اعتراف تلخ غربی‌ها در مورد سوریه؛

کدام جنایات تروریست‌ها وضعیت را در سوریه به مرز هشدار رساند؟ / اروپا بیشتر از سوریه در خطر / روند دیپلماتیک تنها راه برون رفت از بحران در سوریه

مردم سوریه باید فرصتی برای تعیین سرنوشت خود به دست خودشان داشته باشند. اگر دولت آینده سوریه، توسط ائتلافی از همه گروه‌های سیاسی، قومی و مذهبی تشکیل شود این به ثبات در منطقه کمک خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران گروه بین‌المللی بحران مقاله‌ای را در رابطه با بحران سوریه و چشم‌انداز این بحران منتشر کرده‌ است.

در این مقاله می‌خوانید: جان کری، وزیر خارجه آمریکا در دیدار اخیر خود با "اخضر ابراهیمی"، نماینده سابق سازمان ملل در امور سوریه در مورد حمص ابراز نگرانی کرد.



بر اساس این گزارش پیش بینی کری این بود که حمص بعد از اینکه به دست ارتش سوریه بیافتد باید شرایط مانند قبل ادامه پیدا کند. او از تمام گروه‌های ذینفع در سوریه خواست تا به منظور رسیدن به یک توافق برای آتش بس بین مخالفان و دولت همکاری کنند.

این گزارش ادامه می‌دهد، سازمان‌های بین المللی، پس از برگزاری چندین نشست با عنوان دوستان سوریه(در اصل دشمنان سوریه) و کنفرانس صلح سوریه در سال گذشته و مذاکرات ژنو II، به طور جدی در مورد اخیر (رسیدن به یک توافق جامع که منافع تمام گروه‌ها را تامین کند-توافق اخیر حمص) درگیر شدند.

بر اساس این گزارش توافقی که به امضای "آتش بس حمص" بین گروه‌های تروریستی و دولت منجر شد به کاهش وضعیت متشنج در شهرستان‌ها، و بخش‌هایی که از  کمبود غذا و دارو رنج می‌‌بردند منجر شد چرا که آن‌ها توسط نیروهای تروریستی برای بیش از دو سال به دام افتاده بودند.



این گزارش می‌افزاید عملکرد اپوزیسیون سوریه در سه سال گذشته بر نیاز به سازما‌ن‌های بین المللی برای رسیدن به صلح در کشور تاکید کرده است. اعمال خشونت افراطی‌های این گروه‌ها از قبیل قطع عضو  قربانیان مرده، استخدام سربازان نوجوان و دیگر موارد نقض حقوق بشر باعث شده وضعیت در سوریه به مرز هشدار برسد.



بر همین اساس گروه‌های تروریستی مخالف دولت در ابتدا با هدف سرنگونی بشار اسد به میدان آمدند، اما در برابر مقاصد اولیه خود و بر خلاف شعارهای اولیه‌شان شعار بنیادگرایی و تکرار جنگ‌های صلیبی سر دادند. ربودن راهبه‌ها، تخریب اماکن تاریخی مسیحیان مانند مقبره‌ها و تمثال حضرت مسیح(ع) و حمله به شهرهای مسیحی نشین مانند "مالولا" موجبات حیرت ناظرین را فراهم آورده است و این سوال که آیا هدف واقعی اینان هنوز هم سرنگونی اسد است؟

بر اساس این گزارش؛ سوریه که از سوی برخی از تحلیلگران سیاسی به عنوان دروازه ورود به اروپا در نظر گرفته شده، با بحران و جنگ داخلی مواجه است. هیچ یک از طرفین این جنگ حاضر به کوتاه آمدن از مواضع خود نیست.

از زاویه‌ای دیگر  اهمیت دیگر سوریه برای اروپا حضور گروه‌های اسلامی بنیادگرا در مرزهای مشترکیست که  با اروپا دارد. برخی از اعضای این گروه‌ها اتباع کشورهای اروپایی مانند آلمان، اتریش و هلند هستند که تحت عنوان جهادگران با سربازان سوریه مبارزه می‌کنند. آن‌ها می‌توانند امنیت اروپا را حتی بیشتر از دولت کنونی سوریه تهدید کنند.



این گزارش ادامه می‌دهد مورد حمص(توافق صورت گرفته اخیر)، اساسی را برای سازمان‌های بین‌المللی فراهم می‌کند تا موقعیت معارضین را در سوریه بهم نزدیک کند. به طوری که می‌توان آن را مثالی برای آغاز روند دموکراتیک در این کشور قلمداد کرد.

اتحادیه اروپا باید بازیگران اصلی سوریه را مورد بازخواست قرار دهد
برای بهبود روند اصلاحات در سوریه می‌توان با دولت در مورد قانون اساسی مذاکره کرد و به توافق رسید و از طرفی می‌توان به گروه‌های تروریستی فشار آورد. برای رسیدن به صلح و آرامش در سوریه اقدامات مشخص و موثری نظیر روندی که منجر به پذیرش توافق‌نامه حمص شد نیاز است که از سوی طرف‌های درگیر اتخاذ گردد. اتحادیه اروپا باید عربستان سعودی، قطر و ترکیه را که نقش عمده‌ای در نشست‌های دوستان سوریه(دشمنان سوریه) و کنفرانس ژنو II بازی می‌کنند را به دلیل تقسیم کردن سوریه به بخش‌های جداگانه قومیتی مورد بازخواست قرار دهد. در عوض، آن‌ها باید راه حل سیاسی و دیالوگ را در مذاکرات بین مخالفان سوریه و دولت جا بیاندازند.

طبق این گزارش ادامه بحران حضور گروه‌های تروریستی در سوریه و گسترش بنیادگرایی مطابق با منافع اتحادیه اروپا نیست. این عامل مشکلات بسیار زیادی در درازمدت برای منافع اتحادیه اروپا در خاورمیانه و شرق مدیترانه ایجاد می‌کند. نزدیکی مرزهای سوریه به اتحادیه اروپا باعث می‌شود اروپایی‌ها خطر این گروه‌ها را نزدیکتر از قبل به خود احساس کنند.

نگرانی واقعی در مورد تاکید گروه‍‌های تکفیری به  استخدام شبه نظامیان از اروپا و در مورد بازگشت دوباره اعضای وابسته آن‌ها به کشورشان وجود دارد و این یک نگرانی برای صلح و ثبات در اروپا است.



اروپایی‌ها نزد خود می‌گویند ما نباید تجربه لندن و حادثه مترو را فراموش کنیم. مسیحیان در خاورمیانه تنها به شرط زندگی در حکومت‌های غیر افراط گرا می‌توانند از زندگی لذت ببرند.

این گزارش می‌افزاید تمام گروه‌های ذینفع و دولت‌های درگیر در بحران سوریه، به ویژه ترکیه باید تضمین کنند که قتل عام مسیحیان نباید هرگز تکرار شود. منافع اروپا از نمایش مغرضانه برخی از کشورهای خاورمیانه متفاوت است. درگیری‌های مذهبی نباید برای زندگی مسیحیان در شمال و شرق مدیترانه مزاحمت ایجاد کند. اگر چه برخی از رهبران منطقه‌ای ممکن است به دنبال انتقام شخصی و یا درگیری‌های محلی در منطقه باشند.

در نهایت تهیه کنندگان این گزارش بر این عقیده‌اند که، روند دموکراتیک، انتخابات، گفت و گو، و دینامیک‌های اینچنینی(مشابه) می‌تواند به خونریزی در سوریه پایان بدهد و از تثبیت بیشتر اسلامگرایان رادیکال و خشونت آمیز جلوگیری کند. مردم سوریه باید فرصتی برای تعیین آینده خود به دست خودشان داشته باشند. اگر دولت آینده سوریه، توسط ائتلافی از همه گروه‌های سیاسی، قومی و مذهبی تشکیل شود این به ثبات در منطقه کمک خواهد کرد و دولت آینده سوریه باید حداکثر تلاش خود را برای دستیابی به اصلاحات و رفتار برابر با همه مردم سوریه انجام دهد و  سازمان‌های بین المللی به طور کلی و به ویژه و علی الخصوص اتحادیه اروپا نقش بسیار مهمی در تحقق یک فرآیند دموکراتیک در سوریه بازی کند. اکثر سیاستمداران اروپایی، بر این باورند راه حل موضوع سوریه با استفاده از یک فرآیند دموکراتیک محقق خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار