پس از ديدار با ابراهيمي در لندن؛

جان كري: اسد مشروعيت خود را از دست داده است

وزير امورخارجه آمريكا در سخناني از سفر قريب الوقوع اخضر ابراهيمي نماينده ويژه سازمان ملل در سوريه به منطقه خبر داد وبه انتقاد از نظام سوريه پرداخت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از العربيه:"جان كري" روز دوشنبه پس از ديدار با "اخضر ابراهيمي" در كنفرانسي خبري اظهار داشت:" امروز مايه افتخار است براي ما که در منزل سفير آمريکا در لندن ، ميزبان اخضر ابراهيمي باشيم. ما گفتگوهاي مهمي درباره فوريت انعقاد کنفرانس ژنو انجام داديم تا تلاش کنيم براي سوريه جديد به صلح برسيم. ما درباره همه ابعاد بحران جاري در سوريه گفتگو کرديم. نماينده ويژه سازمان ملل متحد يعني اخضر ابراهيمي و بنده اتفاق نظر داريم که هيچ راه حل نظامي در سوريه وجود ندارد. ما معتقديم که ضروري است تا تاريخي براي اين کنفرانس تعيين شود و در اين کنفرانس براي حرکت به منظور ايجاد سوريه جديد تلاش شود. از نظر من، ما معتقديم که بشار اسد رئيس جمهور سوريه مشروعيت لازم را براي اينکه عاملي انسجام بخش باشد و افراد مختلف را در کنار هم قرار بدهد، از  دست داده است. کاملا روشن است که همسو با اجراي مفاد کنفرانس ژنو-1 که تنها علت تشکيل کنفرانس ژنو-2 نيز همين است، بايد دولتي انتقالي در سوريه تشکيل شود. بايد نهاد جديد حاکميتي در سوريه شکل بگيرد تا صلح احتمالي در اين کشور برقرار شود. انجام دادن اين کار مستلزم آن است که همه طرفهاي درگير با حسن نيت در کنار هم جمع شوند. نماينده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب در آينده اي نزديک به منطقه سفر مي کند. وي در اين سفر با مقامات همه کشورهاي مرتبط و طرفهاي مرتبط ديدار خواهد کرد. وي به تلاشهايش براي فرايند کنفرانس ژنو-2 ادامه خواهد داد."

کري در ادامه گفت: آمريکا و روسيه براساس رايزني هايي که داشته اند، به شدت مصمم هستند به سرعت تاريخي براي حرکت در مسير آينده مشخص کنند تا کنفرانسي فراگير تشکيل شود و بهترين فرصت را براي پايان دادن به خشونت در سوريه بوجود بياورد، سوريه اي جديد را نويد بخشد و به فاجعه انساني در سوريه بپردازد که روز به روز بدتر مي شود و در نهايت ، راهي براي استقرار صلح و ثبات پيدا شود و اين هدف نه تنها براي سوريه بلکه براي کل منطقه باشد. ما از تلاشهاي نماينده ويژه (اخضر ابراهيمي) بسيار قدرداني مي کنيم. او بسيار متعهد و سختکوش است. گروه او نيز تلاشهاي بسياري انجام داده است. ما معتقديم در وضعي قرار گرفته ايم که مي توانيم کارها را شروع کنيم. البته اين کار مستلزم حسن نيت همه طرفها است. ما به تلاشهايمان در اين زمينه ادامه خواهيم داد.

اخضر ابراهيمي نيز در اين کنفرانس خبري گفت: من از اينکه اين فرصت به بنده داده شد تا ديدگاههاي وزير امورخارجه آمريکا را بويژه پس از رايزني هايش با مقامات روسيه بشنوم بسيار سپاسگزارم. ما در گفتگوهاي سه جانبه بين مقامات آمريکا و روسيه و نمايندگي ويژه درباره سوريه حضور داريم. ما صددرصد موافق هستيم که هيچ راه حل نظامي براي سوريه وجود ندارد. اگر همه طرفها دور هم جمع شوند و گفتگو کنند مي توانند به راه حلي سياسي براي سوريه دست پيدا کرد. دبير کل سازمان ملل متحد و خود من تاکيد داريم بايد کنفرانس ژنو-2 براي اجراي مفاد کنفرانس ژنو-1 برگزار شود. بايد اين کنفرانس در ماه نوامبر برگزار شود. بايد به سرعت تاريخي دقيق براي اين کنفرانس تعيين شود. ما انتظار داريم همه کساني که مي توانند به مردم سوريه براي حل مشکلاتشان کمک کنند فعال شوند و در کنفرانس ژنو-2 شرکت کنند. سوريها بايد خودشان در اين کنفرانس حضوري مناسب داشته باشند. من بلافاصله پس از عيد (قربان) به منطقه سفر مي کنم تا با مقامات کشورهاي مختلف منطقه ديدار کنم تا ديدگاههاي آنها را بشنوم و ببينيم ديدگاههاي آنها چيست و آنها چگونه مي توانند به کنفرانس ژنو کمک کنند تا براي مردم سوريه و براي منطقه و براي کل جهان، کنفرانسي موفقيت آميز باشد.

انتهاي پيام/

برچسب ها: اخضر ، ابراهیمی ، سفر ، منطقه ، کری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار