گلوبال ریسرچ در گزارشی نوشت: با توجه به افشای اسناد محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا، انتشار موضوعات جدیدی درباره رسوایی‌های جاسوسی این کشور همواره در صدر اخبار جهان قرار دارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران پایگاه اینترنتی گلوبال ریسرچ در گزارشی با عنوان " اسناد جدیدی از پرونده شکنجه در  سازمان جاسوسی امریکا سیا" نوشت:با توجه به افشای اسناد محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا، انتشار موضوعات جدیدی درباره رسوایی‌های جاسوسی این کشور همواره در صدر اخبار جهان قرار دارد.

در اوایل آوریل، کمیته امنیتی سنای آمریکا  با انتشار گزارش 6600 صفحه‌ای فعالیت‌های جاسوسی و شکنجه علیه "مظنونان تروریست" از سوی آژانس امنیت ملی این کشور در زمان جرج دبلیو بوش رئیس جمهور سابق موافقت کرد.

از کل گزارش 6600 صفحه‌ای فقط خلاصه‌ای از480 صفحه از اقدامات  مربوط به  بازجویی، بازداشت، استرداد ، اذیت و آزار و شکنجه بیش از 100 بازداشتی در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) منتشر شد.

این درحالی  است که این خلاصه گزارش هم باید پس از ارزیابی مقامات سازمان سیا و اظهارات آنان در باره چگونگی انتشار اسناد طبقه بندی منتشر شود که البته چنین رویه‌ای ماهها به طول خواهد انجامید.

دایانا فینستین ، سناتور دموکرات کالیفرنیا گفت" اینگونه گزارش‌ها  جزئیات چگونگی بازداشت، بازجویی و رفتار مقامات سیا با بازداشت شدگان و همچنین صحت اظهارات سازمان سیا به کاخ سفید ، وزارت دادگستری ، کنگره و دیگر مراجع حقوقی را در بردارد.وی نتایج بررسی بازداشت شدگان توسط نیروهای امنیتی آمریکا را بسیار " شگفت اور" خواند و اینگونه گزارش‌ها را "ضربه به ارزش‌های آمریکا" توصیف کرد.

خلاصه گزارش اخیر از پرونده شکنجه‌های گسترده  عوامل اطلاعاتی و امنیتی آمریکا،  اقدامات پلیسی فراوان شامل شکنجه، بازداشت‌های غیر قانونی، آدم ربائی و استرداد زندانیان مظنون به  کشورهای متحد و شریک کاخ سفید را محکوم می‌کند.

با توجه به ناتوانی راهبردهای امنیتی دوران ریاست جمهوری جرج بوش در  برخورد با تروریسم اکنون با توجه به نتایج اینگونه گزارش‌های محرمانه می‌توان دریافت اهرم‌ها و ابزارهای امنیتی آمریکا در بازجویی از افراد بازداشت شده آنچنان موفق نبوده است.

از اینرو، با نگاهی گذرا به جنگ‌های افغانستان و عراق می‌توان تاکید کرد گزارش سنای آمریکا از سویی به بی‌رحمی و قساوت نیروهای امنیتی و از سوی دیگر  به ناتوانی و شکست آژانس‌های جاسوسی این کشور در مبارزه با تروریسم اشاره می‌کند.

فینستین همچنین سازمان سیا را به حذف محرمانه اسناد طبقه بندی شده از سامانه‌های رایانه‌ای متهم کرد که گروه تحقیق کنگره قرار بود با استفاده از اینگونه اسناد رایانه‌ای درباره  شکنجه بررسی کنند.

رئیس کمیته سنای آمریکا در ادامه انتقادات خود علیه مقامات سیا هشدار داد حذف اسناد و مدارک طبقه بندی شده توسط سیا اساسا نقض اصول قانون اساسی و همچنین چهارمین متمم دستور اجرایی رئیس جمهور است که به موجب آن سیا از دخالت در امور داخلی و اقدامات نظارتی ممنوع شده است.

مک کین، سناتور جمهوریخواه به نقل از مقامات سیا مبنی بر اینکه از همه امکانات و شگردها برای بازجویی از مظنونان باید استفاده شود به کاربرد" شکنجه غرق مصنوعی " اشاره کرد و چنین اقدامی را " غیر اخلاقی" توصیف کرد.

در این روش فرد بازداشت شده و مظنون با لباس زیر آب فرو برده می‌شود و یا آب روی بدن وی ریخته می‌شود در حالی که وی با دهان بسته احساس می‌کند در اعماق آب در حال خفه شدن است. شکنجه‌گران معتقدند با استفاده از این روش فرد بازداشت شده دچار تهوع می‌شود و این احساس می‌تواند وی را وادار کند که هر چه زودتر با نیروهای امنیتی همکاری و اقرار کند و اگرچه برخی اوقات چنین عملی سبب مرگ وی می شود.

این سناتور جمهوریخواه خاطر نشان کرد مقامات آمریکا در خلال جنگ جهانی دوم شماری از سربازان ژاپنی را به استفاده از "شکنجه از طریق غرق مصنوعی " متهم کرده بودند.این روش های شکنجه علیه مظنونان به عملیات تروریستی سبب شده است نیروهای امنیتی ارزش های اقدامات امنیتی را کمرنگ کنند.

با توجه به اعتراضات و انتقادات از فعالیت‌های سیا در آمریکا، یکی از مقامات دولت آمریکا پس از شنیدن گزارش سنا مدعی شد با توجه به اینکه  مقامات سیا بارها برنامه شکنجه را برای مسئولان وزارت دادگستری و در نهایت برای نمایندگان کنگره تشریح کرده‌اند اکنون می‌توان دریافت اینگونه اقدامات پلیسی و امنیتی جان هزاران نفر از شهروندان این کشور را نجات داده است. اما در پاسخ به این پرسش که براستی  آیا اینگونه ادعاها واقعیت دارد باید گفت: "هرگز".

تنها یکی از مظنونان به اقدامات  تروریستی به نام ابو زبیده که در سال 2002 در پاکستان ازسوی عوامل سیا بازداشت شد 83 مرتبه  با شیوه غرق مصنوعی شکنجه شده است در حالی که به گفته یکی دیگر از مقامات امنیتی آمریکا در گفتگو با واشنگتن پست، تقریبا همه اطلاعات مهم و امنیتی را یکی دیگر از عوامل پلیس فدرال آمریکا به نام "علی صوفان" در بیمارستانی در پاکستان از ابوزبیده گرفته بود.

بیان اینگونه نمونه‌ها بدان معنی است که عوامل سیا خیلی واضح و آشکار افراد را شکنجه می‌کردند و در ارائه توجیه برای اینگونه اعمال ضد انسانی به دروغ متوسل می‌شدند.

عمار البلوچی یکی دیگر از مظنونانی است که نیروهای سیا وی را در پاکستان بازداشت و به یکی از زندان‌های محل نگهداری زندانیان ویژه موسوم به " سایت‌های سیاه" در کابل پایتخت افغانستان منتقل کردند.

شکنجه‌گران سیا برای گرفتن اعتراف پس از اینکه وی را در تشت پر از یخ قرار می‌دادند تلاش می‌کردند سر وی را زیر یخ‌ها نگه دارند تا زمانی که احساس خفگی به البلوچی دست می‌داد. مقامات آمریکایی تاکید کردند شکنجه گران و آدم ربایان بارها وی را با چوب و چماق مورد ضرب و شتم قرار دادند و سر او را به دیوار می‌کوبیدند.

یکی دیگر از نکات تعجب برانگیز درباره روش‌ها و شگردهای شکنجه در سیا این بود که ماموران سیا 119 مرد را ربودند و  به سایت‌های سیاه فرستادند.

گزارش سنای آمریکا همچنین شماری از مقامات ارشد سیا را به  دروغ گویی متهم کرد.

براساس اینگونه گزارش‌ها، مقامات امنیتی آمریکا ضمن جلوگیری از دسترسی شماری از روزنامه نگاران بین المللی به اینگونه اخبار تلاش می‌کردند، روند انتشار اسرار محرمانه  مربوط به شکنجه را مختل کنند.

افزون برآن ارمیت سینگ، از اعضای " گروه ابتکار عمل برای عدالت " به شگردهای شکنجه در سازمان اطلاعات مرکزی امریکا می پردازد.وی در بررسی این فعالیت‌ها از همکاری 45 کشور با شبکه شکنجه در آمریکا خبر می دهد. وی معتقد است برنامه های امنیتی سیا بدون همکاری و دخالت دیگر کشورها تا حدودی غیر ممکن بنظر می‌رسد.

بدیهی است  سیا تاریخچه درازی در شکنجه و همچنین کودتاهای نظامی، ترور، حملات نظامی، بمب گذاری و ایجاد بی ثباتی در نقاط مختلف جهان دارد.اینگونه عملیات نظامی و بمب گذاری‌ها تاکنون دهها هزار قربانی در نیمکره جنوبی زمین بر جا گذاشته است.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار