قائم مقام شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران:

جذب هفت "فاینانس چینی" در پتروشیمی/ صنعت پتروشیمی "متان"محور می‌شود

پیوندی با اشاره به جذب فاینانس‌های چینی در بخش پتروشیمی، گفت: اقداماتی برای جذب فاینانس چینی در هفت طرح پتروشیمی نیز انجام شده همچنین برای آینده پتروشیمی برنامه‌ریزی کردیم که تولیدات بیشتر متان محور باشد تا از گاز طبیعی برای تولید پروپیلن استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمدحسن پیوندی قائم مقام شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با انتقاد از روند نادرست خصوصی سازی پتروشیمی ها، گفت: اصل 44 قانون اساسی در واگذاری های سالهای گذشته در صنعت پتروشیمی رعایت نشد زیرا قرار بود 20 درصد سهام شرکت ها در اختیار دولت ها باقی بماند، اما این مساله تحقق نیافت.
 
پیوندی افزود: پس از روند خصوصی سازی، تنها شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و سازمان منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر دولتی مانده اند.
 
وی در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به جذب فاینانس های چینی در بخش پتروشیمی، گفت: اقداماتی برای جذب فاینانس چینی در هفت طرح پتروشیمی نیز انجام شده است.
 
* بهره برداری از 2 طرح پتروشیمی در نیمه اول و 2 طرح دیگر در نیمه دوم امسال

پیوندی تصریح کرد: طرح 300 هزار تنی تولید پلی اتیلن خرم آباد و پروژه پتروشیمی هگمتانه در نیمه نخست امسال به بهره برداری خواهند رسید که تلاش می کنیم تولید پلی اتیلن خرم آباد تا پیش از شهریور سال جاری آغاز شود.

وی ادامه داد: همچنین پتروشیمی کارون و پتروشیمی تخت جمشید تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسند.

قائم مقام شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با بیان اینکه پس از بهره برداری از پتروشیمی های جم و امیرکبیر، دیگر هیچ گونه سرمایه گذاری روی تولید پروپلین نشد، گفت: طی 10 سال گذشته بر اساس آماری که از گمرک گرفتیم، واردات مواد میانی تولید پروپیلن کاهش یافته، این در شرایطی است که تولید آنها در کشور افزایش نداشته، در نتیجه نشان می دهد تولید آنها کاهش داشته و با کاهش تولید به سمت تجارت رفته ایم.

وی افزود: در تلاشیم از گاز طبیعی به پروپیلن برسیم و سرمایه گذاری های جدید از نظر محصول، پروپیلن محور باشند و همچنین به تولید پلی یورتان، فلور، استون، آکریلو نیتریل و محصولاتی با ارزش بالا در زنجیره تولید بپردازیم.

پیوندی با اشاره به سودآوی این صنعت، خاطرنشان کرد: پنج درصد از کل هیدروکربور کشور سهم پتروشیمی است اما این صنعت در مقابل 40  درصد صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص می دهد.
 
وی با انتقاد از وجود پروژه های متعدد پتروشیمی در کشور، گفت: در حال حاضر بیش از 30 میلیارد دلار با ظرفیتی بیش از 55 میلیون تن، پروژه نیمه کاره پتروشیمی در کشور وجود دارد.
 
قائم مقام شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران افزود: این طرح ها از یک تا 99 درصد پیشرفت فیزیکی دارند که با اولویت بندی آنها را تکمیل می کنیم.

وی با اشاره به پروژه های موجود در صنعت پتروشیمی گفت: برنامه ریزی ما برای آینده پتروشیمی به این صورت خواهد بود که متان محور باشد و از گازطبیعی برای تولیدی پروپیلن استفاده کنیم.

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی خاطرنشان کرد: ما به طرفهای مذاکره کننده گفته ایم که محدودیت فاینانس و دانش فنی از صنعت پتروشیمی باید برداشته شود.

پیوندی تصریح کرد: ما به دنبال ایجاد زنجیره ارزش افزوده هستیم تا بتوانیم از متان بهترین استفاده را کنیم.

وی با اشاره به اینکه 55 میلیون تن و یا 30 میلیارد دلار طرح نیمه کاره در صنعت پتروشیمی وجود دارد گفت: ما به دنبال تکمیل این طرح ها هستیم چون وظیفه دولت اتمام طرح های نیمه کاره است که از 1 درصد تا 90 درصد پیشرفت دارند.

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: 4 یا 5 سال آینده حجم زیادی از متانول وارد بازارهای جهانی می شود که قطعا در قیمت این محصول در بازار های جهانی تاثیر گذار خواهد بود بنابراین باید از هم اکنون به دنبال تولید محصولات دیگر باشیم تا ضرر نکنیم.

* 95 درصد خام فروشی یا سوختن منابع هیدروکربوری در ایران

پیوندی تصریح کرد: از کل هیدروکربور کشور سهم پتروشیمی بیش از 5 درصد نبوده اما 40 درصد صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص می دهد.

وی ادامه داد: 95 درصد هیدروکربور ایران یا خام فروشی می شود و یا در فرآیند احتراق می سوزد.

قائم مقام شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با بیان اینکه در توسعه پایدار باید به مسئله محیط زیست و سرمایه گذاری برای حفظ آن توجه شود، گفت: در احداث قطب جدید پتروشیمی در منطقه چابهار تمامی بخش های توسعه ای و احداث با سازمان محیط زیست هماهنگ شده و مجوزهای لازم گرفته شده است.

پیوندی در مورد تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی اظهار داشت: زمانی به موجب فشار تحریم ها، واحدهای پتروشیمی به تولید بنزین مشغول شدند که این موضوع در کوتاه مدت خوب بود اما در بلند مدت با توجه به ماهیت تولید محصولات پتروشیمی و لزوم برگشت پتروشیمی ها به وظایف اصلی تولید محصولات خود، خوب نیست.

پیوندی با اشاره به طرح احداث واحدهای پتروشیمی در بندر چابهار و ایرانشهر گفت: مجوز احداث واحدهای پتروشیمی در این منطقه از کشور گرفته شده است و کار احداث واحدهای پتروشیمی در این منطقه اغاز شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار