الجزیره :

انتخابات ریاست جمهوری ؛ نمایشی سیاسی در مصر

رژیم مصر که با کودتای نظامی به قدرت رسیده است تلاش میکند تا با برگزاری انتخابات برای خود مقبولیت و مشروعیت کسب کند .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه الجزیره؛ این شبکه در پایگاه اینترنتی خود مقاله ای به قلم "عبدالله الآریان" استادیار تاریخ در دانشگاه "جورج تاون" و فعال انجمن های اسلامی در حکومت "انور سادات " در مصر ، منتشر کرد . در این مقاله آمده است : مارکس جمله معروفی دارد که می گوید : " ابتدا بعنوان فاجعه و سپس بعنوان مضحکه و نمایش " . در اقدامی نوآورانه مصری ها موفق شدند این دو موضوع "فاجعه و مضحکه" را در یک انتقال سیاسی با یکدیگر ترکیب کنند . 

برای کسانی که تابستان گذشته از کودتای نظامی در مصر  و براندازی حکومتی که بر اساس انتخابات رسمی روی کار آمده بود و پایانی سریع برای یک انقلاب ایجاد نمود ، حمایت کرده بودند پیروزی " عبدالفتاح السیسی" در انتخابات ریاست جمهوری کشور دستاور بسیار مهمی تلقی خواهد شد . 

بدتر از همه اینکه جشن و شور و شوقی فراوانی که به مناسبت موفقیت السیسی برگزاری می شود توسط کسانی است که حتی برای حضور پای صندوق های رای نیز شک و تردید داشتند ، چرا که حتی آنان نیز از مشروعیت این انتخابات که نه آن را خود بدست آورده و نه شایسته آن هستند ، مطمئن نیستند . 

در ادامه این مقاله آمده است : پوشش خبری انتخابات ریاست جمهوری در رسانه های مصری به وضوح تلاش آنها برای نمایش پرسروصدایی از فضای باز سیاسی پس از سقوط دیکتاتوری "حسنی مبارک" در سال 2011 را نشان میدهد ، فضایی که از طریق برگزاری چرخه های انتخاباتی چندگانه از جمله همه پرسی ها و انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری ادامه یافت . 

در میان پوشش رقابت های انتخاباتی در رسانه ها و مطبوعات ،‌مصاحبه های تلویزیونی با کاندیداها و برنامه های مخصوص انتخابات هیچ اشاره ای به این موضوع نمی شود که انتخابات ریاست جمهوری کنونی نیز در همان فضای باز و آزاد سیاسی ای برگزار می شود که دور پیشین انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده بود .

این سخن از زبان حامیان السیسی مطرح و توسط برخی رهبران دنیا از جمله جان کری و کاترین اشتون طوطی وار تکرار شد که مداخله (کودتا) ارتش نشان دهنده ورود مصر به مرحله مهمی از مسیر انقلاب خود می باشد که تضاد کاملی با فضای مملو از ترس گذشته داشته و ارتباطاتی نیز باعوامل رژیم گذشته دارد تا بتواند وضعیت پیشین را در این کشور احیا کند .




انتهای پیام /
برچسب ها: انتخابات ، مصر ، کشور ، دولت ، رسمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار