهام عدالت تا پایان سال 92 حدود 14 هزار میلیارد تومان بوده که تا کنون کمتر از 10هزار میلیارد تومان آن به خزانه واریز شده و مابقی صرف افزایش سرمایه شده اما باید 44 هزار میلیارد تومان برای بدهی سهامداران سهام عدالت دریافت می شد که کمتر از 30 درصد دریافت شده و با این منوال امیدی برای دریافت طلب دولت در دو سال آینده وجود ندارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار