مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس از صدور نشان ملی جغرافیایی منبت آباده از سوی اداره کل مالکیت صنعتی و اداره ثبت علائم تجاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خبر داد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ مصیب امیری در مورد مزیت‌های دریافت نشان ملی جغرافیایی افزود: نشان جغرافیایی نشانه‌ای است که بر روی کالاهایی که دارای یک منطقه جغرافیایی ویژه بوده و کیفیت و شهرت آن به‌واسطه آن منطقه است به‌کار می‌رود و به طور عام شامل نام و منشأ تولید کالا بوده و نخستین گواهی‌نامه ثبت نشانه ملی جغرافیایی تولیدات صنایع دستی هم‌اکنون به منبت آباده رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس بیان کرد: پایه و اساس هنر منبت سنتی و اصیل ایران از آباده فارس نشأت گرفته و استاد آقاجان نخستین فردی بوده که در این زمینه فعالیت داشته است.

وی از تلاش‌های شرکت تعاونی صنایع دستی مهبد هنر آباده و حمایت‌های شهرداری و شورای اسلامی شهر آباده و همچنین میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان در راستای تحقق این امر تقدیر کرد.

در رشته منبت سنتی که از دیرباز شهرستان آباده را مهد این هنر می‌دانسته‌اند از چوب‌های با بافت ریز و منسجم مانند گردو، گلابی، عناب، نارنج و ... استفاده می‌شود و هنرمند منبت‌کار باید تمام مراحل کار از طراحی و کنده‌کاری تا پرداخت نهایی را خود انجام دهد.

طرح‌های مورد استفاده در منبت سنتی بیشتر طرح‌های گردان ختایی است که به‌وسیله چاقوی منبت یا تیغه بر روی چوب کنده‌کاری می‌شود.

انتهای پیام/ش

برچسب ها: نشان ، ملی ، صنایع دستی ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.