علی ایرانپور، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: از جمله نقاط قوت در بخش کشاورزی و در حوزه باغداری تولید محصولاتی است که تقریبا منحصر به ایران هستند.
وی اضافه کرد: خرما، زعفران و پسته در عین حال که محصولات پر طرفداری در بیرون از ایران هستند، اما نیاز به بسترسازیهای لازم برای تسهیل صادرات دارند.
ایرانپور در ادامه اضافه کرد: صادرات پسته کشور به خارج از ایران و ایجاد یک برند ملی در سطح جهانی یکی از نیازهای این حوزه است.
عضو کمیسیون کشاورزی با اشاره به پیشرفت کشاورزی در سطح جهان گفت: متاسفانه کشور ما در تولید پسته همراه با پیشرفت و نیازهای جهانی همراه نشده است و این سبب شد تا کشورهای دیگر این خلاء را پر کنند و در حال حاضر بعضا شاهد پسته ایرانی با برند خارجی و ارزش افزوده چندین برابر هستیم و این توجه بیشتر مسئولین را نسبت به صادرات پسته با توجه به ارز آوری این محصول میطلبد.
نماینده مردم اصفهان اضافه کرد: عدم حمایت در سالهای اخیر از تولید کنندگان پسته در داخل باعث شده است تا سایر تولید کنندگان جهان از فرصت پیش آمده بهره برداری کنند.
ایرانپور ادامه داد: بعضی محصولات کشاورزی ظرفیت بالایی دارند که میتواند کار گروههای ویژهای تحت این عنوان تشکیل شود و در قالب این کار گروهها مجلس و وزارت جهاد جلساتی را با اعضای کار گروهها داشته باشند و بستر سازیهای لازم برای این مهم را فراهم آورند.
وی در خاتمه به فرهنگسازی و استفاده از گونههایی که متناسب با اقلیمهای مناطق مختلف باشند به عنوان فاکتورهای مهم اشاره کرد.
انتهای پیام/