به نظر می رسد همزمان با برگزاری شصتمين اجلاس شورای حمل و نقل ريلی کشورهای مشترک المنافع در هفته های گذشته، مسئولان راه آهن کشورمان برای همکاری‌های مشترک ريلی با کشورهای مشترک المنافع به نتایج خوبی رسیده‌اند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ در سال ۱۳۷۵ و با افتتاح راه آهن مشهد- سرخس در ایران و راه آهن سرخس- تجن در ترکمنستان، راه آهن ایران به شبکه ریلی کشورهای آسیای مرکزی متصل و کاهش هزینه های حمل ونقل و امکان استفاده گسترده‌ تر از بازارهای کشورهای آسیای مرکزی فراهم شد و فصل جدیدی از مبادلات تجاری بین ایران و کشورهای مذکور آغاز شد.

اما از آنجا که هنگام افتتاح خط ریلی مشهد- سرخس- تجن، کشورمان به عضویت شورای حمل ونقل ریلی کشورهای مستقل مشترک المنافع درنیامد، طبق قوانین این شورا، ایران نه تنها نمی ‌تواند واگن های ایرانی را به دلیل برخی محدودیت‌های فنی، در شبکه ریلی این کشورها سیر دهد، بلکه در صورت خرید واگن از این کشورها (و رفع موانع فنی) باز هم مجوز سیر واگن با مالکیت ایرانی را نخواهد داشت.

در نتیجه ظرفیت حمل بار صادراتی ایران به کشورهای آسیای مرکزی، به واگن هایی که از حوزۀ کشورهای مستقل مشترک المنافع به منظور واردات یا ترانزیت وارد ایران می شود، بستگی داشت.

اما به نظر می رسد همزمان با برگزاري شصتمين اجلاس شوراي حمل و نقل ريلي کشورهاي مشترک المنافع در هفته های گذشته، مسئولان راه آهن کشورمان برای همکاري هاي مشترک ريلي با کشورهای مشترک المنافع به نتایج خوبی رسیده اند.

بر اساس نامه ای که اخیرا از سوی محسن پورسيدآقايي مديرعامل و رییس هیئت مدیره راه آهن کشورمان برای استانداران مناطق مختلف کشور ارسال و نسخه ای از آن به دست صبحانه رسیده، با اشاره به توافقات و هماهنگی های به عمل آمده با راه آهنهای CIS (کشورهای مشترک المنافع) نوید اتفاقات خوبی داده شده است.

اتحادیه کشورهای مستقل اتحادیه‌ای شامل برخی از جمهوری‌های مستقل اتحاد جماهیر شوروی سابق است و از جمله اعضای آن می توان به روسیه، آذربایجان، ارمنستان،  ازبکستان، قزاقستان و بلاروس اشاره کرد.

طبق این نامه مدیرعامل راه آهن، با اشاره به توافق مذکور اعلام شده است که در صورت نیاز به ناوگان ریلی جهت حمل و نقل محموله ها، استانداران می توانند هماهنگی لارم را با مدیران ادارات کل راه آهن استان انجام دهند.

همچنین معاون بهره برداری راه آهن کشورمان نیز با ارسال نامه ای به سازمان توسعه تجارت، از آمادگی این شرکت برای حمل بارهای صادراتی از مبادی ایستگاههای داخلی به مقاصد کشورهای CIS خبر داده است و مقرر شده اطلاع رسانی لازم به صاحبان کالا از طریق سازمان توسعه تجارت انجام شود.

با توجه به اینکه کشورهای مشترک المنافع یکی از مهمترین بازارهای صادراتی کشورمان محسوب می شوند، تحقق این قرارداد و تفاهم منعقده می تواند در سرعت توسعه صادرات غیرنفتی و کسب درآمد ارزی برای تجار و بخش های مختلف کشورمان نقش مهمی ایفا کند.

انتهای پیام/

منبع: صبحانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار