"مئیر داگان" رئیس سابق موساد با اشاره به اینکه توافق بین غرب و ایران برای اسرائیل خطرناک است، پیامدهای این توافق را با "مئیر لیتواک" کارشناس مسائل سیاسی در گردهمایی ویژه ای که نهم مه در دانشگاه تل آویو برگزار شد، بررسی کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران پایگاه اینترنتی اسرائیل دیفنس، "مئیر داگان" در پاسخ به این سوال که چه عاملی آمریکایی‌ها را به سمت توافق با ایران سوق داد، مدعی شد به نظر او این توافق حاصل تهدیدهایی بود که اسرائیل درباره حمله به تاسیسات هسته ای ایران مطرح کرد.

وی گفت: آمریکایی ها به این نتیجه رسیدند که نتیجه شاخ و شانه کشیدن ها در اسرائیل در مواجهه با تهدیدها، نهایتا حمله ای را در پی خواهد داشت که برای منافع آمریکا سرنوشت ساز خواهد بود. آمریکا بیم دارد که اهدافش در منطقه در واکنش به حمله اسرائیل، در معرض خطر قرار گیرد.

وی افزود: به نظر من این برداشت موجب تسریع تصمیم آمریکا برای رسیدن به توافق شده است.

وی مدعی شد متاسفانه زمان نامناسب بود و (امضای توافقنامه) زمانی اتفاق افتاد که تحریم های اقتصادی به ایران ضربه زده بود.

مئیر داگان مدعی شد آمریکایی ها و ایرانی ها سال ها باهم در ارتباط بوده اند. برای مثال ایران و آمریکا منافع متعدد مشترکی باهم در عراق دارند و به شکلی منظم در اینباره باهم در ارتباط هستند. طبق برآورد من، آمریکایی ها به این نتیجه رسیده بودند که باید خطر حمله اسرائیل را با یک توافق با ایران، خنثی کنند.

داگان در مورد توافق موقت گفت: ایرانی ها در حاشیه مذاکرات از این قضیه سودها بردند؛ تحریم‌های وضع شده علیه آنها سست شد و غرب در مقابل هیچ دستاورد ملموسی نداشت. غرب در ابتدا بر مبنای منطق اعتماد سازی رفتار کرد اما ما باید ببینیم قدم بعدی چه خواهد بود.


داگان در ادامه مدعی شد در شرایط بحران که در بازه زمانی یک تا دو سال است، ایرانی‌ها قادر خواهند بود به توانمندی ساخت تسلیحات هسته ای برسند.

وی افزود: توافق با ایران، مشکل آفرین برای اسرائیل است. اسرائیل با یک دو راهی سخت مواجه است. نخست وزیر سیاست همه یا هیچ را اتخاذ کرد و با توجه به این سیاست، اسرائیل اکنون بخشی از روند موجود درباره ایران نیست. من امروز به او توصیه می کنم به جای رد کردن کامل این توافق، ما باید سعی کنیم بهترین نتیجه را از آن اخذ کنیم.

داگان گفت: اسرائیل نگرانی‌های دیگری هم دارد. من فکر می کنم بهترین راه برای بیرون آمدن از این گرفتاری این است که از یک سو با این توافق مخالفت خود را حفظ کنیم و از سوی دیگر نکات لازم را به آن بیفزاییم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار