از آنجایی که میکروبیوتا نقش مهمی را در عملکرد نرمال بدن ایفا می‌کند، کار‌شناسان امروزه آن را به عنوان یک ارگان در نظر می‌گیرند.

همایون واحدی، فوق تخصص گوارش و دبیر علمی هفتهٔ سلامت گوارش و کبد در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اذعان داشت: از آنجایی که میکروبیوتا نقش مهمی در عملکرد نرمال بدن ایفا می‌کند. کار‌شناسان امروزه آن را به عنوان یک ارگان در نظر می‌گیرند، ارگانی که همزمان با تولد ایجاد می‌شود و همراه با ما رشد و تکامل پیدا می‌کند. 

وی ادامه داد: تخمین زده می‌شود رودهٔ انسان حاوی ۱۰۰ تریلیون باکتری است، درحالیکه ۷۰ تا ۸۰ درصد آنها را نمی‌توان کشت داد. 

واحدی در خصوص نقش میکروبیوتای روده در سلامت افزود: به هضم برخی از غذا‌ها که معده و رودهٔ کوچک قادر به هضم آنها نیست، کمک به تولید برخی از ویتامین‌ها (K، B)، کمک به مبارزه با حملات دیگر میکرو ارگانیسم‌ها و حفظ تمامیت روده نقش مهمی را در سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کنند و نقش یک مخاط را دارند. 

وی ادامه داد: در واقع یک میکروبیوتای سالم و متعادل در روده کلیدی برای اطمینان از عملکرد مناسب دستگاه گوارش است. 

وی در ادامه افزود: تغییرات رژیم غذایی، افزایش سن، مسافرت و استرس، مصرف بی‌رویهٔ برخی از دارو‌ها مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و آنتی بیوتیک‌ها، مصرف مواد پروتئینی (گوشت قرمز) مواد قندی و کاهش مصرف مواد فیبر دارد نیز از عوامل موثر در عدم تعادل میکروب‌های طبیعی روده است. 

همایون واحدی به عوامل موثر در برقراری تعادل میکروب‌های طبیعی روده اشاره کرد و اظهار داشت: مصرف ماستئ و پنیر، مصرف میوه‌ و سبزی، مصرف غذاهای دریایی، پرهیز از خوراکی‌هایی که با مواد نگه دارنده درست شده‌اند و همچنین مصرف مکمل‌های پروتئینی نیز توصیه می‌شود. 

وی در پایان تصریح کرد: از آنجایی که میکروبیوتا نقش مهمی را در عملکرد نرمال بدن ایفا می‌کند، کار‌شناسان امروزه آن را به عنوان یک ارگان در نظر می‌گیرند، ارگانی که همزمان با تولد ایجاد می‌شود و همراه با ما رشد و تکامل پیدا می‌کند. 


انتهای پیام/
برچسب ها: میکروبیوتا ، روده ، باکتری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار