نمایندگان با تصویب یک فوریت طرح قانونی اساسنامه شرکت ملی نفت ایران پس از 26 سال موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران؛ نمایندگان در جلسه علنی امروز با یک فوریت طرح قانونی اساسنامه شرکت ملی نفت ایران موافقت کردند.  
 
طرح مذکور که توسط حسین نجابت مطرح شد، پس از اظهارنظر مخالفان و موافقان با ۱۲۵ رای موافق، ۱۰ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر به تصویب رسید. 

در مقدمه توجیه این طرح آمده است:  
 
به موجب تبصره ماده ۴ قانون نفت مصوب ۱۳۶۶ وزارت نفت مکلف شده بود اساسنامه‌های شرکت‌های نفت، گاز و پتروشیمی را ظرف یکسال پس از تاریخ تصویب قانون مذکور جهت تصویب به مجلس شورای اسلامی تقدیم نماید. متاسفانه تاکنون و با گذشت بیش از ۲۶ سال از تصویب قانون مذکور این تکلیف قانونی کماکان انجام نشده است، بعلاوه با تصویب قانون اصلاح قانون نفت مصوب ۱۳۹۰ و قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت مصوب ۱۳۹۱ و حذف بخش حاکمیتی وظایف و اختیارات شرکت ملی نفت ایران و واگذاری آن به وزارت نفت براساس قوانین بالادستی و در راستای تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر این شرکت براساس قوانین بالادستی اما اصلاح هرچه سریع‌تر اساسنامه شرکت ملی نفت و سایر شرکت‌های تابعه وزارت نفت اجتناب ناپذیر است.  
 
لذا در راستای انجام این مهم طرح اساسنامه شرکت ملی نفت ایران تدوین شده است. طرح مذکور با عنایت به قوانین بالادستی مرتبط با حوزه صنعت نفت و در راستای حداکثر کارآمدی، نظارت پذیری و شفافیت و سلامت اقتصادی شرکت ملی نفت و با رعایت اصول کلی زیر تدوین شده است:  
 
۱-این اساسنامه براساس قانون اساسی سیاست‌های کلی نظام، سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، قانون نفت، قانون وظایف اختیارات وزارت نفت و قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تدوین شده است.  
 
۲-اعمال حق حاکمیت و مالکیت عمومی بر منابع نفت به نمایندگی از طرف حکومت اسلامی برعهده وزارت نفت است و وزارتخانه مذکور به منظور تحقق اسناد بالادستی بر کلیه عملیات بالادستی و پایین دستی صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشی نظارت دارد، این در حالیست که در اساسنامه قبلی موضوع فعالیت شرکت «اعمال حق مالکیت ایران نسبت به منابع نفتی و گازی سرتاسر کشور و فلات قاره و اشتغال به عملیات صنعت نفت و گاز و پتروشیمی و صنایع وابسته در داخل و خارج کشور» بوده است.  
 
۳- شرکت ملی نفت از این پس به عنوان یک شرکت تخصصی تجارتی، صرفا به عملیات بالادستی نفت در داخل و خارج از کشور اشتغال خواهد داشت و موضوع فعالیت شرکت انجام عملیات بالادستی نفت و صنایع وابسته در داخل و خارج از کشور خواهد بود. اشتغال شرکت به عملیات پایین دستی و صنایع وابسته در داخل و خارج کشور در هر مورد منوط به کسب مجوز لازم خواهد بود، البته اشتغال شرکت به عملیات بالادستی انحصاری نبوده و وزارت نفت در راستای وظایف خود می‌تواند بهره برداری از منابع نفتی را به سایر کشورهای داخلی و خارجی بسپارد و ممکن است این امر تحت نظارت شرکت ملی نفت (به عنوان شرکت مادرتخصصی قرار گیرد)  
 
۴-شرکت ملی نفت یک شرکت دولتی بوده و صددرصد سهام آن متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران است، این شرکت وابسته به وزارت نفت بوده و دارای شخصیت حقوقی مستقل است.  
 
۵- اموالی که در حال حاضر جزء اموال اختصاصی این شرکت است تدوین شده و به عنوان سرمایه کنونی شرکت در اساسنامه درج و در اختیار شرکت قرار می‌گیرد. شرکت با استفاده از اموال خود و طبق سفارش‌هایی که از وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران یا سایر کشورهای خارجی دیگر دریافت می‌کند و براساس قراردادهای منعقده نسبت به عملیات بالادستی نفت در داخل و خارج کشور اقدام می‌کند. در تدوین این قرارداد‌ها، اولا منافع ملی کشور و ثانیا سودآوری و منافع شرکت مدنظر خواهد بود، درآمدهای شرکت در قبال اجرای قراردادهایی که شرکت با وزارت نفت یا سایر اشخاص منعقد می‌کند تحویل خواهد شد.  
 
۶- این شرکت دارای ۴ رکن اساسی است، ارکان شرکت عبارتند از:  
۱-مجمع عمومی
۲-هیئت مدیره
۳-مدیرعامل
۴- بازرس مستقل و حسابرس قانونی.  
 
در این اساسنامه به طور دقیق شرح وظایف و اختیارات، نحوه گردش کارهای و عملکرد هریک از این ارکان ذکر شده و حتی المقدور سعی شده این مقررات طبق آخرین دستاوردهای حقوق شرکت‌های تجارتی پیش بینی شده و موارد سکوت و اجمال در عملکرد و روابط بین این ارکان به حداقل رسیده و ارکان شرکت ارتباط منسجم، فعال و کارآمدی با یکدیگر داشته باشند، به نحوی که زمینه کارآمدی هرچه بیشتر شرکت در تحقق اهداف تاسیس آن فراهم شود.  
 
در راستای تحقق کارآمدی شرکت اولا دو رکن هیئت مدیره و مدیرعامل به عنوان دو رکن مستقل پیش بینی شده است، ثانیا پیش بینی شده اعضای هیئت مدیره و نیز مدیرعامل از تخصص‌های بالا و متنوع مرتبط با حوزه فعالیت شرکت برخوردار بوده و تجربه طولانی در این زمینه داشته باشد و اعضای هیئت مدیره به طور تمام وقت و موظف به عنوان عضو هیئت مدیره فعالیت کنند.  
 
ثالثا به طور دقیق تکالیف و اختیارات، نحوه تصمیم گیری و عملکرد هریک از این دو رکن به طور مفصل و دقیق پیش بینی شده است.  
 
طرح مذکور با قید یک فوریت به امضای نمایندگان زیر رسیده است:  
 
1 حسین نجابت
2- سید حسین ذوالانوار
3- جعفر قادری
4- الیاس نادران
5- مسعود میرکاظمی
6- محمد صالح جوکار
7- رحمانی
8-حبیب آقاجری
9- عوض حیدرپور
10- مشهدی عباسی
11- محمد رضا پورابراهیمی
12- اسماعیل جلیلی
13- علی مروی
14- روبرت بیگلریان
15- احمد امیرآبادی فراهانی
16- سید حسین دهدشتی
17- سید سعید حیدری طیب
18-حسین امیری
19- جمیری
20- امیرعباس سلطانی
21- مهرداد بذرپاش
22- بنی هاشم چهارم  
23- ابراهیم کارخانه‌ای  
24- عباسپور  
25-شمس‌الله  بهمئی  
26- حمید رضا فولادگر  
27- عبداله تمیمی
28- سیدعلی طاهری  
29-سید مهدی موسوی‌نژاد
30- موسی احمدی  
31- نادر فریدونی  
32- احمد سجادی
33-سید موسی موسوی
34- جواد سعدون‌زاده
35- جلیل جعفری
36- ناصر سودانی
37- جواد کریمی قدوسی
38- بهرام بیرانوند
39- احمد رضا دستغیب
40- ارسلان فتحی‌پور  
41- روح‌الله بیگی ائلانلو  
42- ایرج ندیمی  
43- احمد آرایی‌نژاد
44- موید حسینی صدر
 
همچنین، اضافه می‌شود، طرح مذکور در ۸۸ ماده تهیه شده است.  
 
انتهای پیام/
 
برچسب ها: طرح ، اساسنامه ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار