وزير امور خارجه کشورمان گفت: جمهوري اسلامي ايران اجازه نخواهد داد که نسخه‌اي از خارج براي مردم سوريه پيچيده و بر آنها تحميل شود.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران علي اکبر صالحي وزير امور خارجه کشورمان در کنفرانس مطبوعاتي با ه عدنان‌منصور همتاي لبناني‌اش با اشاره به روابط گسترده ميان ايران و لبنان گفت: روابط ايران و لبنان روابط ديرينه‌اي بوده و در بعد سياسي در بهترين شرايط قرار دارد.

وي ادامه داد: در صحنه سياسي و ديگر مسائل همواره با اين کشور موافقت نامه‌هايي امضا شده و ما سعي داريم هرچه سريعتر اين موافقتنامه‌ها را عملي کنيم.

صالحي تصريح کرد: قول عملي شدن اين توافقنامه‌ها از سوي وزير خارجه اين کشور و بنده داده شده تا بتوانيم مواضع پيش رو را عملي کنيم.

وزير امور خارجه کشورمان اظهار داشت: ما بسيار خرسنديم که رفت و آمدها بين اين دو کشور تسهيل شده و جمع کثيري از هموطنان ما به لبنان سفر مي‌کنند چراکه بحث ويزا و صدور آن آسان شده است.

وي ادامه داد: نزديکي در روابط دو کشور ايران و لبنان زمينه ساز تقويت روابط در تمام مسائل خواهد بود.

وزير امور خارجه کشورمان با بیان اینکه با عدنان منصور راجع به مسائل مختلف منطقه از جمله سوريه به تفصيل صحبت کرديم، گفت: در اين گفتگو هر دو طرف اظهار اميدواري کردند که هرچه زودتر راهکار و قدمي سازنده در ارتباط با سوريه و تحولات کشورهاي منطقه برداشته شود تا شاهد برقراري صلح و ثبات در منطقه باشيم و جلوي کشتار مردم بي گناه گرفته شود.

صالحي ادامه داد: هر روز بخشي از سوريه توسط مزدوران خارجي و تروريست‌های مسلح مورد حمله قرار مي‌گيرد که اگر اين روند ادامه پيدا کند بحران در اين کشور ادامه خواهد يافت.

وزير امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه هر روز شاهد خرابي‌هاي بيشتري در کشور سوريه هستيم، اظهارداشت: در گفتگوي ميان من و وزير خارجه لبنان بر روي تمام اين موضوعات تمرکز شد و ما همواره خواهان اين هستيم که اين گفتگوها و ملاقات‌ها براي حل بحران‌ها در منطقه ادامه يابد.

وي بیان داشت: اميدوارم در آينده‌اي نزديک ما هم بتوانيم به لبنان سفر کنيم و پاسخ حضور وزير خارجه اين کشور را به خوبي بازپس دهيم.

عدنان منصور وزير امور خارجه لبنان نیز در این کنفرانس مطبوعاتي در مورد جنايت‌هايي که در سوريه رقم مي‌خورد و همچنين برگزاري کنفرانس ژنو2 گفت: قوانين بين المللي در سوریه نقض می‌شود و هيچ کشوري اين را نمي‌پذيرد.

وي ادامه داد: ما قوانین حقوق بشر منطقه خودمان را به خوبی می‌دانیم، ما در منطقه‌اي زندگي مي‌کنيم که اديان و طوايف و فرهنگ‌هاي مختلف در کنار يکديگر در حال فعاليت هستند بنابراين همواره خواستار اين بوديم که بافت اجتماعي اين منطقه حفاظت شود.

وزیر امور خارجه لبنان با بیان اینکه کشور لبنان نمونه زنده از هم زيستي اديان مختلف است، خاطرنشان کرد: از قرن‌ها پيش همواره همه اديان به يکديگر احترام مي‌گذاشتند اما امروز شاهد مسئله‌اي دردناک در سوريه هستيم.

عدنان منصور اظهار داشت: موج خشونت که توسط تکفيري‌ها در سوريه رقم مي‌خورد در صورت تداوم قطعا به ديگر کشورهاي منطقه نيز سرايت خواهد کرد و اين مسئله‌اي بسيار ترسناک است.

وزير امور خارجه لبنان اظهار داشت: ما مخالف کشتار و رفتارهاي خشونت آميز در سوريه هستيم.

در ادامه این کنفرانس مطبوعاتی وزير امور خارجه کشورمان در مورد برگزاري کنفرانس ژنو دو و دعوت از ايران گفت: هنوز تصميم نهايي براي برگزاري اين کنفرانس گرفته نشده و اجماع نهايي حاصل نشده است بنابراين ما مطمئن نيستيم چنين کنفرانسي برگزار خواهد شد يا نه اما اظهار نظرهاي صورت گرفته مبني براين است که مسئولين کشورهاي ديگر و افراد صاحب نفوذ و داراي حق وتو نظرهايي را ابلاغ کردند و برخي خواهان حضور ايران در اين کنفرانس هستند.

رئيس دستگاه ديپلماسي کشورمان تاکيد کرد: برخي از کشورها از طريق رابطه و غير مستقيم اطلاع دادند که علاقمند به حضور ايران در اجلاس ژنو 2 هستند.

صالحي تصریح کرد: حضور کشورهاي نقش آفرين در منطقه در راستاي حل بحران سوريه در کنفرانس ژنو2 منجر به ارائه روشي مناسب براي حل بحران اين کشور خواهد شد.

وي خاطر نشان کرد: اگر اين نشست انجام شود و قرار باشد که ايران نيز حضور يابد قطعا ما حضور خواهيم يافت.

رئيس دستگاه ديپلماسي تصريح کرد: جمهوري اسلامي ايران اجازه نخواهد داد که نسخه اي از خارج براي مردم سوريه پيچيده و بر آنها تحميل شود.

صالحي افزود: ما اميدواريم کشورهاي مختلف منطقه و صاحب نفوذ جمع شده و راه حلي صوري را تنظيم کنند تا خود مردم اين کشور تصميم گير نهايي براي آينده خود باشند بنابراين اين تصميم قطعي ماست.

عدنان منصور در ادامه اظهار داشت: ما اعلام مي‌کنيم قطعا چيزي که در سوريه توسط دخالت‌هاي خارجي رخ مي‌دهد عکس العمل خواهد داشت و پيامدهاي حوادث ناگوار در اين کشور تاثيرات جدي بر ديگر کشورهاي منطقه خواهد گذاشت.

وي ادامه داد: لبنان از همان اول در قبال بحران سوريه موضع ثابتي را اتخاذ کرده و ما سعي داريم که پيامدهاي منفي اين درگيري امنيت و ثبات منطقه را برهم نزند چراکه امنيت و ثبات سوريه براي ما مهم است.

عدنان منصور تصريح کرد: ادامه ارسال سلاح به معارضان سوری قطعا ادامه خشونت‌ها را در پي خواهد داشت و تداوم اين نا آرامي ها ويراني منطقه را رقم خواهد زد.

وي افزود: موضع ما واضح و روشن است و ما همواره خواهان آرامش براي ملت و کشور سوريه هستيم و بايد ارسال سلاح به اين کشور متوقف شود.

وزير امور خارجه لبنان اظهار داشت: ما همواره براي پاسداري از مرزها تلاش مي‌کنيم و ارتش لبنان همواره سعي کرده از رخنه مداخله گران خارجي جلوگيري کند چراکه ما مي‌خواهيم لبنان محل ورود اين گونه عناصر نباشد.

عدنان منصور تاکيد کرد: ما نمي‌توانيم بگوييم که به صورت صد درصد مرزها را کنترل کرديم و تلاش مي‌کنيم که اين کشور محل عبور يا مکاني براي عناصر مداخله گر نباشد.

وی تاکيد کرد: جمهوري اسلامي ايران از زمان تاسيس و بعد از انقلاب اسلامي هميشه در کنار حق و عدالت در مقابل ساير کشورها در اين جهان بوده و لبنان نيز سهمي از اين نگاه خوب از سوي ايران داشته است.  
 
عدنان‌منصور افزود: هنگامي که لبنان به خاطر تجاوزات رژيم غاصب صهيونيستي مورد حمله واقع شد ايران هميشه در کنار لبنان بود و در مقابل تجاوز و دشمني‌هاي اسرائيل در کنار کشور لبنان ايستادگي کرد خواه اين کمک‌ها سياسي و ديپلماسي بود.
 
وزير امور خارجه لبنان با اشاره به موافقتنامه‌هاي ميان جمهوري اسلامي ايران و لبنان تصريح کرد: ميان کشورهاي ما موفقيت‌هاي زيادي وجود داشته و روابط سياسي دوستانه اين دو کشور بسيار قوي است؛ از سال 1979 تا به حال 27 موافقتنامه ميان اين دو کشور وجود داشته که موجبات بالاتر بردن روابط را فراهم نموده است.  
 
عدنان منصور ادامه داد: آرامش و امنيت منطقه جزئي جدانشدني از اين منطقه بوده و اگر به يکي از کشورهاي اين منطقه ضرر وارد شود به کل منطقه آسيب مي‌رسد، نمونه بارز آن کشور سوريه است که بخاطر خشونت‌‌هايي که در اين کشور وجود دارد به ساير کشورهاي همسايه آن آسيب وارد مي‌شود، بنابراين ما بايد زمينه را براي حل اين بحران از طريق راه حل سياسي ايجاد کنيم و اين راه حل تنها با مذاکره واز طريق گفتمان دولت با معارضين اين کشور است.  
 
وي افزود: ارسال سلاح به معارضين سوري کمکي به صلح در سوريه و منطقه نمي‌کند ما خواستار اين هستيم که ژنو 2 اجرايي شود و در آن راه حل سياسي براي پايان بخشيدن به راه حل سوريه بيان شود چرا که ارسال سلاح به سوريه خدمتي به روند صلح در اين کشور نمي‌کند بنابراين اميدواريم صلح در اين کشور برقرار شود تا پيامدها و اثرات آن متوقف شود چرا که پيامدهاي منفي که از اين بحران به وجود آمده موجب آوارگي و پناهندگي 5 هزار و 700 نفر و مهاجرت آنها به لبنان شده است، اين در حالي است که اين پناهندگي‌ها نيازهاي زيادي را از جمله مسکن، بهداشت وکمک‌هاي پزشکي براي کشور لبنان بوجود آورده است.  
 
عدنان منصور گفت: از جوامع بين‌المللي خواستاريم تا به ما کمک کند که بحران سوريه را پشت سرگذاريم.
 
وزير امور خارجه لبنان تاکيد کرد: بنده مي‌توانم بگويم که ما در کنار ايران و خواستار توقف خونريزي و خشونت در سوريه هستيم و به اجراي موافقتنامه‌هايي که در خصوص حل بحران سوريه ميان دو کشور است پايبنديم. 

وزیر امور خارجه لبنان تصریح کرد: ما معتقدیم که رژیم سوریه به نمایندگی بشار اسد باید با گروه معارض مذاکره داشته باشد. اگر غیر از این باشد و یکی از این دو گروه حضور نداشته باشد نمی‌توان نتیجه‌ای را به دست آورد، بنابراین باید دو طرف تلاش کنند که بحران سوریه هر چه زودتر پایان یابد، کسانی که مخالف گفتمان هستند با رد آن به جایی نمیرسند، همچنین ادامه کشمکش و ارسال سلاح به معارضین صلح را به دنبال نخواهد داشت. این در حالیست که این امر تنها بحران را افزایش می‌دهد.

وی افزود: اگر بخواهیم خشونت و کشمکش را در سوریه متوقف کنیم باید دو طرف پای میز مذاکره بنشینند.

صالحی تأکید کرد: ما همواره از کشور سوریه حمایت می‌کنیم، همچنین مواضع ما نسبت به این کشور مشخص است، ما همیشه تأکید کردیم که ملت سوریه باید از آزادی برخوردار بوده و دولت پاسخ دهنده به خواسته‌های قانونی مردم سوریه باشد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با دخالت بیگانگان در سوریه مخالف بوده و آن را رد می‌کنیم چرا که هر کشوری برای خود تصمیم‌گیری کند از اصولی است که تمامی کشورها به آن پایبندند.

صالحی تأکید کرد: ما چیزی را مخفی نمی‌کنیم و همیشه از سوریه حمایت می‌کنیم، این حمایت‌ها هم مسایل اقتصادی و مسایل سیاسی است چرا که زیربناهای این کشور ویران شده است، لذا ملت ایران به ملت سوریه کمک می‌کند تا زندگی روزمره در سوریه ادامه پیدا کند.

وی تصریح کرد: حزب الله نیز از خود دفاع می‌کند و نیازی ندارد که کسی به آنها کمک کند.

وزیر امور خارجه لبنان تصریح کرد: دولت لبنان تلاش می‌کند تا نیروهای خود را برای امنیت و پاسداری از وحدت ملی دنبال کند که در این راستا برای جلوگیری از تجاوزات بیگانگان از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند.

صالحی در پاسخ به این سوال که نظر شما در خصوص برگزاری نشست دوستان سوری که در قطر برگزار شد گفت: هر نشستی که در جهت حل بحران سوریه بوده به گونه‌ای که منافع ملی سوریه در آن لحاظ شده باشد و به دور از راه‌حلهای تحمیلی باشد جمهوری اسلامی ایران با این نشست‌ها موافق است، این در حالیست که در دو سال گذشته معارضین کشتارهای بی‌رحمانه‌ای در سوریه داشتند و این کشور را از لحاظ زیربنایی متحمل خسارت‌های فراوانی کرده‌اند، لذا ما با برگزاری کنفرانس‌هایی که معارض با ملت سوریه باشد مخالفیم.

صالحی تأکید کرد: بنده در حیرتم که وقتی غرب از حقوق بشر صحبت می‌کند به اینجا که می‌رسد از آدمخوارها می‌خواهد که در سوریه تجاوز و پیشروی داشته باشند.

وی افزود: غرب به اعتبار اینکه از منطق قدرت پیروی می‌کند هر چیزی را مجاز می‌داند و هر حقی را باطل و هر باطلی را حق می‌داند و در این راستا با کمک رسانه‌های بین المللی کار خود را توجیه می‌کند.

صالحی تأکید کرد: هیچ گونه توجیهی برای مزدوران سوری وجود ندارد.

اقداماتی که غرب انجام می‌دهد در جهت منافع سوریه نخواهد بود و این تنها یک جنگ جهانی علیه آنان است که برخی از کشورهای منطقه و غربی دست به دست هم دادند و علیه سوریه بسیج شده‌اند.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: مردم سوریه با حمایت‌هایی که از نظام خود دارند و علیرغم فشارهایی که علیه آنان است به مقابله با دشمنان می‌پردازند و این در حالیست که اگر مردم پشتیبان دولت خود باشند هیچ قدرتی نمی‌تواند مردم آن کشور را به تسلیم وادار کند، بنابراین بهتر است هر چه زودتر غربی‌ها سر عقل بیایند تا این بحران از کنترل خارج نشود و همچنین وضعیت بد را بدتر نکنند و دولت سوریه به دنبال آرامش و صلح برای مردم سوریه باشند که این مهم تنها با کمک مردم و ارتش سوریه تحقق خواهد یافت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار